3D-print i Norge

joppe-n-christensenJoppe Næss Christensen er en av foredragsholderne under 3DP-dagen som vi arrangerer 9. november på Oslo Kongressenter. Vi har tatt en prat med ham om tingenes tilstand når det gjelder statusen til 3D-printteknologien i Norge.

Hvordan ligger Norge an når det gjelder utnyttelse av mulighetene 3D-printing gir oss, sett i forhold til Europa?

Norge ligger et godt stykke etter på en rekke områder. Kanskje ikke så mye innen prototyper og modeller, men definitivt innen industrialisert produksjon med additiv fremstillingsmetode.

Hvilke norske bransjer burde se mer til additiv tilvirkning enn de gjør?

Alle! Det er gjennomgående for lite anvendelse av denne langt fra «nye» teknologien. Ute i verden printes det eksempelvis mat, klær, bildeler, hus og menneskelige organer så her er det mye å ta tak i.

Hvilke norske bransjer er i bresjen når det gjelder 3D-printing?

Det er interesse fra medisinsk og dental sektor, arkitekturene viser interesse og bruker i noen grad teknologien, og det er noe innen tradisjonell industri. Så klart det er positivt at vi har Norsk Titanium, som lager teknologi for additiv fremstilling av eksempelvis flydeler, men det er fremdeles et stykke igjen til serieproduksjon.

Hvordan står det til på forskningsfronten i Norge?

Sintef har jobbet lenge med forskning innen emnet og har hatt med seg NTNU på laget, og NTNU tar grep med sitt Addlab på Gjøvik, men vi savner det store antallet prosjekter som ender i operative industrielle applikasjoner. Forskningsviljen er større enn trykket fra industrien. Her er det rom for mer aktivitet.

Hva med investeringsviljen?

Interessen er tilstede, men bedriftene kvier seg for å investere i et marked som ikke finnes i Norge. Norge har kanskje verdens beste maskinpark for subtraktiv produksjon, målt per kapita, som følge av oljeeventyret, og det sitter langt inne å endre på teknologimetode og gjøre store investeringer uten tilstrekkelig kompetanse innen feltet. Det snakkes mye om et «industriskifte» for å svare på det kraftige fallet i oljeindustrien, men det er ikke mange håndfaste bevis på at vi får til så mye ennå. Det er på tide at vi får full oppmerksomhet fra politisk hold for å få fart på satsingen innen additiv produksjon.

Joppe Næss Christensen er redaktør av Maskinregisteret, Norges viktigste fagblad for maskiner og utstyr innen metallbearbeidende industri. Christensen har gjennom sine mer enn tyve år som industrijournalist besøkt fler enn 1200 bedrifter i inn og utland. Dette har gitt ham innsikt i hvordan suksessrike industribedrifter tenker og handler, og han ivrer etter å bidra til at bedriftene, gjennom hans journalistikk, skal lære av hverandres suksess.

På 3DP-dagen i Oslo 9. november samler vi de mest kunnskapsrike navnene i landet for å gi deg verdifull informasjon om fordelene med 3d-skrivere og hvordan bruken av dem ser ut i forskjellige bransjer. Vi tar også opp viktige spørsmål som investeringsstrategi, materialer, konstruksjon for 3d-utskrift og kvalitetskontroll. Du finner program og påmeldingsskjema her.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Kartlegger havbunnen i 3D

Det danske selskapet Teledyne RESON konstruerer og produserer avansert sonarutstyr for å undersøke og kartlegge havbunnen med 3d-skanning. Kundekretsen er global og består først og fremst av kunder innen det marine, forskningsinstitutter, myndigheter og militæret.

Publisert av: 

Som varm kniv i smør

Om du er en av dem som foretrekker smør fremfor margarin, og som til overmål oppbevarer smøret i kjøleskapet så kan du ha kjent på frustrasjonen når det gjelder selve påføringen av smøret på brødskiven.

Publisert av: 

3d-printet leppestiftapplikator

3D printing revolusjonerer flere og flere områder — inklusive noen områder du kanskje ikke hadde forestilt deg. Forskere fra britiske Cosmetic Science Group at London College of Fashion har eksperimentert med bruk av additiv tilvirkning for en helt ny bransje: Kosmetikk.

Publisert av: