«3D-print påvirker arkitekturen»

Carsten Løddesøl fra Snøhetta er en av foredragsholderne under konferansen 3DP Build i Stockholm 11. mai. Hans erfaring er at mulighetene for 3D-printing ikke bare endrer arkitektenes arbeidsmetoder, men faktisk også påvirker selve arkitekturen.

– Det finnes mange eksempler opp gjennom årene på at arkitektenes ”leketøy” påvirker sluttresultatene, og den enkle tilgangen til 3D-modeller med det vi kaller dobbeltkrumme flater har trolig vært med å påvirke arkitekturen i retning av mer organiske former, sier Carsten Løddesøl.

Han har ni års erfaring som Worskhop-ansvarlig i Snøhetta, det norske arkitektbyrået som er blitt verdenskjent med prosjekter som National September 11 Memorial Museum Pavilion og Biblioteca Alexandrina, og i Norge kanskje mest kjent for å ha tegnet Oslos kjente og karakteristiske Norwegian National Opera and ballet.

Siden 2008 har Snøhetta benyttet mer enn ti ulike 3D-printere, noen kortvarig, andre i produksjon over lang tid. I øyeblikket har selskapet 4 printere i full drift, nødvendige arbeidsverktøy i arkitektenes daglige arbeid. Hva er det som gjør 3D-printere så verdifulle for arkitekter?

– En skjerm kan aldri gjengi noe tredimensjonalt, i beste fall noe midt i mellom 2D og 3D. Med virkelige 3D-modeller kan vi teste, diskutere og forstå form på en mye bedre måte enn ved å dreie en skjermbasert modell. Dessuten er det gjerne slik at når flere mennesker diskuterer en skjermbasert modell, vil den som styrer programvaren også styre diskusjonen. Med ekte 3D-modeller er det annerledes, og de er helt avgjørende for at vi kan vise og forklare arkitektonisk form både internt og eksternt, forklarer Snøhettas workshopansvarlig med ansvar for all fysisk produksjon i byrået.

Under 3DP Build vil hans presentasjon ta utgangspunkt i Prosjekter og Prosesser, der han tar for seg noen utvalgte prosjekter og prosessen frem til sluttresultatet, ikke minst hvordan 3D-printing benyttes og hvilke utfordringer og fordeler det gir. Han forteller at noen av dataprogrammene som benyttes er bedre tilrettelagt for 3D-print enn andre, men at det også her skjer det en løpende utvikling. Hvordan velger Snøhetta teknologi for 3D-printing?

– Vi vurderer ny 3D-printteknologi kontinuerlig, og velger teknologi ut fra ”cost/issue”. 3D-modellene våre skal ikke utsettes for enorme fysiske påkjenninger, så de kan gjerne printes i gipsbaserte materialer, som erfaringsmessig er velegnet for å gjengi bygningsform. I dag har vi muligheter for å printe modeller i størrelse opp til 38 x 25 x 20 cm, men vi monterer ofte flere modeller sammen for å lage større 3D-modeller når det er nødvendig, forteller Carsten Løddesøl. I øyeblikket har Snøhetta 4 3D-printere ved sitt hovedkontor i Oslo, blant annet en ProJet 660 Pro med CMYK-farger og en Makerbot Replicator.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Email this to someoneShare on LinkedInShare on Facebook

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Kartlegger havbunnen i 3D

Det danske selskapet Teledyne RESON konstruerer og produserer avansert sonarutstyr for å undersøke og kartlegge havbunnen med 3d-skanning. Kundekretsen er global og består først og fremst av kunder innen det marine, forskningsinstitutter, myndigheter og militæret.

Publisert av: 

Som varm kniv i smør

Om du er en av dem som foretrekker smør fremfor margarin, og som til overmål oppbevarer smøret i kjøleskapet så kan du ha kjent på frustrasjonen når det gjelder selve påføringen av smøret på brødskiven.

Publisert av: 

3d-printet leppestiftapplikator

3D printing revolusjonerer flere og flere områder — inklusive noen områder du kanskje ikke hadde forestilt deg. Forskere fra britiske Cosmetic Science Group at London College of Fashion har eksperimentert med bruk av additiv tilvirkning for en helt ny bransje: Kosmetikk.

Publisert av: