GE Aviations italienske datterselskap Avio Aero fokuserer på å konstruere og produsere turbinblader som inngår i konsernenes flyutvikling. I flere år har de arbeidet med EBM-teknologi fra Arcam.
Nå investerer foretaket i ti Arcam-maskiner på ett brett, hvilket innebærer en fordobling av maskinparken. Den tyngstveiende årsaken til denne store investeringen er at man er klar for å ta skrittet over til serieproduksjon av turbinblader.
– De nye maskinene er avgjørende når vi går mot serieproduksjon, sier Giacomo Vessia, produksjonssjef hos Avio Aero i Torino. Arcam er en ledende leverandør av 3d-printere for titanlegeringer og vi henvendte oss nok en gang til dem med stor tillit etter å ha benyttet deres teknologi i flere år.
De turbinbladene som Avio Aero lager skal sitte i lavtrykksturbinen i GE Aviations motor GE9X. Den kommer blant annet til å sitte i Boeings 777X-fly som skal fly kommersielt rundt 2020.