Nordic 3D profilerer seg og investerer i SLS-teknikk

En modell produsert på tradisjonelt vis - med laserskjæring. En annen bygning i samme prosjekt, men 3D-printet fikk vi ikke lov å fotografere, da den ikke var presentert ennå.

En modell produsert på tradisjonelt vis – med laserskjæring. En annen bygning i samme prosjekt, men 3D-printet fikk vi ikke lov å fotografere, da den ikke var presentert for kunden ennå.

Nordic 3D er et fem manns stort Oslofirma som har vært blant pionerene innen additiv tilvirkning i Norge, og holder til i sine egne lokaler i Gladengveien. Nylig har firmaet satset på å profilere seg mer utad, med nydesignede nettsider og nyåpnede konti på Instagram, Facebook og Twitter. 3DP Norge tok turen og slo av en prat med prosjektleder Odd G. Østensen.

– Firmaet het ved oppstarten Skøyen Modellverksted, og drev generelt med modellbygging med tradisjonelle metoder. Vi begynte med 3D-printing for 17 år siden, og har i dag fire forskjellige maskiner, hvorav den ene er helt ny, vi fikk den i hus for noen uker siden, sier Østensen. Den nye maskinen er en EOS P396, som printer i plast/polymer (nylonlignende).

Fra før har firmaet to stk SLS-printere, en akrylprinter av type Objet Eden 500 fra Stratasys som printer i såpass tynne lag som 0,016 mm, og en ProJet 660 fra 3D Systems som printer i gips, og den har CMYK fargemuligheter. De andre printerne printer i hvitt eller gjennomsiktig, og skal man ha farger på disse produktene må de sprøytelakkeres i ettertid. I Nordic 3Ds modellverksted både lakkerer de og setter sammen modellene, slik at kundene får ferdige produkter.

De fargede modellhusene er tradisjonelt produsert, det hvite 3D-printet.

De fargede modellhusene er tradisjonelt produsert, det store hvite 3D-printet.

Firmaet lager modeller både med laserutskjæring og 3D-printing, produksjonsmetode velges etter hva som lønner seg for hvert enkelt produkt. Noen av modellene de lager er også hybridvarianter, hvor noen av delene er laserutskåret og andre 3D-printet. Østensen mener at små serier på inntil 500-1000 eksemplarer kan lønne seg å 3D-printe, utover dette vil ofte tradisjonelle metoder være billigere.

Den nye maskinen.

Den nye maskinen, en EOS P396.

Hva slags kunder er det dere har?
– En del av kundene er arkitektfirmaer og ingeniører. Vi leverer også til oljebransjen. For industrien kan jeg eksempelvis nevne kollektivtransport, hvor vi har drevet med produksjon av tannhjul i småserier for Ruter.
– Nylig har vi også begynt å levere til et reklamebyrå. Vi fikk en henvendelse fra dem om å lage en modell, og de var behagelig overrasket over at vi kunne levere en 3D-tegning til dem bare en time etter at vi fikk oppdraget, og at produktet var ferdig printet neste dag. De var vant med at det tok flere uker å effektuere en slik bestilling. I ettertid har vi derfor fått inn flere bestillinger fra firmaet for andre av deres prosjekter, men ingenting er ennå lansert. Ting tar tid i reklamebransjen, smiler Østensen.

På hvilke måter kommer oppdragene inn?
– Oppdragene kommer inn som filer, noen som ferdige 3D-filer og noen som 2D, som vi selv omarbeider til 3D-filer før vi lager modellene. Vi har sett på forskjellige skannerløsninger for å kunne skanne inn gjenstander som vi så kan reprodusere med 3D-printing, men der har vi ennå ikke investert.

Merker dere økt pågang etter 3D-printede ting?
– Ja, det er en jevn stigning i det markedet etter hvert som flere og flere får øynene opp for mulighetene innen 3D-printing. Det er ikke mer enn rundt to år siden at 3D-printing virkelig fikk vind i seilene her hjemme og begynte å bli allment kjent. En industri vi gjerne skulle ha levert til, er innen medisin. Vi har foretatt flere henvendelser til norske sykehus og forklart fordelene med å 3D-printe f.eks. proteser og annet. Vi lager bl.a. prototyper for Lærdal Medical, og noe serieproduksjon. Andre firmaer vi lager for er Redcord og Krabat. Alle vi fem som jobber sammen i Nordic 3D er erfarne med 3D printing.

Prosjektleder Odd G. Østensen, her ved Objet Eden 500 fra Stratasys.

Prosjektleder Odd G. Østensen, her ved Objet Eden 500 fra Stratasys.

Dere har nye nettsider og har begynt å profilere dere på sosiale media?
– Ja, vi har sett på sosiale media som en fin markedsføringskanal, og har tenkt å bruke dette til å vise frem våre ferdige produkter. Den nye nettsiden er laget slik at man bare kan droppe 3D-filer i en boks på hjemmesiden, og få pris på 3D-printing av delene. Grunnen til at vi har valgt å ha engelskspråklige nettsider er at selv om vi stort sett leverer til norske firmaer, så er disse ofte bemannet med engelskspråklige medarbeidere. Dessuten snakker jo de fleste nordmenn også engelsk i dag, avslutter Østensen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Utgir egne filamenter av rPLA

Etter et års produktutvikling, gir svenske Lostboyslab sammen med Reflow nå ut to filamentkolleksjoner av resirkulert PLA for 3D-utskrift med FDM. Samlingene består av totalt tolv forskjellige matte farger og målgruppen er profesjonelle brukere som designere, interiørarkitekter og arkitekter.

Publisert av: 

AM-dagen i Sverige

Merk av tirsdag 7. desember 2021 i kalenderen. Da er det tid for 3dp sin årlige heldagskonferanse, AM-dagen, som ble avlyst i fjor på grunn av pandemien. I år ser vi på fremtiden under temaet “AM 2030 – Additiv tilvirkning i fremtiden”.

Publisert av: