
Nordea Markets senior oljeanalytiker Thina Saltvedt mener 3D-printere truer oljeetterspørselen like mye som elektriske biler. Det internasjonale energibyrået IEA sier at det er et tilbudsoverskudd på tre millioner fat olje som har sendt oljeprisen fra 115 dollar fatet sommeren 2014 til dagens pris på vel 35 dollar fatet. Nylig anslo en fersk analyse fra Bloomberg New Energy Finance at økt bruk av elektriske biler vil senke oljeetterspørselen med to millioner fat olje per dag i 2023.
Nå mener Saltvedt at 3D-printere i fremtiden vil utgjøre en like stor trussel for oljemarkedet.
Det var under et dialogmøte i Stavanger med rundt 30 personer fra det øverste sjiktet i oljebransjen sist i februar at Saltvedt la frem påstanden om at 3D-printere i 2030 kan senke etterspørselen etter olje med tre millioner fat (rundt halvannen gang Statoils daglige produksjon). Det var det regjeringsoppnevnte ekspertutvalget for grønn konkurransekraft som arrangerte møtet.
– 3D-printeren kan utfordre 41 prosent av flyfrakten, 37 prosent av containertrafikken og 25 prosent av lastebiltransporten i 2030, sier Saltvedt. Det er i en analyse fra revisjons- og konsulentselskapet PwC at disse tallene kommer frem.
Saltvedt forklarer situasjonen med et eksempel: Norge sender i dag aluminium til en fabrikk i Kina som fabrikkerer deler som blir sendt til Tyskland. I fremtiden kan man se for seg at aluminiumen blir sendt direkte til Tyskland, der en 3D-printer gjør jobben som i dag gjøres i Kina. Dermed kan man i fremtiden kutte et ledd i produksjonen av en vare og nesten sende råvaren direkte til sluttbrukeren eller lokale distributører.