Luftfarten pleier alltid å være i forkant av teknologiske nyvinninger på både konstruksjons- og materialsiden.
Airbus Industries, en av de to store dominerende aktørene innen sivil luftfart utgjør heller ikke noe unntak fra regelen. Produsenten av passasjerfly til kommersiell trafikk er ledende både når det kommer til valg av nye materialer som til å ta i bruk ny teknologi.
Ifølge analytikere i bransjen, har Airbus en uttalt målsetting om at 50 prosent av flyene som forlater fabrikken i Toulouse i Frankrike i løpet av de neste tiårene skal bestå av komponenter laget ved hjelp av 3D-skriverteknologi. Et skritt i denne retningen er den avtalen om et nært samarbeid selskapet nylig signerte med nederlandske Additive Industries.
Overraskelsen var stor mange steder ettersom Additiv Industries kan regnes som et oppstartselskap (selskapet startet så sent som i 2012) uten noen lang historikk. Men det som vekket interessen hos Airbus er den nye metall 3d-skriveren selskapet nylig lanserte.
En første skriver, MetalFAB1, har også blitt levert til Airbus APWorks, et datterselskap av Airbus, som spesialiserer seg på å prosessere ulike flydeler med hjelp av metall 3D-utskriftsteknologi. Den nye skriveren gjør det mulig for eksempel å produsere ulike applikasjoner som festeanordninger og stoldeler i ulike lette legeringer.
– En av de største fordelene, bortsett fra at vi møter de høyt stilte spesifikasjonene, er at det går med mindre materiale for produksjon av komponenter med 3D-printer-teknologi sammenlignet med konvensjonelle metoder. Videre er materialsvinnet også redusert til et minimum, sier Daan Kersten, medgründer av Additive Industries.
– Vi er naturligvis veldig glade for dette samarbeidet. Det viser hvilket potensial det er i vår måte å tenke og jobbe på, og vi ser store muligheter i andre segmenter, som for eksempel bilindustrien og medisinsk teknologi.