Gamle fly blir som nye med 3d-printing

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 21 april 2016

israel_fly-4Israels forsvarsstyrker bruker 3D-skrivere for å gjenopprette eller resirkulere gammelt utstyr, og det er det israelske flyvåpenet som høster flest fordeler av initiativet. Aerial Maintenance Unit (AMU) 3D-printer reservedeler for fly som er opp til 30 år gamle.

Gitt de astronomiske summene som kreves for å bygge nye fly, er det fornuftig for piloter, flyselskaper og militære styrker å få så mange timer i luften som mulig ut av sine eksisterende fly. Dette er grunnen til at det israelske flyvåpenet nå bruker ny teknologi, inkludert 3D-utskrift til å holde flyene i luften i 20 eller 30 år til.

3D-utskrift og andre nye teknologier har blitt utnyttet for å pusse opp utstyret, noe som bidrar til at militæret både sparer penger og potensielt kan produsere bedre utstyr enn nybygde alternativer.

De opprinnelige produsentene av flyene, inkludert Boeing og Lockheed, har besøkt AMU, som ligger på flybasen Tel Nof i det sentrale Israel, for å se hvordan ansatte bruker 3D-utskrift for å restaurere det gamle utstyret. Noen restaureringer, er det sagt, har hatt såpass suksess at flyene flyr bedre enn de gjorde da de var nye, og forlenger flyenes levealder 10-20 år før de må restaureres ytterligere, eventuelt pensjoneres. AMU har som mål å holde et fly i drift, med full ytelse, såpass lenge som 50 år.

Når AMU mottar et fly de skal jobbe med, utfører de en stor renovering og oppgraderer nesten alle interne systemer. Resultatet er en flåte av israelske fly med 1980-talls look som angivelig flyr like godt som de som bygges i 2016. – Vi konverterer hele kommandosystemet i flyet til digital teknologi, installerer nye informasjonsskjermer, endrer kablingen-you name it, sier en offiser tilknyttet AMU. – Vi produserer fly som er 80{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a} billigere enn tilsvarende nye fly fra produsentene.

israel_fly-1

israel_fly-2

israel_fly-3Israel Air Force har i flere år brukt 3D-utskrift til å produsere reservedeler til gammelt utstyr. I fjor kjøpte de en 3D-printer som de bruker til å produsere plastkomponenter som er under en meter store . For 30 år gamle fly er mange reservedeler vanskelig eller umulig å finne, så de gjenskaper disse delene ved hjelp av CAD-programvare og 3D-skrivere. Før 3D-utskrift ble innført måtte IAF måtte ansette en kjede av ingeniører, designere og produsenter for å skaffe selv den minste reservedel, en kostbar prosedyre som nå er helt faset ut takket være additiv tilvirkning.

– Nå bruker vi et 3D-kamera for å sette sammen en modell av den delen som er nødvendig, laster opp dataene til skriveren, og et par timer senere har vi nøyaktig det elementet vi trenger, ferdig kuttet til spesifikasjonene vi trenger for å sikre integriteten til et fly, sier offiseren. – Foreløpig har vi skrivere som produserer plast polymerer som er like sterk som aluminium, og de oppfører seg svært godt i luften. For tiden jobber vi med et prosjekt med Ben-Gurion University og Office of Chief Scientist for å utvikle skrivere for metall, spesielt titan, som er et viktig materiale for jagerfly.

Teknikker som er tatt i bruk i IAF er i ferd med å bli internasjonale standarder, og både US Air Force , det sørkoreanske forsvarsdepartementet og andre nasjonale militære styrker har begynt å bruke 3D-utskrift for å holde flyene i luften lenger.

Alle bilder: Times of Israel

Siste nytt

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase
Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

3D-printing i stein

Concr3de er et nederlandsk selskap som spesialiserer seg på binder jetting 3D-printing av stein og lignende materialer. De har eksistert i omtrent fem år og tilbyr 3D-printtjenester av stein til verden.
Print-Stone-AIDetail
3D-printing i stein

Første 3D-printede ansiktsimplantat som er lagd på sykehuset

3D Systems og Universitetssykehuset i Basel har samarbeidet om å produsere og operere det første 3D-printede ansiktsimplantatet i PEEK – alt på stedet på sykehuset.
Still-2025-03-18-163620_1.29.1-1024x576
Første 3D-printede ansiktsimplantat som er lagd på sykehuset

Konseptmodell av Corvette C9 med 3D-printet karosseri

General Motors (GM) presenterer nå den første av tre konseptmodeller av neste generasjons Corvette. En futuristisk elektrisk superbil med blant annet et additivt produsert karosseri.
Corvette-1024x682
Konseptmodell av Corvette C9 med 3D-printet karosseri

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535
Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim
Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop
Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280
Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse