søndag 10 desember – uke 49
Israels forsvarsstyrker bruker 3D-skrivere for å gjenopprette eller resirkulere gammelt utstyr, og det er det israelske flyvåpenet som høster flest fordeler av initiativet. Aerial Maintenance Unit (AMU) 3D-printer reservedeler for fly som er opp til 30 år gamle.
Gitt de astronomiske summene som kreves for å bygge nye fly, er det fornuftig for piloter, flyselskaper og militære styrker å få så mange timer i luften som mulig ut av sine eksisterende fly. Dette er grunnen til at det israelske flyvåpenet nå bruker ny teknologi, inkludert 3D-utskrift til å holde flyene i luften i 20 eller 30 år til.
3D-utskrift og andre nye teknologier har blitt utnyttet for å pusse opp utstyret, noe som bidrar til at militæret både sparer penger og potensielt kan produsere bedre utstyr enn nybygde alternativer.
De opprinnelige produsentene av flyene, inkludert Boeing og Lockheed, har besøkt AMU, som ligger på flybasen Tel Nof i det sentrale Israel, for å se hvordan ansatte bruker 3D-utskrift for å restaurere det gamle utstyret. Noen restaureringer, er det sagt, har hatt såpass suksess at flyene flyr bedre enn de gjorde da de var nye, og forlenger flyenes levealder 10-20 år før de må restaureres ytterligere, eventuelt pensjoneres. AMU har som mål å holde et fly i drift, med full ytelse, såpass lenge som 50 år.
Når AMU mottar et fly de skal jobbe med, utfører de en stor renovering og oppgraderer nesten alle interne systemer. Resultatet er en flåte av israelske fly med 1980-talls look som angivelig flyr like godt som de som bygges i 2016. – Vi konverterer hele kommandosystemet i flyet til digital teknologi, installerer nye informasjonsskjermer, endrer kablingen-you name it, sier en offiser tilknyttet AMU. – Vi produserer fly som er 80{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a} billigere enn tilsvarende nye fly fra produsentene.
Israel Air Force har i flere år brukt 3D-utskrift til å produsere reservedeler til gammelt utstyr. I fjor kjøpte de en 3D-printer som de bruker til å produsere plastkomponenter som er under en meter store . For 30 år gamle fly er mange reservedeler vanskelig eller umulig å finne, så de gjenskaper disse delene ved hjelp av CAD-programvare og 3D-skrivere. Før 3D-utskrift ble innført måtte IAF måtte ansette en kjede av ingeniører, designere og produsenter for å skaffe selv den minste reservedel, en kostbar prosedyre som nå er helt faset ut takket være additiv tilvirkning.
– Nå bruker vi et 3D-kamera for å sette sammen en modell av den delen som er nødvendig, laster opp dataene til skriveren, og et par timer senere har vi nøyaktig det elementet vi trenger, ferdig kuttet til spesifikasjonene vi trenger for å sikre integriteten til et fly, sier offiseren. – Foreløpig har vi skrivere som produserer plast polymerer som er like sterk som aluminium, og de oppfører seg svært godt i luften. For tiden jobber vi med et prosjekt med Ben-Gurion University og Office of Chief Scientist for å utvikle skrivere for metall, spesielt titan, som er et viktig materiale for jagerfly.
Teknikker som er tatt i bruk i IAF er i ferd med å bli internasjonale standarder, og både US Air Force , det sørkoreanske forsvarsdepartementet og andre nasjonale militære styrker har begynt å bruke 3D-utskrift for å holde flyene i luften lenger.
Alle bilder: Times of Israel
Renishaw lanserte sin nye tempus-teknologi i forbindelse med Formnext. Ifølge produsenten skal dette bety en reduksjon av byggetiden med 50 prosent, uten at det går ut over utskriftskvaliteten.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 5. desember, 2023
Shining 3D slipper FreeScan Trio, en videreutvikling av FreeScan Combo som ble lansert tidligere i år. En 3D-skanner som ifølge produsenten kan brukes til både store deler og små, kompliserte komponenter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 30. november, 2023
For ett år siden presenterte svenske Freemelt en ny 3D-printer for serieproduksjon med elektronstråleteknologi kalt eMELT-iM. På årets Formnext ble det lansert en ny modell, eMELT-iD, som er utviklet for produkt- og applikasjonsutvikling.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 30. november, 2023
Svensk-franske Adaxis kom tilbake til Formnext med en betydelig større stand enn i fjor. Med økende interesse for robottilsetningsproduksjon, håper selskapet å vokse globalt med sin programvare for nettopp det.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 30. november, 2023
I fire dager, den 7-10 november, forvandlet Messe Frankfurt seg til et valfartsmål for alle som på noe vis er interessert i additiv tillverkning. 3dp Norge tok en rundtur med kameraet og her er et utvalg av det som ble vist på messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. november, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige