APWorks bygger lettvektsmotorsykkel med 3d-skriverteknologi

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 26 mai 2016

airbus-apworks-unveils-35kg-3d-printed-light-rider-motorcycle-5APWorks, et datterselskap av Airbus Group, har utviklet en helt ny, avansert motorsykkel med hjelp av 3d-skriverteknikk.

Motorsykkelen som har fått navnet ”Light Rider” veier bare 35 kilo og kan aksellerere fra 0 til 45 km/t på 3 sekunder. Makshastigheten er 85 km/t og motorsykkelen, som drives av oppladbare batterier har en rekkevidde på 6 mil.

Selve motorsykkelen er lagd av en legering som består av aluminium og magnesium, som av APWorks har fått navnet Scalmalloy, og ska i første rekke sees på som et eksempel på hva man kan greie å lage med det superlette materialet.

Hemmeligheten bak den lave vekten er rammen som bara veier 6 kilo. Rammen er også hul, hvilket har gjort at ledninger og kabler har kunnet skjules inni rammen og de andre delene av motorsykkelen som også er 3d-printet.

Kombinasjonen av aluminium og magnesium gir en legering som er like lett og sterkt som titan og forventes derfor å få et stadig bredere anvendelsesområde, ikke minst innen bil- og flyindustrien, men også ved produksjon av roboter.

– Med Light Rider har vi villet vise en fremtidsmodell for å kunne transportere seg raskt, sikkert og miljøvennlig, fremfor alt i storbyer, sier Stefanus Stahl, hovedingeniør og en av hjernene bak prosjektet.

APWorks planlegger nå å produsere ytterligere 50 Light Riders. Og den som kjenner seg klar for å komme over en av de superlette motorsyklene kan tegne seg på foretakets venteliste. Men smaker det så koster det. Regn med at en Light Rider kommer til å kosta i rundt 50 000 euro.

Les mer

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682

Siste nytt

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682