Materialise lanserer Luxura for eksklusive konsumentprodukter

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 6 mai 2016

materialise-introduces-luxura-quality-finish-3dprinted-wearables-1Utviklingen innen teknologien rundt 3d-utskrifter gjør stadig nye fremskritt. Et nytt sådant er den nye teknologien som er utviklet av Materialise, som først og fremst henvender seg til motebedrifter som produserer eksklusive forbrukerprodukter, der det er spesielt høye krav til produktets finish.

Den nye teknologien, som kalles Luxura, finnes i 15 ulike farger, og gir en overflate som er både glatt og silkemyk, samtidig som den gir en følelse av luksus og kvalitet. Luxura er tenkt for å skrive ut f.eks. briller, arm og nakkesmykker og andre smykker. Foruten at teknikken gir et eksklusivt inntrykk er produktene støtsikre, allergitestet og UV-sikret, slik at de ikke mister farge når de utsettes for sollys.

Luxura er et resultat av en stadig økende etterspørsel fra bedrifter i moteindustrien som ønsker å gjøre bruk av 3D-utskrift for å lage unike produkter. Selve utviklingsarnbeidet har også skjedd sammen med en rekke kjente og eksklusive merkevarer, som nå vil fortsette å arbeide videre med å utvikle og designe sine egne 3D-utskrevne produkter.

– Når man skal produsere forbrukerprodukter på dette nivået er utseendet på en av de viktigste faktorene for å lykkes, samt den totale opplevelsen av kvalitet, sier Alireza Parandia, som er forretningsutvikler hos Materialise, og har drevet utviklingsprosjektet.

– Tidligere har det vært en sterk skepsis hos mange av de mest kjente produsentene, som har ment at 3D-printteknologien ikke kan måle seg med mer tradisjonelle produksjonsmetoder. Men med Luxura vil jeg si at vi er i stand til å bevise det motsatte, noe som jeg tror at våre samarbeidspartnere er klare til å være enige i.

Siste nytt

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase

3D-printing i stein

Concr3de er et nederlandsk selskap som spesialiserer seg på binder jetting 3D-printing av stein og lignende materialer. De har eksistert i omtrent fem år og tilbyr 3D-printtjenester av stein til verden.
Print-Stone-AIDetail

Første 3D-printede ansiktsimplantat som er lagd på sykehuset

3D Systems og Universitetssykehuset i Basel har samarbeidet om å produsere og operere det første 3D-printede ansiktsimplantatet i PEEK – alt på stedet på sykehuset.
Still-2025-03-18-163620_1.29.1-1024x576

Konseptmodell av Corvette C9 med 3D-printet karosseri

General Motors (GM) presenterer nå den første av tre konseptmodeller av neste generasjons Corvette. En futuristisk elektrisk superbil med blant annet et additivt produsert karosseri.
Corvette-1024x682

Les mer

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase

3D-printing i stein

Concr3de er et nederlandsk selskap som spesialiserer seg på binder jetting 3D-printing av stein og lignende materialer. De har eksistert i omtrent fem år og tilbyr 3D-printtjenester av stein til verden.
Print-Stone-AIDetail

Første 3D-printede ansiktsimplantat som er lagd på sykehuset

3D Systems og Universitetssykehuset i Basel har samarbeidet om å produsere og operere det første 3D-printede ansiktsimplantatet i PEEK – alt på stedet på sykehuset.
Still-2025-03-18-163620_1.29.1-1024x576

Konseptmodell av Corvette C9 med 3D-printet karosseri

General Motors (GM) presenterer nå den første av tre konseptmodeller av neste generasjons Corvette. En futuristisk elektrisk superbil med blant annet et additivt produsert karosseri.
Corvette-1024x682