Smart rullestol som utnytter alle 3d-teknikkens fordeler

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 10 mai 2016

3dp_go_side-300x300Avansert 3d-teknikk får stadig flere anvendelsesområder. Ett av de områdene der det akkurat nå skjer absolutt mest er innen medisinteknikk.

En av de siste medisintekniske applikasjonene i en lang rekke er den rullestolen som er utviklet av det Londonbaserte designfirmaet Layer og belgiske Materialise.

Bak det ultramoderne designet ligger doble hensikter. Dels ville Layers designere undersøke mulighetene for å konstruere en rullestol som går ut fra brukerens behov og bekvemmelighet. Til tross for at mye allerede har hendt er man ofte tvunget til kompromisser på bekostning av funksjon og brukervennlighet.

Dels ville man flytte fokuset fra rullestolen som et medisintekniskt hjelpemiddel til å bli et hjelpemiddel som kan betraktes som et hvilket som helst konsumentprodukt.

– Derfor innledet vi et nært samarbeid med leger, sykeleiere og arbeidsterapeuter, men fremfor alt med brukere for å få så mye innspill som mulig for det fortsatte arbeidet, forklarer Benjamin Huber, designer hos Layer.

– Det viste seg raskt at 3d-teknikk passet utmerket sammenliknet med standardiserte produksjonsmetoder. Enhver funksjonsnedsettelse er unik, ingen er eksakt lik en annen. Derfor trengs det individuelle løsninger med utgangspunkt i individets evner, behov og begrensninger. Tidligere forsøk med 3d-tilvirkede rullestoler har ensidig henvendt seg til idrettsstjerner, nå ville vi lage noe som kan fungere for mange i hverdagen og til en produksjonskostnad som er konkurransedyktig.

3dp_go_back-300x300Å produsere en spesialtilpasset rullestol starter med at man gjør en «body-mapping» av den personen som skal bruke rullestolen, der vekt, høyde og andre målbare funksjoner er viktige for et godt sluttresultat, ikke minst for at man skal finne en optimal sittestilling. Parallellt med dette arbeidet designteamet med å forsøke å minske antallet detaljer som ikke trengtes for på denne måten også kunne minske rullestolens totalvekt.

Rammen i rullestolen er 3d-tilvirket i titan mens setet er lagd i polyuretan. Foruten at totalvekten kan holdes lav blir rullestolen også lettere å manøvrere og det kreves dessuten mindre bremsekraft.

– Tanken er at rullestolen, som har fått navnet To Go, skal kunne bestilles i forskjellige farger og med et utvalg ekstra tilbehør som også er individuelt tilpasset, akkurat som når man kjøper en bil.

Siste nytt

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

GE Aerospace investerer stort i Europa

Flymotorprodusenten GE Aerospace investerer 78 millioner euro i fem europeiske land.
avio_aero_nologo1-1024x683

Airtech kjøper Kimyas filament-portefølje

Mot slutten av 2024 ble det kunngjort at den franske materialprodusenten Kimya ville avslutte sin produksjon av filamenter. Nå kommer Airtech til å ta over produksjonen i stedet.
Kimya-1024x682

Prototal utvider med polypropylen

Prototal utvider sin materialportefølje og tilbyr nå additiv produksjon av polypropylen (PP) deler ved bruk av pulverbedteknologi. Kombinasjonen er spesielt godt egnet for gasstette og kjemikaliebestandige applikasjoner.
pp-water-pump-filter-4

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280