mandag 15 august – uke 33
Airbus kommer til å utvide sin bruk av Dassault Systèmes 3DEXPERIENCE-plattform til også å inkludere sin additive tilvirkningsprosess. Med avtalen skal man integrere hela kjeden fra design og simulering til produksjon. Beslutningen kommer etter en utførlig og meget inngående vurderingsprosess som har pågått i to års tid.
Airbus Group kommer til å benytte Dassault Systèmes programvare for kollaborativ design og simulering i sin prosess for additiv tilvirkning av alt fra produksjonsutstyr til komponenter for testfly og prototyper. Man kommer dessuten til å benytte programvaren som en del av produksjonslinjen for komponenter til kommersielle fly.
3d-skriverteknologi benyttes allerede mye innen flyproduksjon på design- og prototypestadiet, men nå holder teknologien gradvis på å komme til anvendelse i mer storskala produksjon. Dassault Systèmes bransjeløsning ”Co-Design to Target” drar nytte av additiv tilvirkning for å gi stor fleksibilitet i alle ledd, mener foretaket. Det skal ifølge foretaket gi mindre svinn og lavere kostnader ved tilvirkning av komplekse flykomponenter, uten å gi avkall på verken styrke, holdbarhet eller prestasjoner.
– Adskillige prosjekter innen Airbus påskynder anvendelsen av additiv tilvirkning ved produksjon av prototyper og av komponenter, hvilket kan gi lettere og billigere komponenter som takler de høye tekniske kravene som stilles på både prestasjon og sikkerhet – samt de som stilles ut fra et kostnadsperspektiv, sier Robert Nardini, Senior Vice President Engineering Airframe hos Airbus.
Forskere ved Rutgers University i New Jersey har utviklet en ny måte å skrive ut på ved hjelp av FFF-teknologien. Multiplexed Fused Filament Fabrication, eller MF3, kan være en “game changer” ifølge forskerne bak studien.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Det danske energiselskapet Ørsted og World Wide Fund for Nature (WWF) i Danmark undersøker i et felles prosjekt hvordan 3D-printede rev kan gagne det biologiske mangfoldet i Kattegatt. Håpet er blant annet å se positive effekter på torskebestanden.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige