Kommer fremtidens flymaskiner helt og holdent til å produseres med hjelp av 3d-printteknologi? Ja, mye taler for at utviklingen er på vei i den retningen.
Airbus, som kanskje er verdens fremste produsent av passasjerfly, har allerede kommet langt når det gjelder å benytte seg av 3d-printteknologi for både utvikling og produksjon av sine fly. Stadig flere komponenter tilvirkes nå med hjelp av 3d.
Et skritt i den retningen er Thor, en ubemannet farkost, som helt og holdent er produsert med 3d-teknologi. Farkosten veier 25 kilo, er fire meter lang og har et vingespenn som også måler fire meter. Men det mest bemerkelsesverdige er at farkosten allerede har prøveflydd så sent som i fjor høst og klarte testen med bravur. Nye testflygninger kommer til å gjøres i sommer. For den vitebegjærlige kan vi opplyse at navnet Thor er et akronym for «Test of High-tech Objectives in Reality».
En av fordelene med å benytte seg av 3d-teknologi er at flyene, som i dette tilfellet, kan bygges på bare noen få uker sammenliknet med som tidligere måneder, samtidig som kostnadene blir betydelig lavere enn ved tradisjonell produksjon når man skal lage et fly for testformål.
Alle komponentene i det førerløse testflyet, et femtitalls, bortsett fra de to motorene og kontrollsystemet, er tilvirket med 3d-skrivere. Erfaringene fra Thor-forsøkene håper Airbus etter hvert å kunne overføre til foretakets eksisterende produksjon av blant annet passasjerfly.