En av verdens største og hurtigste 3d-skrivere er svensk

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 16 juni 2016
The Box, som produseres i Värnamo av BLB Industries, er en av markedets største,hurtigste og mest fleksible 3d-skrivere.
The Box, som produseres i Värnamo av BLB Industries, er en av markedets største,hurtigste og mest fleksible 3d-skrivere.

Alt begynte med at to studenter, Jacob Lundin og Cim Bergdahl, på Campus Värnamo skulle gjøre sitt eksamensarbeide. Sammen konstruerte de fra grunnen en 3d-skriver i det mindre formatet 70 x 100 cm. I løpet av dette arbeidet fødtes idéen om å starte et foretak for å bygga en stor 3d-skriver.

– Det var da jeg kom inn i bildet, forteller Tomas Burman som er administrerende direktør for det nystartede selskapet BLB Industries og med lang erfaring som robottekniker. Allerede fra starten var vi overens om at det skulle bli en skriver med industriell aksept som tilfredsstiller industriforetakenes strenge standardkrav.

I mai, etter syv måneders intensivt utviklingsarbeid, var den nye 3d-skriveren klar til å premierevises på messen Elmia Automation i Jönköping. Der ble 3d-skriveren deres mottatt på en måte som fullstendig overgikk alle ville forventninger.

The Box, som BLB:s storformatskriver kalles, bygger på lag-på-lag-teknikk som andre skrivere. Men størrelsen, hastigheten og materialmengden er unik. Når andre har valgt trinnmotorer benytter BLB Bosch Rexroths lineærsystem.

– The Box har egenskaper som få andre produsenter kan konkurrere med. Skriveren klarer 1 200 millimeter per sekund sammenliknet med en småskala 3d-skriver som bygger 50-60 millimeter i sekundet, fortsetter Tomas Burman.

– Selve utskriftsvolumet er i den minste utførelse 2,5 kubikkmeter (1,5 m i dybden, 1,5 m i høyden og 1,1 meter i bredden), men bredden kan forlenges opp til 9 meter eller enda mer. Det kan sammenliknes med de små skrivernes 0,008 kubikkmeter i snitt. Utskriftshastigheten er 6 kilo per time mot 15 gram per time for en liten skriver.

– En annen ting som skiller the Box ut fra andre er at maskinen i stedet for tråd bruker granulat. Det gjør at kundene kan velge materiale etter de egenskapene man ønsker å oppnå på en helt annen måte enn det som hittil har vært mulig, forklarer Tomas Burman.

– Om man vil, kan man si at vi har lagd en metode for å masseprodusere produkter, men med den forskjellen at hvert eksemplar av produktet kan gjøres unikt.

Som eksempel på The Box sin kapasitet forteller Tomas Burman at man forut for Elmiamessen på samme tid, rundt 10 timer, som det vanligvis tar å skrive ut en knyttnevestor modell av en bilfelg, skrev ut fire 18-tommers felger med The Box, som man dessuten rakk å montere ekte dekk på.

– I bransjen snakker man mye om overflatefinish. Det synes jeg mange ganger er uinteressant, spesielt når det gjelder industriell produksjon der man raskt vil få frem en prototype. Jag vil heller snakke om strukturell funksjon der man raskt kan produsere et brukbart resultat som man kan arbeide videre med.

– Tar man dette med bilfelgene som eksempel igjen, så ser de aldeles slette ut fra 2 meters hold. Nærmere kan de oppleves som litt grove, men det retter man enkelt opp med litt sandpapir om man synes det er viktig. Etterbehandling er ikke noe merkverdig, det er man nødt til å gjøre på alle produkter fra CNC-maskiner eller dreiebenker.

Etter suksessen på Elmia har det vært travle dager på kontoret i Värnamo. Telefonene ringer nesten hele tiden fra firmaer som vil vite mer.

– Vi ser meget lyst på fremtiden. Interessen er spesielt stort fra industrien, også fra utlandet, som etterspør denne typen 3d-skrivere. At den er utviklet og produsert i Sverige gjør det hele enda morsommere.

Foruten Tomas Burman, Jacob Lundin og Cim Bergdahl er Anders Alrutz med som passiv deleier. Det er i hans lokaler i Värnamo at produksjonene skjer for tiden. Den femte deleieren er Claes Jansson som driver foretaket Blowtech i Gnosjö og som finansierer hele prosjektet med The Box.

Les mer

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Varmebehandling og kjøling i samme prosess

Svenske Quintus Technologies lanserte i forbindelse med Formnext en ny Hot Isostatic Press (HIP) for etterbehandling av metalldeler, inkludert for additiv produksjon.
QIH-200-Left-1024x683

Kan Prusa CORE One ta opp kampen med Bambu Lab?

Under Formnext var trolig Prusa Research sin stand en av de mest godt besøkte. Blant nyhetene var en industriell SLA-løsning, som 3dp Norge allerede har skrevet om, men det som trakk mest var nok den nye Prusa CORE One.
Prusa-Core-1024x683

Siste nytt

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Uklare meldinger om Nexa3Ds fremtid

Nexa3D kansellerte sin deltakelse i Formnext på kort varsel, noe som skapte spørsmål om selskapets økonomiske situasjon. Rett før jul ble det varslet en strategisk beslutning om nedskjæringer i driften.
Nexa3D-chess

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Desktop Metal har anlagt to søksmål mot Nano Dimensions

Desktop Metal har anlagt ikke bare ett, men to søksmål mot Nano Dimension. De gjelder Nano Dimensions brudd på sine forpliktelser rundt fusjonsavtalen mellom de to selskapene.
Nano-Dimension-5