3D-print i Norge

joppe-n-christensenJoppe Næss Christensen er en av foredragsholderne under 3DP-dagen som vi arrangerer 9. november på Oslo Kongressenter. Vi har tatt en prat med ham om tingenes tilstand når det gjelder statusen til 3D-printteknologien i Norge.

Hvordan ligger Norge an når det gjelder utnyttelse av mulighetene 3D-printing gir oss, sett i forhold til Europa?

Norge ligger et godt stykke etter på en rekke områder. Kanskje ikke så mye innen prototyper og modeller, men definitivt innen industrialisert produksjon med additiv fremstillingsmetode.

Hvilke norske bransjer burde se mer til additiv tilvirkning enn de gjør?

Alle! Det er gjennomgående for lite anvendelse av denne langt fra «nye» teknologien. Ute i verden printes det eksempelvis mat, klær, bildeler, hus og menneskelige organer så her er det mye å ta tak i.

Hvilke norske bransjer er i bresjen når det gjelder 3D-printing?

Det er interesse fra medisinsk og dental sektor, arkitekturene viser interesse og bruker i noen grad teknologien, og det er noe innen tradisjonell industri. Så klart det er positivt at vi har Norsk Titanium, som lager teknologi for additiv fremstilling av eksempelvis flydeler, men det er fremdeles et stykke igjen til serieproduksjon.

Hvordan står det til på forskningsfronten i Norge?

Sintef har jobbet lenge med forskning innen emnet og har hatt med seg NTNU på laget, og NTNU tar grep med sitt Addlab på Gjøvik, men vi savner det store antallet prosjekter som ender i operative industrielle applikasjoner. Forskningsviljen er større enn trykket fra industrien. Her er det rom for mer aktivitet.

Hva med investeringsviljen?

Interessen er tilstede, men bedriftene kvier seg for å investere i et marked som ikke finnes i Norge. Norge har kanskje verdens beste maskinpark for subtraktiv produksjon, målt per kapita, som følge av oljeeventyret, og det sitter langt inne å endre på teknologimetode og gjøre store investeringer uten tilstrekkelig kompetanse innen feltet. Det snakkes mye om et «industriskifte» for å svare på det kraftige fallet i oljeindustrien, men det er ikke mange håndfaste bevis på at vi får til så mye ennå. Det er på tide at vi får full oppmerksomhet fra politisk hold for å få fart på satsingen innen additiv produksjon.

Joppe Næss Christensen er redaktør av Maskinregisteret, Norges viktigste fagblad for maskiner og utstyr innen metallbearbeidende industri. Christensen har gjennom sine mer enn tyve år som industrijournalist besøkt fler enn 1200 bedrifter i inn og utland. Dette har gitt ham innsikt i hvordan suksessrike industribedrifter tenker og handler, og han ivrer etter å bidra til at bedriftene, gjennom hans journalistikk, skal lære av hverandres suksess.

På 3DP-dagen i Oslo 9. november samler vi de mest kunnskapsrike navnene i landet for å gi deg verdifull informasjon om fordelene med 3d-skrivere og hvordan bruken av dem ser ut i forskjellige bransjer. Vi tar også opp viktige spørsmål som investeringsstrategi, materialer, konstruksjon for 3d-utskrift og kvalitetskontroll. Du finner program og påmeldingsskjema her.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: