MakerBot satser på firmaer med nye modeller

MakerBots Europasjef, Andy Langfeld.

MakerBots Europasjef, Andy Langfeld.

Stadig flere produksjonsforetak benytter nå 3d-skriverteknikk i produktutviklingen. Det har MakerBot tatt notis av og lanserer nå både nye modeller og en strategi for firmabrukere. 3dpnorge.no har snakket med foretakets Europasjef, Andy Langfeld.

Dere retter dere nå mot flere målgrupper – fra maker-bevegelsen til utdanningssektoren og nå mot produksjonsfirmaer. Hva betyr dette for firmabrukere?

– Den store forandringen for oss er at vi har modnet de siste atten månedene. For en stor del er dette på grunn av at vi har kommet våre kunder nærmere nettopp innen produksjonssektoren. Vi har blitt flinkere til å lytte til disse kundene, se hvordan de arbeider og forstå deres behov.

– I produksjonssektoren har vi oppdaget en stor trend – at brukerne i stadig større utstrekning beveger seg mot desktopsegmentet, altså 3d-skrivere som koster under 10 000 dollar. Det viser også den globale salgsstatistikken. I 2014 var 50 prosent av alle solgte skrivere såkalte desktopløsninger. Året etter, 2015, sto segmentet for nesten 80 prosent av alt salg.

– Den enkle forklaringen på dette brukermønsteret er at foretak idag har større behov for  å konkretisere en produktidé, gjennom en skisse, en konseptmodell, eller en design-iterasjon. De vil også kunne gjøre det på kortere tid. Spesielt i Europa ser vi denne typen nyvekst i produktutviklingen. Det har fått oss til å forbedre de løsningene vi tilbyr og effektivisere produksjonsflyten med våre 3d-skrivere.

Hvilke utfordringer ser dere at foretaksbrukere som først og fremst arbeider med modeller og prototyper har?

– Brukeren får idag alt for mye informasjon. Ting som lagtykkelse, utskriftsretning,utskriftstid og hvordan utskriftene pakkes i byggvolumene, med mer er ofte ikke relevant for enklere 3d-utskrifter. Mye av dette har vi fjernet eller automatisert. En annen effektivisering i arbeidsflyten kan være nativ CAD-støtte. Her kan man spare rundt 10 minutter på hver utskrift.

Dere slipper nå også to nye modeller av deres 3d-skrivere, MakerBot Replicator+ og MakerBot Replicator Mini+. Hvordan tilgodeser dere foretakenes behov med disse?

– En viktig ting er pålitelighet. Det har vi arbeidet hardt med å forbedre i disse modellene. Om du som produktutvikler booker inn et møte neste morgen med sjefen klokken 09.00 for å gjennomgå den nyeste versjonen, må du være sikker på at modellen er utskrevet og klar på det tidspunktet.

– Vi har også økt byggstørrelsen ut fra nøye behovsanalyser. I vår nye 3d-skrivermodell MakerBot Replicator+ har vi økt byggvolumet med 25 prosent, hvilket faktisk er gjennomsnittsstørrelsen på de modeller som foretakskunder skriver ut.

– Replicator+ er også raskere enn tidligere modeller, opp til 30 prosent. Lydnivået er minsket radikalt, opp til 27 prosent lavere enn foregående Replicator-modell. De nye skriverne er også optimerte for PLA.

– Endelig har vi også utviklet MakerBot Tough PLA, en støtsikker kompositt. I praksis innebærer det at man nå kan skrive ut modeller som klarer røffere behandling. Materialet egner seg for funksjonstester i et tidlig trinn av designutviklingen.

– Det vi også har oppdaget er at foretakskunder vil ha en enkel og rask produksjonsflyt for å komme fra idé til 3d-fil og videre til 3d-utskrift. Det innebærer at 3d-skriveren må være enkel å håndtere, både når det gjelder programvare og rent operativt. Ta bare noe slikt som å løsne en utskrift fra byggeplaten. I våre nye skrivermodeller er disse brikkene bøyelige. Ved å bøye på brikken, løsner utskriften. Tidligere måtte man skrape av utskriften. Nå finnes det også en ny byggstruktur i støttematerialet, hvilket gjør det enklere å løsne.

Hva ser dere på MakerBot av brukertrender i Norden?
– Prototyper og tilvirkning innen automotive og medisin er de segmentene som tradisjonelt sett er typiske for Norden. Her ser vi også en økt anvendelse av desktopmaskiner spesielt for prototyper og trinn i designutviklingen.

– For applikasjoner ser vi tegn til at brukere nå forstår hvordan de kan effektivisere ved å erstatte CNC-freste metalldeler med 3d-utskrevne ditto i plast. Egenskapene blir de samme, om ikke bedre. Materialforbruk minsker og ledetidene forbedres betydelig, avslutter Andy Langfeld.

Nordisk agent for MakerBot og Stratasys er Protech AB.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: