Autodesk med fokus på forretningsmodellen

På et velbesøkt kundearrangement så Autodesk det som sin misjon å hjelpe brukerne til bedre å forstå den utviklingen som vi står midt i, og hvordan den vil påvirke vår måte å gjøre forretninger på med hverandre.
Utviklingen innenfor 3D print, Internet of Things (IoT), roboter, automatikk, kommunikasjon og nettverk forstyrrer de velkjente forretningsmodellene.

En tydelig trend, som Autodesk selv har tatt konsekvensen av, er skiftet fra å selge varer til å selge tjenester. Det kan godt være at du får tilgang til en vare, men det er din bruk av den, som avgjør betalingen. Autodesk flytter sin forretning fra salg av programvarer til salg av lisenser, hvor betalingen er bestemt av bruken.

Scott Reese, Vice President for Cloud Products hos Autodesk, fortalte at de har 12 millioner profesjonelle brukere på verdensplan, 200 millioner konsumentbrukere og ikke mindre en 680 millioner brukere på skoler og universiteter.

Deres mål er å bli en stadig mer komplett løsning for brukerne, ved å bygge et skybasert system som omfatter hele fremstillingsprosessen fra idé til produkt, hvor man ikke trenger å være bruker av hele pakken for å få ytelser. F.eks. skal det være mulig fra andre CAD-systemer å kjøpe Autodesk simulasjonstest, eller hva man nå står og mangler i sitt eget system.

Scott Reese, vice president for cloud solutions hos Autodesk.

Scott Reese, vice president for cloud solutions hos Autodesk.

Vi spurte Scott Reese om hvilke utfordringer Autodesk har med å understøtte kundenes behov i forbindelse med 3D print?

– Den største utfordringen er å få dem til at forstå hvilken rolle 3D print skal spille i deres prosess. Ofte ser de bare på hva en 3D-printer eventuelt kan erstatte, men perspektivet er typisk mye større. For noen virksomheter, f.eks Airbus kan det de ønsker simpelthen ikke la seg gjøre uten 3D print, så her er valget enkelt, men andre steder krever det et helt nytt tankesett å forstå mulighetene i 3D print. Jeg er sikker på at kundene langsomt vil få øynene opp for mulighetene.

Hva mener du om simulering, og hvilke verktøy har Autodesk som er relevante i 3D print sammenheng?

– Simulering handler om flere ting. Det er simulering av den digitale modellen, hvor har den sine svakheter i forhold til de belastningene den utsettes for? Og så er det simulering av det ferdige produktet, f.eks. en støpeform, hvordan vil massen legge seg i støpeformen? Vi kan begge deler, og vi kan simulere på mekanisk belastning, termisk belastning, slitasje samt simulere hvordan f.eks plast legger seg i en støpeform. Vi har en programvare som heter moldflow, som simulerer forskjellige støpematerialers adferd i en støpeform.

Den utviklingen du omtalte i din åpningstale, hvordan ser du den påvirke Autodesk?

– Vi søker konstant å utvikle Autodesk til et komplett arbeidsflytsystem også innenfor 3D print. Vi har f.eks. investert i Dreamcatcher, som er et generativt designsystem, altså et system som kan komme opp med flere designmuligheter på samme kravspesifikasjon. Generativt design blir veldig stort fordi det sikrer mot at vi overser ting – fremfor alt de beste løsninger.
I den andre enden har vi kjøpt Netfabb, som også blir integrert i vår sky-løsning, og er et sublimt verktøy til effektiv fremstilling av 3D print.

Eksempel på generative design. Autodesk udvikler software , der hurtigt kan komme op med tusindsvis af måder at fremstile fx en stol på. Indgiv parametrene: fire ben, et sæde af en vis højde og størrelse, bærevægt, minimal materiale anvendelse…og algoritmen vil generere tusindvis af versioner. Softwaren vil vurdere de mest effektive og sortere dem. Muligheden vil ikke rstatte mennesker, men understøtte proceserne, så de bliver mere effektive og løsningsorienterede.

Eksempel på generativ design. Autodesk utvikler programvare som raskt kan komme opp med tusenvis av måter å fremstille f.eks. en stol på. Angi parametrene: fire ben, et sete av en viss høyde og størrelse, bærevekt, minimal materiale anvendelse… og algoritmen vil generere tusenvis av versjoner. Programvaren vil vurdere de mest effektive og sortere dem. Muligheten vil ikke erstatte mennesker, men understøtte prosessene, så de blir mer effektive og løsningsorienterte.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *