Det globale 3d-skriversalget steg med 14 prosent i det første halvåret i år sammenliknet med samme periode i fjor. Det viser tall fra undersøkelsesforetaket CONTEXT. Interessant nok så er det desktopskrivere under 5000 dollar som nå er pådrivere i utviklingen.
Majoriteten av alle 3d-skrivere som selges er konsumentmaskiner. Slik har det sett ut i mange år. Men undersøkelsen viser at konsumentsegmentet vokste med 15 prosent, samtidig som industriløsninger sank med samme tall.
– Det blir en stadig tydeligere oppdeling mellom konsument- og proffmaskiner, sier Chris Connery, sjef for området Global Analysis hos CONTEXT. Vi ser få forgreninger mellom varemerker, kanaler og iblant sluttmarkeder.
På konsumentmarkedet er det foretaket XYZprinting som tar førsteplassen. Foretaket har 19 prosent av markedet til tross for en svakere utvikling i andre kvartal i år. Blant de fem største leverandørene, så Ultimaker, M3D og Flashforge vekst i antall solgte enheter. Kun Stratasys (Makerbot) tapte i salg. Hovedmålgrupper for dette skriversegmentet er utdanning og tilvirkningsindustri, mens hobbybrukere og den såkalte maker-bevegelsen fortsatt er viktige områder.
Hve skjer på industrisiden da? Sett til omsetning utgjør 3d-skriverne her 78 prosent. Men antall solgte enheter sank med 15 prosent. Metallskriverleverandørene henger ikke med leppa for det. Disse foretakene bidro nemlig til en omsetningsøkning på 3 prosent i perioden. Kjemper som Stratasys og 3D Systems taper i salg, hvilket kan bero på at presumtive kunder venter inn nye teknikker.
– Vi ser at mange nå skifter fokus mot metallskrivere og helt nye aktører som HP og Carbon, sier Chris Connery.
På metallsiden gasser man kraftig på. Området vokste med 17 prosent i perioden. CONTEXT mener at General Electric, GE, kan fungere som en katalysator for fortsatt vekst. GE har sagt at deres forretningsområde innen flyindustri skal utvikles med egen produksjon og salg av 3d-skrivere for metallproduksjon.