mandag 15 august – uke 33
En ny omfattende EU-rapport har undersøkt hvordan industriell 3d-skriverteknologi benyttes i EU-området. Man undersøker også hvilke utfordringer og muligheter som teknologien gir.
Rapporten har det lange navnet “Identifying current and future application areas, existing industrial value chains and missing competences in the EU, in the area of additive manufacturing (3D printing)”. I tillegg til at man fra EU-hold vil hjelpe til å kartlegge anvendelsen skal den også bidra til å skape jobber og økonomisk tilvekst i unionen.
Når det gjelder anvendelse og utvikling, så ser det veldig positivt ut i pleie & helse, trådbaserte teknikker og pulverteknikker. Spesielt metallteknikken holder høy internasjonal klasse. Ekspertene bak rapporten har identifisert ti områder der 3d-skriverteknologien er på vei til å bidra til nye kommersielle, og iblant innovative løsninger.
De applikasjonsområdene som er mest modne, er 3d-utskrevne komponenter for kirurgiplanlegging, implantater samt verktøy for formstøpte komponenter for flyindustrien. Men det finnes tydelige hindringer for fortsatt utvikling innenfor disse områdene. Innen kirurgiguider og kirurgiske planleggingsverktøy mangler man ofte utdannet personale, digital kompetanse og en generell forståelse for hva man kan gjøre med 3d-skriverteknikken. Innen implantatsektoren handler det mer om at sertifiseringer og jus-problemer holder utviklingen tilbake. Flaskehalsene innen flyindustrien er også sertifiseringer, men dessuten dårlig kvalitet og overflatefinish samt kvalitetskontroll.
En løsning for flysektoren skulle kunne være innføring av en ny samarbeidsplattform på EU-nivå. Denne skulle lenke OEM-foretak og integratører med underleverandører. Om denne også kombineres med en omfattende prosess- og materialforskning så kan man få til en betydelig produksjonsøkning, sier rapporten.
Kjøretøyindustrien er ikke blant de fremste sektorene om man ser til hvor utbredt anvendelsen av 3d-skriverteknikken er. Her begrenses man av små byggevolumer, effektivitet og overflatekvalitet. 3d-utskrevne interiører er dyrere enn konvensjonelt produserte. Det handler om store volumer og en ekstremt effektivisert produksjon og i dagens situasjon finnes det ingen 3d-skriverteknikk som kan holde tritt med disse kravene.
De overordnede fremtidsmålene i EU er å styrke industrisektoren og skape nye jobber. Her finnes det flere initiativer, blant annet Horizon 2020, med et budsjett på nesten 80 milliarder euro. I sitt arbeid for å nå disse målene har EU-kommisjonen identifisert og fokusert på såkalt Key Enabling Technologies, KET. 3d-skriverteknikken er en viktig slik, og i EU fortsetter man å overvåke denne teknikksektoren.
Rapporten er satt sammen av DEA Consult i samarbeid med finske VTT Technical Research Centre, AIT Austrian Institute of Technology og CECIMO. Last ned den fullstendige rapporten her.
Forskere ved Rutgers University i New Jersey har utviklet en ny måte å skrive ut på ved hjelp av FFF-teknologien. Multiplexed Fused Filament Fabrication, eller MF3, kan være en “game changer” ifølge forskerne bak studien.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Det danske energiselskapet Ørsted og World Wide Fund for Nature (WWF) i Danmark undersøker i et felles prosjekt hvordan 3D-printede rev kan gagne det biologiske mangfoldet i Kattegatt. Håpet er blant annet å se positive effekter på torskebestanden.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige