Utfordringer får Sandvik til å satse additivt

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 1 desember 2016
Jonas Gustavsson, administrerende direktør for Sandvik Machining Solutions.
Jonas Gustavsson, administrerende direktør for Sandvik Machining Solutions.

Som et ledd i å motvirke sviktende markedsandeler på det globale markedet kommer Sandvik Machining Solutions til å fortsette å satse på 3d-skriverteknologi. Men satsningen omfatter også en strategi for å kjøpe opp foretak  som utvikler industriell programvare. Det skriver Reuters i en artikkel. En av foretakets tydeligste utfordringer er elbilen.

Ifølge Reuters har Sandvik-divisjonen rundt 20 prosent av markedet for skjærende metallbearbeidelse. Globalt er markedet verdt 17 milliarder dollar. Men nå ser man att ordretilgangen går ned fra kunder innen tilvirkning, olje og gass.

Også samfunnsutviklingen bidrar til å skape hindringer. De stadig mer populære elbilene er en slik faktor. Disse krever ikke den samme intensive metallbearbeidelsen når de lages, hvilket gjør at etterspørselen fra store globale billeverandører minsker i takt med at bileiere velger elbil i stedet for bil med forbrenningsmotor. En fjerdedel av divisjonens omsetning kommer fra automotive-sektoren.

Også additiv tilvirkningsteknologi, 3d-skrivere, påvirker situasjonen for divisjonen. Sammenlagt gjør disse trendene at man nå velger en strategi som innebærer at man utvider sitt tilbud i de industrielle produksjonsprosessene.

Høyt oppe på ønskelisten i denne strategien er oppkjøp av programvareforetak. Da handler det dels om CAD/CAM-verktøy for simulering, dels om verktøy for metrologi og kvalitetskontroll. I strategien inngår også å utforske hvordan man kan kommersialisere sin store ekspertise innen 3d-skriverteknologi. Ifølge divisjonens administrerende direktør Jonas Gustavsson kommer man til å ville ta en posisjon innen additiv tilvirkning.

Siste nytt

Stort potensial for 3D-printede verktøyinnsatser

Protech lanserer muligheten til å 3D-printe verktøyinnsatser med Xact Metals 3D-printere og Uddeholm Corrax stålpulver. Det beskrives som et viktig skritt mot en bredere bruk av additiv produksjon i form- og verktøyindustrien.
Corrax-2-768x512

Elektrisk motorsykkel av kun 3D-printede deler

På en nylig messe i Japan viste 3D-printerprodusenten BigRep frem en elektrisk motorsykkel som utelukkende består av 3D-printede deler, unntatt elektronikken.
Nera_eMotorbike-1-1024x683

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

Les mer

Stort potensial for 3D-printede verktøyinnsatser

Protech lanserer muligheten til å 3D-printe verktøyinnsatser med Xact Metals 3D-printere og Uddeholm Corrax stålpulver. Det beskrives som et viktig skritt mot en bredere bruk av additiv produksjon i form- og verktøyindustrien.
Corrax-2-768x512

Elektrisk motorsykkel av kun 3D-printede deler

På en nylig messe i Japan viste 3D-printerprodusenten BigRep frem en elektrisk motorsykkel som utelukkende består av 3D-printede deler, unntatt elektronikken.
Nera_eMotorbike-1-1024x683

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

GE Aerospace investerer stort i Europa

Flymotorprodusenten GE Aerospace investerer 78 millioner euro i fem europeiske land.
avio_aero_nologo1-1024x683