I fjor gikk adm dir i Rolls-Royce Torsten Müller-Ötvös ut og sa at strategien for selskapets overlevelse dreide seg om å omfavne nye teknologier, så som 3d-printing. Det gorde åpenbart susen, for selskapet solgte over 4000 biler i fjor. Det har de bare gjort en gang tidligere i selskapets historie.
En av grunnene til denne salgssuksessen er at så godt som alle biler som forlater fabrikken er personlig tilpasset kjøperen.
– De mestselgende modellene sist år var de som var skreddersydd for kundene, sier Torsten Müller-Ötvös. Det handler om alt fra bilfarge, til interiør og seter.
Men det handler også om mer eksentriske detaljer som at man kan tilpasse klokken i dashbordet etter sitt armbåndsur. Man kan altså få en kopi av en Rolex Yachtmaster. Her benytter man både 3d-skanning og 3d-skrivere, mest i prototypefasen.
Men den store anvendelsen av 3d-skriverteknologi for Rolls-Royce kommer først neste år, når man lanserer den nye Phantom-modellen. BMW, som eier Rolls-Royce, har allerede siden 2012 testet å 3d-skrive komponenter til den kommende Phantom-modellen. Det dreier seg da utelukkende om plastkomponenter som låsknapper, fatninger osv. Hva som inngår når bilmodellen slippes gjenstår å se.