Bryne videregående skole ønsker å være i front av den digitale utviklingen, og nå skal de lære seg 3D-printing. I den forbindelse har Anders Reve fra Simplify kurset lærerne på Bryne videregående skole i 3D-printing, kurset gikk av stabelen i forrige uke. Det er firmaene Jærtek og Simplify som har utviklet kurse, som gjennom to kursdager har gitt lærerne eksempler på at produkter som ellers er svært tidkrevende å utvikle, kan testes og optimaliseres på mye kortere tid ved hjelp av 3D-printing. Den første dagen ble det fokusert det på teori innen additiv produksjon og DAK (dataassistert konstruksjon) med mål om å printe over natten. Andre dag var det montering og konkurranse.
Det tsjekkiske firmaet Ysoft hadde rigget opp femten 3D-printere som lærerne fikk benytte. Kurset ble avsluttet med en konkurranse om hvem som hadde designet og printet den mest energieffektive vindturbinen. Denne konkurransen var det driftsingeniør Erling Knudsen som vant.
– Det å engasjere skole og utdanning er viktig for samfunnet. Skal bedriftene få fatt i de riktige hodene må de få relevant utdanning, og i disse dager handler mye om digitalisering, sier Harald Fjogstad hos Jærtek. – Derfor har vi påstartet et prosjekt innen 3D-printing/additiv produksjon mot skoler her i regionen der målet er å heve kompetansen deres på additiv produksjon. Videre vil vi motivere for at skolene innfører teori og praksis på additiv produksjon i undervisningen på flere studieretninger.
Bryne skole har SolidWorks-lisenser til 60 elever. Disse har skolen fått til en spesialpris. Elevene har programvaren på hver sin datamaskin og kan jobbe med programmet når det passer dem.
– Teknologileverandørene må være pådrivere inn mot skolene og bidra til at vi kan hevde oss i internasjonal sammenheng, men vi trenger også offentlige midler til gjennomføringen. Både 3D-printere, programvare og tidsbruk har en prislapp, og her må det offentlige og næringslivet spleise, konkluderer Leiv Vårdal hos Jærtek.