«3D-print påvirker arkitekturen»

Carsten Løddesøl fra Snøhetta er en av foredragsholderne under konferansen 3DP Build i Stockholm 11. mai. Hans erfaring er at mulighetene for 3D-printing ikke bare endrer arkitektenes arbeidsmetoder, men faktisk også påvirker selve arkitekturen.

– Det finnes mange eksempler opp gjennom årene på at arkitektenes ”leketøy” påvirker sluttresultatene, og den enkle tilgangen til 3D-modeller med det vi kaller dobbeltkrumme flater har trolig vært med å påvirke arkitekturen i retning av mer organiske former, sier Carsten Løddesøl.

Han har ni års erfaring som Worskhop-ansvarlig i Snøhetta, det norske arkitektbyrået som er blitt verdenskjent med prosjekter som National September 11 Memorial Museum Pavilion og Biblioteca Alexandrina, og i Norge kanskje mest kjent for å ha tegnet Oslos kjente og karakteristiske Norwegian National Opera and ballet.

Siden 2008 har Snøhetta benyttet mer enn ti ulike 3D-printere, noen kortvarig, andre i produksjon over lang tid. I øyeblikket har selskapet 4 printere i full drift, nødvendige arbeidsverktøy i arkitektenes daglige arbeid. Hva er det som gjør 3D-printere så verdifulle for arkitekter?

– En skjerm kan aldri gjengi noe tredimensjonalt, i beste fall noe midt i mellom 2D og 3D. Med virkelige 3D-modeller kan vi teste, diskutere og forstå form på en mye bedre måte enn ved å dreie en skjermbasert modell. Dessuten er det gjerne slik at når flere mennesker diskuterer en skjermbasert modell, vil den som styrer programvaren også styre diskusjonen. Med ekte 3D-modeller er det annerledes, og de er helt avgjørende for at vi kan vise og forklare arkitektonisk form både internt og eksternt, forklarer Snøhettas workshopansvarlig med ansvar for all fysisk produksjon i byrået.

Under 3DP Build vil hans presentasjon ta utgangspunkt i Prosjekter og Prosesser, der han tar for seg noen utvalgte prosjekter og prosessen frem til sluttresultatet, ikke minst hvordan 3D-printing benyttes og hvilke utfordringer og fordeler det gir. Han forteller at noen av dataprogrammene som benyttes er bedre tilrettelagt for 3D-print enn andre, men at det også her skjer det en løpende utvikling. Hvordan velger Snøhetta teknologi for 3D-printing?

– Vi vurderer ny 3D-printteknologi kontinuerlig, og velger teknologi ut fra ”cost/issue”. 3D-modellene våre skal ikke utsettes for enorme fysiske påkjenninger, så de kan gjerne printes i gipsbaserte materialer, som erfaringsmessig er velegnet for å gjengi bygningsform. I dag har vi muligheter for å printe modeller i størrelse opp til 38 x 25 x 20 cm, men vi monterer ofte flere modeller sammen for å lage større 3D-modeller når det er nødvendig, forteller Carsten Løddesøl. I øyeblikket har Snøhetta 4 3D-printere ved sitt hovedkontor i Oslo, blant annet en ProJet 660 Pro med CMYK-farger og en Makerbot Replicator.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: