«3D-print påvirker arkitekturen»

Carsten Løddesøl fra Snøhetta er en av foredragsholderne under konferansen 3DP Build i Stockholm 11. mai. Hans erfaring er at mulighetene for 3D-printing ikke bare endrer arkitektenes arbeidsmetoder, men faktisk også påvirker selve arkitekturen.

– Det finnes mange eksempler opp gjennom årene på at arkitektenes ”leketøy” påvirker sluttresultatene, og den enkle tilgangen til 3D-modeller med det vi kaller dobbeltkrumme flater har trolig vært med å påvirke arkitekturen i retning av mer organiske former, sier Carsten Løddesøl.

Han har ni års erfaring som Worskhop-ansvarlig i Snøhetta, det norske arkitektbyrået som er blitt verdenskjent med prosjekter som National September 11 Memorial Museum Pavilion og Biblioteca Alexandrina, og i Norge kanskje mest kjent for å ha tegnet Oslos kjente og karakteristiske Norwegian National Opera and ballet.

Siden 2008 har Snøhetta benyttet mer enn ti ulike 3D-printere, noen kortvarig, andre i produksjon over lang tid. I øyeblikket har selskapet 4 printere i full drift, nødvendige arbeidsverktøy i arkitektenes daglige arbeid. Hva er det som gjør 3D-printere så verdifulle for arkitekter?

– En skjerm kan aldri gjengi noe tredimensjonalt, i beste fall noe midt i mellom 2D og 3D. Med virkelige 3D-modeller kan vi teste, diskutere og forstå form på en mye bedre måte enn ved å dreie en skjermbasert modell. Dessuten er det gjerne slik at når flere mennesker diskuterer en skjermbasert modell, vil den som styrer programvaren også styre diskusjonen. Med ekte 3D-modeller er det annerledes, og de er helt avgjørende for at vi kan vise og forklare arkitektonisk form både internt og eksternt, forklarer Snøhettas workshopansvarlig med ansvar for all fysisk produksjon i byrået.

Under 3DP Build vil hans presentasjon ta utgangspunkt i Prosjekter og Prosesser, der han tar for seg noen utvalgte prosjekter og prosessen frem til sluttresultatet, ikke minst hvordan 3D-printing benyttes og hvilke utfordringer og fordeler det gir. Han forteller at noen av dataprogrammene som benyttes er bedre tilrettelagt for 3D-print enn andre, men at det også her skjer det en løpende utvikling. Hvordan velger Snøhetta teknologi for 3D-printing?

– Vi vurderer ny 3D-printteknologi kontinuerlig, og velger teknologi ut fra ”cost/issue”. 3D-modellene våre skal ikke utsettes for enorme fysiske påkjenninger, så de kan gjerne printes i gipsbaserte materialer, som erfaringsmessig er velegnet for å gjengi bygningsform. I dag har vi muligheter for å printe modeller i størrelse opp til 38 x 25 x 20 cm, men vi monterer ofte flere modeller sammen for å lage større 3D-modeller når det er nødvendig, forteller Carsten Løddesøl. I øyeblikket har Snøhetta 4 3D-printere ved sitt hovedkontor i Oslo, blant annet en ProJet 660 Pro med CMYK-farger og en Makerbot Replicator.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


EOS og Siemens utvider samarbeid

EOS og Siemens utvider sitt samarbeide gjennom økt satsing på programvare, automatisering og driftsteknikk for industriell additiv tilvirkning.

Publisert av: 

Futuristisk design med 3d-teknikk

Industridesigneren Nicole Hone har skapt futuristiske og realistiske vannvekster med hjelp av 3d-printer og digitale verktøy. – Balansen mellom kontrollert design og ukontrollert naturlig interaksjon leder til en overbevisende organisk ytelse, skriver Nicole på sin hjemmeside.

Publisert av: 

Industriell 3d-skanning gjort enkelt

Industriell 3d-skanning kan tilføres både automatisering og stor brukervennlighet uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Det var ett av hovedbudskapene, da de to stiftere av firmaet Zebicon, Kasper Fedde Krogh og Jeppe Hebsgaard Laursen, holdt presentasjoner den 2. og 3. oktober hos samarbeidspartneren DTU.

Publisert av: 

3DVerkstan slipper ny versjon av Olsson Ruby

Olsson Ruby er et munnstykke fra 3DVerkstan for FDM-printere, som kan printe flere ulike abrasive materialer, som sliter på vanlige messingsmunnstykker. Nå har 3DVerkstan sammen med den opprinnelige oppfinneren, Anders Olsson, utviklet en ny versjon av munnstykket som klarer høyere temperaturer.

Publisert av: 

3d-printede gulvtepper øker samspillet med selve gulvet

London Design Festival slutter denne uken. Det er en showcase av fascinerende kreasjoner fra alle aspekter av design. Det er naturligvis også 3d-printede effekter i blant, hvor blant andre hollandske Studio Plott fremviser en nyskapning innen for gulvtepper.

Publisert av: 

Ricoh finner finishing-partner til SLS-teknologi

Ricoh har vært på utkikk etter en metode til utjevning av deres nye Selective Laser Sintering (SLS) materialer via vibrasjonsteknologi. De var klar over at teknologien allerede ble brukt til å gjøre 3d-printede deler fremstilt i nylon glatte, men var ikke sikre på om metoden ville være egnet til deres polypropylen-materiale.

Publisert av: 

3d-printet gassturbin runder 8000 produksjonstimer uten problemer

Siemens og energiselskapet E.ON har nådd en betydelig milepæl innenfor 3d-printede komponenter til energisektoren. Verdens første 3d-printede brenner til en SGT-700 gassturbin har vært i drift i over ett år på E.ONs kraftverk i Philippsthal i den tyske delstaten Hessen, og resultatene er imponerende. Brenneren har vært i drift i over 8000 timer uten rapporterte problemer.

Publisert av: 

Ny portal vil øke appetitten for 3d-printing i Norden

Det svenske 3D Printer Distributor 3D Center lanserer en ny portal i samarbeid med den tyske plattformleverandøren 3YOURMIND. Portalen åpner døren for at flere bedrifter kan teste 3D-teknologi før de investerer i sin egen 3D-printer. Håpet for samarbeidet er at man skal lykkes med å fremme tilgjengeligheten til additiv produksjon i Norden.

Publisert av: