Boeing med 3D-printet titan, fra Norge

Boeing 787 Dreamliner blir det første kommersielle flyet med sertifiserte additive 3D-printede titanium-deler i konstruksjonen. 3D-printingen utføres av det norske selskapet Norsk Titanium.

– Vi er stolte over å få være med på dette historiske skrittet for et selskap av Boeings type og størrelse. Utviklingsteamet vårt vil fortsette arbeidet med utvide tilbudet av komponenter for Boeing, der vi møter flyprodusentens strenge kvalitets- og sertifiseringskrav, sier Warren M. Boley jr, leder av Norsk Titanium, i en pressemelding.

Boeing utformet selv komponentene og hadde et nært samarbeid med Norsk Titanium gjennom utviklingsfasen. I arbeidet med å sertifisere de strukturelle komponentene for Dreamliner, samarbeidet Boeing og Norsk Titanium om et omfattende testprogram som resulterte i FAA-sertifisering i februar i år.

Norsk Titanium AS er utvilsomt en pionér innenfor additivt fremstilte titaniumkomponenter. Selskapet har en sterk posisjon innenfor flyindustrien med sin patenterte Rapid Plasma Deposition (RPD) prosess der titanium-tråd transformeres til komplekse komponenter egnet for strukturelle og sikkerhetskritiske formål. Fra selskapet fortelles det også at RPD er verdens første FAA-godkjente, 3D-printede, strukturelle titanium, noe som betyr kortere ledetider og lavere kostnader for både flyindustrien og andre industrier.

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Utgir egne filamenter av rPLA

Etter et års produktutvikling, gir svenske Lostboyslab sammen med Reflow nå ut to filamentkolleksjoner av resirkulert PLA for 3D-utskrift med FDM. Samlingene består av totalt tolv forskjellige matte farger og målgruppen er profesjonelle brukere som designere, interiørarkitekter og arkitekter.

Publisert av: 

AM-dagen i Sverige

Merk av tirsdag 7. desember 2021 i kalenderen. Da er det tid for 3dp sin årlige heldagskonferanse, AM-dagen, som ble avlyst i fjor på grunn av pandemien. I år ser vi på fremtiden under temaet “AM 2030 – Additiv tilvirkning i fremtiden”.

Publisert av: