Enorm kreativitet hos 3D-printbrukerne

Tekst:Egil Smalberget
PUBLISERT: 23 mai 2017

Det unge selskapet 3DNet tar hver måned pulsen på markedet, gjennom sin Facebook-konkurranse hvor kunder og andre kan vise frem bilder av det de har printet. – Vi blir stadig imponert over kreativiteten der ute, det 3D-printes alt fra spesialverktøy og leketøy til reservedeler for utgåtte bil- og sykkelmodeller, forteller Martin G. Rygh og Stig Rune Storøy i 3DNet til 3dpnorge, i det de viser frem bilder av ulike gjenstander som er sendt inn til konkurransen. I april ble konkurransen vunnet av en som hadde designet og printet et spesialverktøy for måling av vinkler.

3DNet selger både 3D-printere og materiell, og opplever at interessen for bordmodeller av 3D-printere er stor både hos bedrifter og privatpersoner. De opplever at nordmenn stiller i «verdensklasse» som «prosumers”, altså ”profesjonelle” privatforbrukere.

– Det gjenspeiler seg også i dette markedet, sier Martin G. Rygh og Stig Rune Storøy i 3DNet. De har erfart at mange starter med å printe gjenstander hvor de kan laste ned 3D-filene gratis på nettet, men at de raskt ønsker å printe mer avanserte gjenstander med høyere verdi.

– Vi tror det blir en kraftig vekst i tilgjengelig printklare 3D-filer for salg, og også at mange produsenter vil kombinere leveranse av fysiske produkter med 3D-print. Eksempelvis kan en laptop selges ved at små komponenter som hovedkort, skjerm og kabler sendes som en enkel brevpakke, mens kabinettet printes og komponentene monteres av brukeren selv. Dermed kan den også personaliseres ved produksjon.

Bordmodellene av 3D-printere gir svært god nøyaktighet og detaljgjengivelse, forteller Stig Rune Storøy hos 3DNet.

3DNet har hatt god vekst siden de etablerte seg som leverandør av 3D-printmateriale i 2014. Senere har tremannsteamet tatt inn bordmodeller fra blant annet Ultimaker og Wanhao, men fredeles er det ulike typer filament (3D-printmateriale i trådform på spoler) som utgjør deres viktigste omsetning. Deres eget materiellvaremerke 3DNet produseres i Asia og leveres i 7 ulike materialer, på det meste i 27 farger. I tillegg er de skandinavisk distributør for Proto-pasta, en produsent som går i bresjen med materialer basert på nedbrytbart plantebasert materiale. – Mange kunder er opptatt av miljøet. Når materialet er nedbrytbart og den tomme rullen kan kastes og resirkuleres som papiremballasje, blir det en langt lavere miljøpåvirkning enn med plastbaserte materialer, understreker det engasjerte teamet hos 3DNet.

3DNet tilbyr et stort spekter av materialer, både eget varemerke og fra Proto-pasta. Denne gjenstanden er printet med et materiale som inneholder trefibre, i tillegg er den overflatebehandlet for å forsterke følelsen av treverk.

 

Martin G. Rygh og kollegene hans lagerfører et stort utvalg av materialer for 3D-printing.

 

3D-printet spesialverktøy for måling av vinkler, vinner av  3DNets Facebook-konkurranse i april.

 

Filament fra Proto-pasta, basert på plantematerialer. 3DNet er skandinavisk distributør av materialet.

Siste nytt

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase

3D-printing i stein

Concr3de er et nederlandsk selskap som spesialiserer seg på binder jetting 3D-printing av stein og lignende materialer. De har eksistert i omtrent fem år og tilbyr 3D-printtjenester av stein til verden.
Print-Stone-AIDetail

Første 3D-printede ansiktsimplantat som er lagd på sykehuset

3D Systems og Universitetssykehuset i Basel har samarbeidet om å produsere og operere det første 3D-printede ansiktsimplantatet i PEEK – alt på stedet på sykehuset.
Still-2025-03-18-163620_1.29.1-1024x576

Konseptmodell av Corvette C9 med 3D-printet karosseri

General Motors (GM) presenterer nå den første av tre konseptmodeller av neste generasjons Corvette. En futuristisk elektrisk superbil med blant annet et additivt produsert karosseri.
Corvette-1024x682

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280