Enorm kreativitet hos 3D-printbrukerne

Det unge selskapet 3DNet tar hver måned pulsen på markedet, gjennom sin Facebook-konkurranse hvor kunder og andre kan vise frem bilder av det de har printet. – Vi blir stadig imponert over kreativiteten der ute, det 3D-printes alt fra spesialverktøy og leketøy til reservedeler for utgåtte bil- og sykkelmodeller, forteller Martin G. Rygh og Stig Rune Storøy i 3DNet til 3dpnorge, i det de viser frem bilder av ulike gjenstander som er sendt inn til konkurransen. I april ble konkurransen vunnet av en som hadde designet og printet et spesialverktøy for måling av vinkler.

3DNet selger både 3D-printere og materiell, og opplever at interessen for bordmodeller av 3D-printere er stor både hos bedrifter og privatpersoner. De opplever at nordmenn stiller i “verdensklasse” som “prosumers”, altså ”profesjonelle” privatforbrukere.

– Det gjenspeiler seg også i dette markedet, sier Martin G. Rygh og Stig Rune Storøy i 3DNet. De har erfart at mange starter med å printe gjenstander hvor de kan laste ned 3D-filene gratis på nettet, men at de raskt ønsker å printe mer avanserte gjenstander med høyere verdi.

– Vi tror det blir en kraftig vekst i tilgjengelig printklare 3D-filer for salg, og også at mange produsenter vil kombinere leveranse av fysiske produkter med 3D-print. Eksempelvis kan en laptop selges ved at små komponenter som hovedkort, skjerm og kabler sendes som en enkel brevpakke, mens kabinettet printes og komponentene monteres av brukeren selv. Dermed kan den også personaliseres ved produksjon.

Bordmodellene av 3D-printere gir svært god nøyaktighet og detaljgjengivelse, forteller Stig Rune Storøy hos 3DNet.

3DNet har hatt god vekst siden de etablerte seg som leverandør av 3D-printmateriale i 2014. Senere har tremannsteamet tatt inn bordmodeller fra blant annet Ultimaker og Wanhao, men fredeles er det ulike typer filament (3D-printmateriale i trådform på spoler) som utgjør deres viktigste omsetning. Deres eget materiellvaremerke 3DNet produseres i Asia og leveres i 7 ulike materialer, på det meste i 27 farger. I tillegg er de skandinavisk distributør for Proto-pasta, en produsent som går i bresjen med materialer basert på nedbrytbart plantebasert materiale. – Mange kunder er opptatt av miljøet. Når materialet er nedbrytbart og den tomme rullen kan kastes og resirkuleres som papiremballasje, blir det en langt lavere miljøpåvirkning enn med plastbaserte materialer, understreker det engasjerte teamet hos 3DNet.

3DNet tilbyr et stort spekter av materialer, både eget varemerke og fra Proto-pasta. Denne gjenstanden er printet med et materiale som inneholder trefibre, i tillegg er den overflatebehandlet for å forsterke følelsen av treverk.

 

Martin G. Rygh og kollegene hans lagerfører et stort utvalg av materialer for 3D-printing.

 

3D-printet spesialverktøy for måling av vinkler, vinner av  3DNets Facebook-konkurranse i april.

 

Filament fra Proto-pasta, basert på plantematerialer. 3DNet er skandinavisk distributør av materialet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Utgir egne filamenter av rPLA

Etter et års produktutvikling, gir svenske Lostboyslab sammen med Reflow nå ut to filamentkolleksjoner av resirkulert PLA for 3D-utskrift med FDM. Samlingene består av totalt tolv forskjellige matte farger og målgruppen er profesjonelle brukere som designere, interiørarkitekter og arkitekter.

Publisert av: