Satser offensivt på metallprinting

Tekst:Egil Smalberget
PUBLISERT: 3 mai 2017

Tronrud Engineering er en av få aktører som tør å satse skikkelig på 3D-printing av metalldeler. – Stikkordet er små lettvektskomponenter med komplisert geometri utvendig og innvendig, sier Didrik Sørlie hos Ringeriksbedriften.

Tronrud Engineering, lokalisert i Eggemoen næringspark ved Hønefoss, satset tidlig på 3D-printing og har utført 3D-printing av metalldeler siden 2011. Selskapet har investert kraftig innenfor 3D-printing i år, med landets første EOS M 290, en avansert 3D-printer for metalldeler opp til størrelse 250 x 250 x 300 mm. Samtidig investerte de i en EOS Formiga P110 til 3D-print i plast og en EOS M 280 for metall. Didrik Sørlie er ansvarlig for 3D-printing hos Tronrud Engineering. Han forteller at de i hovedsak utfører 3D-print i titan, stål, aluminium og inkonell, det siste et rustfritt materiale for offshore-industrien, og at kundene i hovedsak er større industribedrifter. Hva slags deler er det mest aktuelt å produsere med denne teknologien?

Landets eneste EOS M 290 står hos Tronrud Engineering ved Hønefoss.

– 3D-printing av metalldeler har klare fortrinn for produksjon av lettvektskomponenter med en komplisert indre geometri, noe som vanskeliggjør maskinell produksjon. Det kan eksempelvis være deler med indre kjølekanaler, gjerne i et antall fra 1 til 100. Den nye EOS M 290 har absolutt svart til forventningene våre, og gjør det mulig for oss å holde lederposisjonen innenfor 3D-printing i metall i Norge. I denne maskinen produserer vi kun i titan, siden det er det metallet vi benytter mest. De to maskinene M290 og M280 har samme byggevolum, men EOS M 290 er noe enklere og bedre å operere, i tillegg til at den har mindre gassforbruk, forteller Didrik Sørlie hos Tronrud Engineering.

Sørlie understreker også betydningen av at konstruktøren har hatt 3D-printing i tankene helt fra starten av. – Vi forbedrer ofte designet som en del av produksjonsoppdraget, det kan både dreie seg om forbedring av nøyaktighet og for eksempel tillegging av nødvendige støttestrukturer for å forsterke sluttproduktet. Her kommer vår erfaring til fordel for kunden, for vi opplever at mange konstruksjonsdesignere foreløpig har relativt liten erfaring med design av komponenter for 3D-printing. Godt design er en forutsetning for et godt sluttresultat, avslutter Didrik Sørlie hos Tronrud Engineering.

Metalldeler 3D-printet hos Tronrud Engineering.

Siste nytt

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

GE Aerospace investerer stort i Europa

Flymotorprodusenten GE Aerospace investerer 78 millioner euro i fem europeiske land.
avio_aero_nologo1-1024x683

Airtech kjøper Kimyas filament-portefølje

Mot slutten av 2024 ble det kunngjort at den franske materialprodusenten Kimya ville avslutte sin produksjon av filamenter. Nå kommer Airtech til å ta over produksjonen i stedet.
Kimya-1024x682

Prototal utvider med polypropylen

Prototal utvider sin materialportefølje og tilbyr nå additiv produksjon av polypropylen (PP) deler ved bruk av pulverbedteknologi. Kombinasjonen er spesielt godt egnet for gasstette og kjemikaliebestandige applikasjoner.
pp-water-pump-filter-4

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280