Bransjen modner, mener årlig rapport

I forhold til den tunge rapporten Wohlers Report, så er det franske servicebyrået Sculpteos årlige undersøkelse et fint tillegg. I år viser den blant annet at 3d-printerbransjen begynner å modne, ikke minst ved at nesten halvparten av de deltakende foretakene (47{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}) oppgir at de ser en økende ROI på sine investeringer i additiv teknikk.

Rapporten State of 3D Printing bygger på datainnsamling fra over tusen foretak verden over. Disse er fordelt etter industrier som konsument, industri, high tech, tjenester og medisin. I år har Sculpteo lagt ekstra stor vekt på å forstå og forklare de hovedsakelige drivkreftene som påvirker bransjens utvikling.

Mer enn halvparten av besvarelsene, 55 prosent, oppgir at de forventer seg høyere kostnader for sine 3d-printaktiviteter i år. Samtidig kommer prispresset til å påvirke bransjen og utbredelsen av 3d-printerbruk.

En stor majoritet, 90 prosent, oppga at 3d-printerteknikk gir deres foretak konkurransefordeler samtidig som teknikken er en viktig del av deres tilvirkningsprosess og forretningsstrategi. Sculpteos konklusjon er at dette er et viktig tegn på en modning i bransjen.

28 prosent av de som deltok i rapporten benytter seg av 3d-printere for å korte ned produksjonutviklingstiden. Samtidig mener 16 prosent at de benytter teknikken for å tilvirke skreddersydde produkter. 13 prosent oppga at 3d-printeren bidrar til en økt produksjonsfleksibilitet. Prototyper og funksjonsprototyper er de vanligste bruksområdene på henholdsvis 34 og 23 prosent.

På materialsiden er det fortsatt plast som er dominerende, 88 prosent oppgir at de benytter dette materialet. På andre plass kommer resin (35{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}) og metall (28{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}), sandsten (15{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}), voks (11{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}) og keramer (8{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}).

I en ny seksjon undersøker Sculpteo i år hvilket nivå brukerne mener seg å tilhøre – nybegynner, middels eller ekspert. 40 prosent oppga at de er nybegynnere, 40 prosent sier seg å være middels erfarne, mens 20 prosent oppir at de er eksperter. De fleste har benyttet teknologien i 3-5 år.

Når det gjelder fremtiden så undersøkte Sculpteo hva man tror kommer til å påvirke utviklingen mest. Her oppga 17 prosent prissenkninger, fulgt av innovasjoner, metallprinterteknikk, produksjonshastighet og nye materialer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Tar til orde for helautomatisering

Når du ser på 3D-printingens historie, tror vi at bransjen trenger en nøkkelferdig løsning for hele prosessen. Vi ønsker ikke at våre kunder skal behøve å kjøpe fem forskjellige maskiner for å få til den arbeidsflyten som trengs for å produsere delene sine, så nå har vi satt dette på dagsorden.

Publisert av: 

Massivit tar sikte på nye markeder

Massivit 3D Printing Technologies, den israelske produsenten av store 3D-printere knytter til seg distributør for Storbritannia og Irland, og sikter seg samtidig inn på markedene for kjøretøy, marine, arkitektur og energileverandører med sine løsninger for prototyping i stor skala og verktøyproduksjon.

Publisert av: 

Anatomic Studios går globalt

Den svenske produsenten av personaliserte og 3D-printede skall for benproteser, Anatomic Studios, har fått inn 4,5 millioner svenske kroner i investeringer for å forberede en lansering utenfor norden. – Vi er så glade for å kunne ta protesemote globalt, sier Emelie Strömshed fra Anatomic Studios.

Publisert av: 

Den globale heisindustrien og 3D-printing

De store heisprodusentene restrukturerer for å drive forretningsutvikling og innovasjon. Nå tar de i bruk 3D-printing av løsninger for industrien. En annen ting er 3D-printing av reservedeler for å redusere leveringstiden og sørge for at heisene i verden ikke står stille unødvendig lenge.

Publisert av: 

Fem feil 3D-printbyråer gjør

Mike Moceri har summert opp fem ting de som 3D-printer objekter for kunder gjør feil i sin forretningsdrift. I løpet av de siste årene har han snakket med hundrevis av bedriftseiere innenfor additiv tilvirkning om hvordan de driver virksomheten. Ved å gjøre dette har han lagt merke til fem viktige feil som hver 3D-printvirksomhet gjør i løpet av de første årene av driften

Publisert av: