Bransjen modner, mener årlig rapport

I forhold til den tunge rapporten Wohlers Report, så er det franske servicebyrået Sculpteos årlige undersøkelse et fint tillegg. I år viser den blant annet at 3d-printerbransjen begynner å modne, ikke minst ved at nesten halvparten av de deltakende foretakene (47{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}) oppgir at de ser en økende ROI på sine investeringer i additiv teknikk.

Rapporten State of 3D Printing bygger på datainnsamling fra over tusen foretak verden over. Disse er fordelt etter industrier som konsument, industri, high tech, tjenester og medisin. I år har Sculpteo lagt ekstra stor vekt på å forstå og forklare de hovedsakelige drivkreftene som påvirker bransjens utvikling.

Mer enn halvparten av besvarelsene, 55 prosent, oppgir at de forventer seg høyere kostnader for sine 3d-printaktiviteter i år. Samtidig kommer prispresset til å påvirke bransjen og utbredelsen av 3d-printerbruk.

En stor majoritet, 90 prosent, oppga at 3d-printerteknikk gir deres foretak konkurransefordeler samtidig som teknikken er en viktig del av deres tilvirkningsprosess og forretningsstrategi. Sculpteos konklusjon er at dette er et viktig tegn på en modning i bransjen.

28 prosent av de som deltok i rapporten benytter seg av 3d-printere for å korte ned produksjonutviklingstiden. Samtidig mener 16 prosent at de benytter teknikken for å tilvirke skreddersydde produkter. 13 prosent oppga at 3d-printeren bidrar til en økt produksjonsfleksibilitet. Prototyper og funksjonsprototyper er de vanligste bruksområdene på henholdsvis 34 og 23 prosent.

På materialsiden er det fortsatt plast som er dominerende, 88 prosent oppgir at de benytter dette materialet. På andre plass kommer resin (35{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}) og metall (28{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}), sandsten (15{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}), voks (11{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}) og keramer (8{e3fc3942bac1141fd93de760448191c6077a074fb2e1edc8761b05143bd5bc1a}).

I en ny seksjon undersøker Sculpteo i år hvilket nivå brukerne mener seg å tilhøre – nybegynner, middels eller ekspert. 40 prosent oppga at de er nybegynnere, 40 prosent sier seg å være middels erfarne, mens 20 prosent oppir at de er eksperter. De fleste har benyttet teknologien i 3-5 år.

Når det gjelder fremtiden så undersøkte Sculpteo hva man tror kommer til å påvirke utviklingen mest. Her oppga 17 prosent prissenkninger, fulgt av innovasjoner, metallprinterteknikk, produksjonshastighet og nye materialer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Lysende forretningsidé

En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.

Publisert av: 

Stratasys med lojalitetsprogram for servicebyråer

Servicebyråer er kommersielle bedrifter som 3D-printer objekter for sine kunder, så disse slipper å investere i utstyr og arbeidskraft. Stratasys Ltd har nå kunngjort et nytt lojalitets- og rabattprogram for Stratasys servicebyråkunder. Nettverket gir tilgang til volumrabatter på Stratasys-systemer, materialer, servicekontrakter og programvare, samt engrospriser for on-demand-deler skrevet ut gjennom Stratasys Direct Manufacturing.

Publisert av: 

Desktop Metal sier opp 12% av de ansatte

Industriell 3D-printerprodusent Desktop Metal har annonsert et strategisk integrerings- og kostnadsoptimaliseringsinitiativ som vil generere minst 100 millioner dollar i samlede kostnadsbesparelser i løpet av de neste 24 månedene. Som et ledd i dette sier de opp 12% av arbeidsstyrken.

Publisert av: