Slik fungerer polyjet-teknikken

polyjet_main

Objet ble grunnlagt i 1988 av Rami Bonen, Gershon Miller og Hanan Gotaiit. Alle tre har en lang historie av entreprenørskap og innovasjoner i high tech-foretak. De første 3d-printerne fra Objet med foretakets patenterte polyjetteknikk ble lansert i 2001.

I 2012 ble Objet kjøpt av Stratasys og antallet modeller og materialemuligheter har ekspandert siden oppkjøpet. Men hvordan fungerer denne teknikken som i dag gir både flerfarge og flere ulike materialeegenskaper i en og samme produksjon?

Flere av de toneangivende ekspertene som arbeidet med å utvikle polyjetteknikken kom fra printsiden og mange hadde også arbeidet med inkjetteknikk. Og skal man begynne å forstå polyjetteknikken er inkjet en bra begynnelse.

Akkurat som en vanlig inkjetprinter skyter ut blekk på et papir fra et munnstykke, så skyter Objet-maskinen ut distinkte materialer på en byggeplate. Hvert materiale kommer fra et dedikert materialeforsørgelsessystem. Skrivehodene er åtte stykker i antall og hvert skrivehode har 96 munnstykker på 50 mikrometer i diameter. Hvert materiale har to dedikerte skrivehoder som arbeider samtidig.

Med polyjetteknikken kan man styre hvert munnstykke uavhengig av hverandre. Det innebærer at forbestemte kombinasjoner av materialer kan skytas ut fra bestemte munnstykker. Om detta lyder merkelig, så innebærer det at man kan blande flere væskebaserte materialer i en utskrift og dermed få til flere egenskaper i en og samme geometri. Ta for eksempel et verktøy, her kan man få et hardere materiale i selve verktøydelen og et mer gripevennlig gummimateriale i håndtaket.

Det finnes for tiden mer enn 120 materialer å velge fra. Disse er egenutviklede akrylbaserte fotopolymervæsker som herdes av UV-lys. Når et lag materiale er lagt på byggeplaten herdes det øyeblikkelig av en UV-lampe som følger skrivehodenes bevegelser over byggeplaten. Deretter gjentas prosessen lag for lag til produktet er klart.

Mulighetene med å kombinere materialeegenskaper og farger finnes i Stratasys modeller Connex 1, 2 og 3. Med disse såkalte digitale materialer og øvrige materialer kan man printe ut en modell med 3 ulike materialer i samme utskrift. Man kan få ut inntil 82 materialeegenskaper i en og samme utskrift. Ved å kombinere flere materialer i ulik kvantitet kan man endre de mekaniske og fysiske materialeegenskapene. Totalt finnes det derfer tusenvis materiale- og fargekombinasjoner. Som bruker behøver man ikke manuelt jobbe med materialemengder, dette håndteres av programvaren.

Å få frem flere ulike materialeegenskaper kan gjøres i en utskrift. Man kan kombinere flere ulike materialeegenskaper i en geometri. I stedet for å skrive ut flere ulike komponenter og deretter lime sammen disse kan man  få ulike egenskaper i ulike deler av utskriften. Det samme gjelder for en kjøring med flere forskjellige produkter, der hvert produkt printes i et unikt materiale. Spesielt anvendbart er dette om du skal kjøre ut flere versjoner av en prototype.

Noen av modellene i serien Connex skriver ut i farger, fra enklere gråskalatoner til klare farger.  Det finnes dessuten transparente materialer som man kan kombinere for å få til ulike grader av transparens og farge.

Med Connex3 finnes muligheten for å skrive i et hundretalls ulika farger, dette i såvel harde som myke gummiliknende materialer.

I og med den seneste utviklingen så henvender denne teknikken seg til en meget stor bredde av brukere. Teknikken benyttes innen alt fra bilindustri, mekanisk design, formgivning, industridesign, formsprøytingsverktøy til dental, medisin, fottøy, kunst og motedesign med mer.

Publisert av: 

Del artikkelen

En kommentar till “Slik fungerer polyjet-teknikken”
  1. Valand sier:

    Slik fungerer polyjet-teknikken!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Copycat produserer smittevernutstyr

Det pågår for tiden en storstilt dugnad blant 3D-printerkyndige i Norge om å produsere ansiktsvisirer som skal beskytte mot koronavirus. Nå har kopi- og printbyråkjeden Copycat kommet på banen og opprettet produksjonslinje for slike beskyttelsesvisirer ved selskapets nye produksjonssenter på Billingstad.

Publisert av: 

Wohlers Report er ute

Årets utgave av Wohlers report, som tar tempen på additiv tilvirkning globalt og spår fremtiden, er ute nå.

Publisert av: 

Elektrisk 3D-printet motorsykkel

Motorsykkelprodusenten Curtiss har samarbeidet med firmaet Fast Radius om å lage den elektriske motorsykkelen Zeus 8. Curtiss har designet og Fast Radius har produsert delene, delvis via additiv tilvirkning. Sistnevnte firma har måttet tenke gjennom designet og foreslå innovasjoner for å realisere prosjektet.

Publisert av: 

Dugnad med norske 3D-print aktører

Facebook-gruppen “3d-printere for assistanse til helsevesenet under Covid-19” er opprettet av en håndfull frivillige som har satt i gang en skikkelig dugnad som skal støtte helseforetak i hele Norge. Døgnet rundt printes det hundrevis av komponenter som blant annet blir til ansiktsskjermer for beskyttelse mot koronasmitte. I skrivende stund er det 1681 medlemmer i gruppen som ble opprettet for to uker siden.

Publisert av: 

Miko plast med egenutviklet verktøy for å redusere spredningen av koronaviruset

Kollegaene i Miko Plast har diskutert seg i mellom hvordan de kan bidra for å begrense spredningen av koronaviruset. Med dette i tankene har de utviklet et verktøy som de nå tilbyr gratis nedlasting av printfilen til.

Publisert av: 

Dobbelt opp i nytt printersystem

Den tyske maskinverktøyprodusenten DMG Mori utvider sitt utvalg innen additiv produksjon med et helt nytt selective laser melting 3D-printer-system, Lasertec 30 Dual SLM System.

Publisert av: 

3d-printing av ansiktskjermer

Modellverkstedet på Malmø bys byggekontor begynner å 3D-printe ansiktsvisirer på grunn av mangel på verneutstyr i helsevesenet. Så langt har de printet 75 stykker.

Publisert av: 

ARRK lanserer nettjeneste i Norden

Servicebyrået ARRK Europe gjør nå sin nettbaserte tjeneste for SLA- og SLS-deler tilgjengelig i Norden. Dette på grunn av at foretaket har en stadig voksende kundekrets.

Publisert av: