Ved Linköpings universitet finnes det en motorintressert studentorganisasjon som heter LiU Student Formula. De cirka 50 medlemmene bygger hvert år en bil som de så konkurrerer med i internasjonale Formula SAE-løp, for studenter verden over. Nå har Linköpingsstudentene for første gang printet ut en komponent som sitter i årets konkurransebil.
Med hjelp av en FDM-printer i form av Fortus 450mc, kunne studentene i år både speede opp utviklingsprosessen betydelig for bilens grenrør. Tidsbesparelsen lå på opp imot 90 prosent.
– Det var avgjørende at vi hadde muligheten til å arbeide kreativt med geometrien, samtidig som vi kunne fokusere på detaljene, sier Niclas Lindström, ett av medlemmene i LiU Student Formula og ingeniørstudent. Vi hadde også muligheten til å gjøre små, men kritiske forandringer som hadde vært adskillig mer komplisert om vi hadde vært nødt til å utvikle støpeformer.
Utover tidsbesparelsen kunne man også øke prestasjonen i grenrøret. Det veier mindre og er mer holdbart enn tidligere. Materialet som ble benyttet var ULTEM 9085
Erfaringene fra arbeidet med årets utgave har gitt mersmak. Man har allerede planer om å bruke Stratasys ASA-material for å printe støtdempere. Kanskje blir det en helt 3d-printet bil i fremtiden?