Elektrisk råskinn fra NTNU

Tekst:Egil Smalberget
PUBLISERT: 12 september 2017

Hvert år bygger NTNU-studenter fra Trondheim en elbil i ”Formel-klassen” og deltar i verdens største ingeniørkonkurranse for studenter. Digital simulering og 3D-printing av metalldeler står sentralt i prosjektet.

Forestill deg at 134 hestekrefter og et dreiemoment på 1300 nm får plass i en bil som veier 176 kg, og du forstår antagelig at den norske elbilen fra Trondheim er i en litt annen klasse enn Think-bilene som en gang ble produsert på Aurskog. Så utvikles, programmeres og bygges den da også i Norges ledende tekniske fagmiljø, av masterstudenter fra NTNU. I siste års finale i den verdensomspennende konkurransen slet det norske teamet med tekniske utfordringer, men ble likevel belønnet med en sjuendeplass i en av delkonkurransene. Master-student Jørgen Eliassen var ansvarlig for konstruksjon av hjulnavet, eller uprights som det heter i profesjonelle kretser.

– Vi har printet kritiske komponenter i hjulnavet i titan hos Tronrud Engineering. Den store fordelen med denne produksjonen er at vi kan konstruere delene med avanserte simulering- og optimeringsmetoder før de produseres. I programvare som Abaqus og Tosca Structure kan vi legge på belastning, teste ulike materialer og design, og regne på stivheten for hver komponent, forteller Jørgen Eliassen. Han forteller videre at forholdet mellom stivhet og vekt er helt kritisk for kjøreegenskapene. – Det er mange innvendige deler som skal passe sammen, og toleransekravene er ekstremt strenge. Der komponenter skal passe sammen, utfører vi maskinell etterbehandling i de 3D-printede delene. Prosjektet er utrolig lærerikt, og fremstillingsmetoden med digital simulering og 3D-print i titan gjør det mulig å optimalisere konstruksjonen, oppsummerer han.

Totalt deltar 55 NTNU-studenter hvert år i det NTNU kaller Revolve, et team med studenter fra alle kull og 13 ulike fagfelt. Førerteamet består selvsagt også av studenter fra teamet, der de får spesialopplæring i å kjøre bilen, som gjør 0-100 km/t på 2,2 sekunder. Årets bil var firehjulsdrevet, selve karosseriet laget i karbonfiber, hestekreftene kom fra lithium-kobolt-basert batteriteknologi og totalt 321 sensorer var programmert for å styre de fire motorene, en ved hvert hjul.

Les mer

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

Advarer mot farlige damper og nanopartikler fra 3D-printere

Den svenske Kemikalieinspektionen har gitt ut informasjon om at 3D-printere som skriver ut med plastfilamenter avgir farlige damp- og nanopartikler. Stoffer som kan være helseskadelige for brukeren.
Genre-FDM-Prusa

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683