Finske forskere ser fordeler med digitale reservedeler

FOTO: Creative Commons

Finske VTT Technical Research Centre og Aalto-universitetet har i en ny studie sett nærmere på fordeler med å digitalisere reservedeler. Forskningen viser at en digitaliseringsstrategi for selskapets reservedeler kan gi konkurransemessige fordeler.

Noen av gevinstene med å digitalisere deler av reservedelslageret er økt tilgjengelighet, kostnadsbesparelser og muligheten til å skreddersy komponenter for spesifikke behov.

– Tilvirkningsindustrien har nå alle muligheter til å effektivisere sin virksomhet ved å fokusere på reservedeler og utviklingen av disse, sier Sini Metsä-Kortelainen, prosjektleder hos VTT. 3d-printerteknikken har nådd det stadiet at den i dag kan brukes til høykvalitets produksjon.

Studien viser at gamle eller sjeldent benyttede deler egner seg spesielt for digitalisering og 3d-printing. Verdiene er høye, men etterspørselen lav. Forskerne mener at det å lagerføre denne typen komponenter ikke er en holdbar løsning på sikt.

– Ved å digitalisere kan man frigjøre kapital, som så kan benyttes bedre i virksomheten, sier Mika Salmi, prosjektleder ved Aalto-universitetet. En etterspørselbasert tilvirkning reduserer også miljøpåvirkningen ettersom det ikke oppstår noe restlager. En annen stor fordel er muligheten til å minimere nedetid i produksjonsapparater ved at man raskere kan få levert reservedeler.

Så hva er da de største utfordringene mot en digitalisering av reservedelslageret? Forskerne i Finland mener at majoriteten av dagens reservedeler er tilvirket med tradisjonell teknikk og er derfor ikke egnet for 3d-printing. Her trengs det i starten en digital inventering slik at man vet hva som er på lager, inklusive detaljinformasjon om hver enkelt komponent.

I fremtiden kan man tenke seg enda flere fordeler med en digital reservedelshåndtering og -produksjon. Ved at alle komponenter er digitale er det også mulig å kontinuerlig forbedre dem og/eller skreddersy for ulike behov. For det andre kan man sette sensorer på hver reservedel, for å overvåke komponentenes status og livslengde.

I dagens situasjon anser VTT at rundt fem prosent av alle reservedeler skal kunne digitaliseres og 3d-printes.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *