mandag 27 november – uke 48
Finske VTT Technical Research Centre og Aalto-universitetet har i en ny studie sett nærmere på fordeler med å digitalisere reservedeler. Forskningen viser at en digitaliseringsstrategi for selskapets reservedeler kan gi konkurransemessige fordeler.
Noen av gevinstene med å digitalisere deler av reservedelslageret er økt tilgjengelighet, kostnadsbesparelser og muligheten til å skreddersy komponenter for spesifikke behov.
– Tilvirkningsindustrien har nå alle muligheter til å effektivisere sin virksomhet ved å fokusere på reservedeler og utviklingen av disse, sier Sini Metsä-Kortelainen, prosjektleder hos VTT. 3d-printerteknikken har nådd det stadiet at den i dag kan brukes til høykvalitets produksjon.
Studien viser at gamle eller sjeldent benyttede deler egner seg spesielt for digitalisering og 3d-printing. Verdiene er høye, men etterspørselen lav. Forskerne mener at det å lagerføre denne typen komponenter ikke er en holdbar løsning på sikt.
– Ved å digitalisere kan man frigjøre kapital, som så kan benyttes bedre i virksomheten, sier Mika Salmi, prosjektleder ved Aalto-universitetet. En etterspørselbasert tilvirkning reduserer også miljøpåvirkningen ettersom det ikke oppstår noe restlager. En annen stor fordel er muligheten til å minimere nedetid i produksjonsapparater ved at man raskere kan få levert reservedeler.
Så hva er da de største utfordringene mot en digitalisering av reservedelslageret? Forskerne i Finland mener at majoriteten av dagens reservedeler er tilvirket med tradisjonell teknikk og er derfor ikke egnet for 3d-printing. Her trengs det i starten en digital inventering slik at man vet hva som er på lager, inklusive detaljinformasjon om hver enkelt komponent.
I fremtiden kan man tenke seg enda flere fordeler med en digital reservedelshåndtering og -produksjon. Ved at alle komponenter er digitale er det også mulig å kontinuerlig forbedre dem og/eller skreddersy for ulike behov. For det andre kan man sette sensorer på hver reservedel, for å overvåke komponentenes status og livslengde.
I dagens situasjon anser VTT at rundt fem prosent av alle reservedeler skal kunne digitaliseres og 3d-printes.
I fire dager, den 7-10 november, forvandlet Messe Frankfurt seg til et valfartsmål for alle som på noe vis er interessert i additiv tillverkning. 3dp Norge tok en rundtur med kameraet og her er et utvalg av det som ble vist på messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. november, 2023
Prototal Industries er en kjent aktør i det nordiske AM-markedet, men har også virksomhet i flere europeiske land. For å ytterligere spre sitt navn benyttet selskapet anledningen til å stille ut på Formnext-messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. november, 2023
I fjor vår kjøpte britiske Solid Print3D konkursboet til 3DVerkstan Nordic. Administrerende direktør Neil Sewell tok deretter over som leder av det nye 3DVerkstan AB også. Denne uken da han besøkte Stockholm, tok 3dp Norge en prat med ham om fremtiden. Og det ser lyst ut.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. november, 2023
Wilhelmsen og Thyssenkrupp har startet et samarbeid innen additiv produksjon i det felles selskapet Pelagus 3D. Det bør føre til en mer effektiv produksjon av reservedeler i maritim og offshore sektor.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 26. oktober, 2023
Svenske Ekbacken Studios ønsker å lage “mesterverk fra avfall”. På kort tid har de etablert seg i designverdenen med møbler som er 3D-printet fra gamle fiskegarn og med sikte på et globalt marked.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. oktober, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige