Kodak er unektelig fortsatt ett av verdens mest kjente varemerker og en foregangsbedrift i fotobransjen. Men i den stadig voksende digitaliseringen har selskapet hatt en kraftig tilbakegang og ikke helt funnet sin plass i det nye landskapet. Blir 3d-printteknikken et nytt ben for selskapet å stå på? Det finnes tegn som tyder på dette
I slutten av oktober tilkjennega Kodak at de inngår en lisensavtale med Smart International. I praksis betyr det at Kodak skal begynne å selge en ekstruderingsprinter utviklet av Smart International, men markedsført med Kodaks logo og navnet Portrait 3D Printer. På sikt kommer Kodak til å utvikle egne materialer til 3d-printeren, men i begynnelsen vil Smart International stå for materialet. Salget beregnes til å komme i gang i slutten av 2017 og starten på 2018. Det er foreløpig ikke publisert noen tekniske spesifikasjoner verken på printer eller materialer, men listeprisen er i hvert fall klar, og er oppgitt til 2800 dollar.
Kodak bega seg inn på 3d-området på alvor for noen år siden. En omfattende omstrukturering i 2014 munnet blant annet ut i det nye forretningsområdet Micro 3D Printing and Packaging. Deretter ble det ganske så stille frem til våren 2016, da selskapet dro i gang forretningsområdet Advanced Materials and 3D Printing Technology, et navn som tydeligere uttrykker selskapets ambisjoner. Satsningen sammenfalt også med at Kodak innledet et samarbeid med Carbon og deres CLIP-teknikk. Ifølge denne avtalen skal Kodak utvikle nye materialer for Carbons 3d-printer.