Ti foredrag
AM-Dagen i Stockholm befestet troen på at additive produksjonsprosesser blir allemannseie og at teknologien også vil bli tatt i bruk for serieproduksjon. Mer enn 60 deltagere fikk valuta for pengene, i form av ti interessante foredrag fra ulike ståsteder i bransjen, og i tillegg muligheten til å diskutere teknologi, materialer og løsninger med noen av de ledende aktørene. Årets AM-Dager ble arrangert på Kistamässan utenfor Stockholm, der et imponerende sterkt foredragsteam fra aktører som Xaar, BASF, Digital Metal, Digital Mechanics med flere var på plass. Skal vi forsøke oss på en oppsummering, må det være at det blir mange flere materialer å velge mellom, teknologien blir tilgjengelig for alle, og at serieproduksjon er på full fart inn. Additiv fremstilling er et område der sterke aktører legger mye penger og ressurser i forskning og utvikling, det gjør at det er et industrielt område med høyt tempo, både teknologisk og når det gjelder praktisk anvendelse.
Systemer for alle miljøer
Hvis vi begynner med å se på hvordan teknologien gjøres tilgjengelig for alle, også vanlige kontormiljøer, er det spennende å se på tilnærmingen fra det amerikanske selskapet Digital Metal. I øyeblikket har selskapet mer enn 200 patentsøknader til godkjenning, og de har som ambisjon å tilby to systemer for produksjon av metalldeler; et studiosystem og et produksjonssystem. Studiosystemet vil være ”kontorsikkert” i den betydningen at brukerne ikke berører pulveret/materialene, og at alle prosesser er programvarestyrt, slik at prosesser med væske og varme skjer helt lukket.
– Industrielle 3D-printere er i dag som hullkortsystemene var i datateknologiens barndom, med spesialrom, 3-fase strøm og spesialpersonell. Våre systemer vil være utviklet for drift i vanlige kontorarealer og industriarealer, basert på Metal Injection Molding, fortalte Cory Haas fra Desktop Metal, et selskap som har reist en aksjekapital på imponerende 212 millioner dollar til sine prosjekter.
Etablerte aktører ser muligheter
Mens noen aktører er nystartet med fersk kapital, har kjente og etablerte aktører som BASF og Xaar ambisjoner om å ligge i fremste rekke. Klassiske BASF-områder som kjemi, materialutvikling og overflatebehandling er viktig kunnskap å ta med inn i dette området, og under AM-Dagen viste Alexander Cochrane blant annet et lavkost filament for bordmodeller, for å fremstille komponenter i rustfritt stål. – Etter debinding og sintrering blir dette fullgode metalldeler, forsikret han. Cochrane trakk også frem konkrete industrieksempler, som at Ford har oppdaget reduserte gasslekkasjer fra komponenter i PA6 fremfor PA12. Fra Xaar fikk deltagerne innføring i HSS, High Speed Sintering, en inkjetbasert prosess for polymerprosesser. Bruk av inkjet i kombinasjon med infrarødt lys gir raskere og mer effektiv sintering, og en demomaskin i UK er allerede i drift med HSS.
Hva med lønnsomheten?
Enhver investering skal tjenes inn, og doktorand Tawfiq Shams understreket at man må se på hele forsyningskjeden, ikke bare produksjonskostnader, når man gjør lønnsomhetsberegninger for additiv produksjon. – Reduksjon i antall leverandører, reduksjon eller fjerning av lagerkostnader, ukurans, kortere ledetider, alt dette påvirker lønnsomheten, poengterte Shams. Viktig lærdom, for det er lett å la seg rive med når ny teknologi overtar. En del teknologi tilhører fremtiden, men mange spennende løsninger vil bli flyttet fra forskningsavdelingen og ut i skarp produksjon det neste året. Fremdeles er det produksjon av prototyper som dominerer, men det er ingen tvil om at mer produktive løsninger for serieproduksjon er på full fart inn. Svenskeide Digital Metal har meldt seg kraftig på her, med teknologi som er velegnet for serieproduksjon av små, komplekse komponenter i stål og titan, typisk opp til 1000 eksemplarer. Og da handler det om teknologi som allerede er tilgjengelig, for både Koenigsegg og den sveitsiske urprodusenten Montford benytter allerede Digital Metals teknologi til produksjon av komponenter.
Vektreduksjoner
Utviklingen går altså raskt, og AM må ses som en del av Industry 4.0, der prosessene digitaliseres. Fordelene er mange, og ofte flere og annerledes enn man i utgangspunktet var klar over. Det kan godt illustreres ved Lieven Grauls (Autodesk) eksempel fra flybransjen, der Airbus faktisk oppnår en vektreduksjon på mer enn ett tonn for hvert passasjerfly, utelukkende ved å 3D-printe en komponent som benyttes til feste av hvert stolsete. Det gir både drivstoff- og miljøgevinster i en bransje som er under sterkt miljøpress.
Roadmap for metallprinting
Her i Skandinavia er vi langt fremme i bruk av digitale industriprosesser, derfor har vi også et godt utgangspunkt for å dra nytte av additiv fremstilling. Vi ser også at det er utstrakt samarbeid mellom industriselskaper, forskningsinstitusjoner og produsenter. Nyttig er det også at en ”Roadmap” for metallprinting er under utarbeidelse fra Swerea KIMAB, noe Annika Strondl orienterte om under konferansen. Den vil identifisere hvilke forsknings- og innovasjonsspørsmål som er viktigst for industrien.