fredag 24 november – uke 47
3D printing revolusjonerer flere og flere områder — inklusive noen områder du kanskje ikke hadde forestilt deg. Forskere fra britiske Cosmetic Science Group hos London College of Fashion har eksperimentert med bruk av additiv tilvirkning for en helt ny bransje: Kosmetikk.
Nylig ble det publisert en studie i Journal of Dermatology and Cosmetology, som beskriver bruken av 3D printing for å lage personalisert sminke, og helt spesifikt leppestift. Arbeidet involverer både 3D-skanning og 3D-printteknologi for å lage et produkt for påføring av leppestift som perfekt matcher leppene til kunden, noe som etter sigende skal bety at man ikke lenger trenger et speil for å påføre seg leppestiften.
– Det første steget er å gjøre en høykvalitets innskanning av de individuelle leppene for å få et digitalt bilde, sier dr. Milica Stevic, en av hovedforskerne på prosjektet til Digital Trends. – Dette bildet blir deretter optimalisert og modellering, noe som er en enkel, likefrem og universell prosedyre, uavhengig av leppetype. Som et resultat av dette har man da skaffet seg en tre-elementers digital modell: En leppestiftbase, form og lokk, og fremstilt av en 3D printer. Så heller man selve leppestiftmassen inn i formen og leppestiftbasen, justert til toppen. Den indre delen av formen har et unikt utseende som perfekt matcher konturen til den spesifikke kunden, slik at sluttproduktet er en leppestift personalisert for de individuelle leppene.
Studiet viste at den beste teknikken for fremstilling av dette produktet er ved FDM (Fused Deposition Modelling
Technology) i materialet PLA. Nå som forskerne har bevist at dette er et produkt som lar seg fremstille, venter de på at en av aktørene i kosmetikkbransjen skal vise interesse for produktet og investere i det.
Videre lesning:
Studie i Journal of Dermatology and Cosmetology
Kilder:
Digital Trends
3Ders.org
I fire dager, den 7-10 november, forvandlet Messe Frankfurt seg til et valfartsmål for alle som på noe vis er interessert i additiv tillverkning. 3dp Norge tok en rundtur med kameraet og her er et utvalg av det som ble vist på messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. november, 2023
Prototal Industries er en kjent aktør i det nordiske AM-markedet, men har også virksomhet i flere europeiske land. For å ytterligere spre sitt navn benyttet selskapet anledningen til å stille ut på Formnext-messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. november, 2023
I fjor vår kjøpte britiske Solid Print3D konkursboet til 3DVerkstan Nordic. Administrerende direktør Neil Sewell tok deretter over som leder av det nye 3DVerkstan AB også. Denne uken da han besøkte Stockholm, tok 3dp Norge en prat med ham om fremtiden. Og det ser lyst ut.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. november, 2023
Wilhelmsen og Thyssenkrupp har startet et samarbeid innen additiv produksjon i det felles selskapet Pelagus 3D. Det bør føre til en mer effektiv produksjon av reservedeler i maritim og offshore sektor.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 26. oktober, 2023
Svenske Ekbacken Studios ønsker å lage “mesterverk fra avfall”. På kort tid har de etablert seg i designverdenen med møbler som er 3D-printet fra gamle fiskegarn og med sikte på et globalt marked.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. oktober, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige