Allerede i 2013 søkte nettshopgiganten Amazon patent på et system for å produsere 3d-printede produkter på bestilling via sine nettsider. Når de søkte, eksemplifiserte de dette ved at en kunde som hadde brukket en kran på sin vaskeservant kunne plassere en ordre, så vil butikken lokalisere en digital CAD-modell av reservedelen i et nettbasert bibliotek. Så kan delen deretter 3d-printes av en av flere leverandører. Selve printeren kan befinne seg hos tredjepart, eller i ett av lagene til Amazon, eller til og med være mobil og befinne seg i lasterommet til den bilen som skal levere reservedelen på døren til kunden. Nå har Amazon fått innvilget patentet sitt.
Siden 2014 har Amazon hatt en egen kategori for 3d-print, hvor man har solgt produksjonsutstyr, deler og materialer fra bl.a. LulzBot og 3DSystems – men dette blir første gang de får anledning til å lansere 3d-printing som en egen tjeneste. At selskapet har troen på 3D teknologi fikk vi beviset på i slutten av fjoråret, da de gjorde en større investering (mellom 50 og 70 millioner dollar) i et 3d-skanningfirma som de kjøpte opp.
Det finnes allerede firmaer som har spesialisert seg på å 3d-printe på bestilling via nettsider, deriblant Shapeways, men disse har satset på det industrielle markedet, og ikke direkte til forbrukerne.