Flyfabrikanter minsker kostnadene gjennom additiv tilvirkning

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 25 januar 2018

3d-produsent Stratasys meddeler at den franske flydesign- og fabrikantgruppen Latécoère kommer til å benytte Stratasys FDM-tilsatsproduksjon gjennom hele sin design- og produksjonsprosess. Selskapet håper å kunne aksellerere utviklingsprosessen på denne måten.

Latécoère, som er leverandører til blant andre Airbus, Bombardier og Dassault, har tidligere slåss mot lange ledetider og kostbare designsteg. Nå håper de å påskynde såvel prototypeproduksjon som verktøysproduksjon med hjelp av Stratasys 3d-printer Fortus 450mc.

– Vi har integrert additiv tilvirkning gjennom hele design- og produksjonsprosessen. På grunn av dette har vi forbedret ledetider, minsket kostnader og økt effektiviteten. Kravene i flyindustrien hardner og vi er bevisst behovet for å beholde vår konkurransedyktighet. Stratasys additive tilvirkning gjør at vi kan møte det målet, sier Simon Rieu, ansvarlig for kompositt- og additiv tilvirkning på Latécoère FoU og Innovation Center.

Frem til nå har Latécoère brukt freseteknikk ved produksjon av prototyper. En metode med begrensninger, mener selskapet nå.

– Nylig tilvirket vi en 3d-printet prototype for å verifisere passform og funksjon hos en del til en flydør. Tidligere benyttet vi oss av en metallplate, en ofte tidkrevende prosess. Med Fortus 450mc 3d-printer kunne vi produsere en helt funksjonell prototype på to dager, noe som misnket ledetidene med svimlende 95 prosent, forteller Simon Rieu.

Latécoère har også testet å printe prototyper for kamerafutteral til flymodellen Airbus A380. Tidligere prototyper ble produsert i aluminium, med kostbare designiterationer som følge. Takket være materialet ULTEM 9085 ble den 3d-printede prototypen 50 prosent lettere enn en tilsvarende metallkomponent, oppgir selskapet.

Firmaet benytter også 3d-printeren Fortus 450mc for on-demand tilvirkede, kundetilpassede produksjonsverktøy. Med betydelige innsparinger på tid og kostnader, og en økt operatøreffektivitet som resultat

– Ved tilvirkning i metallplater kunne det ta opp til seks uker å lage et verktøy. Nå kan vi printe ut et verktøy på bare to dager med ULTEM 9085-material, som er 50 prosent lettere. Med vår 3d-printer kan vi optimere verktøyets geometri slik at det passer perfekt, hvilket letter operatørens arbeid. I tillegg til at produksjonsprosessen har aksellerert dramatisk, har vi senket kostnadene i verktøysproduksjonen med hele 40 prosent, sier Simon Rieu.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

Kriserammede Velo3D får ny majoritetseier

I fjor høst kjøpte Elon Musks Space X lisenser for Velo3Ds AM-teknologi. Dette tydet på økonomiske problemer i selskapet. Det er nå annonsert at Arrayed Notes Acquisition blir ny majoritetseier i bytte mot gjeldsnedskrivning.
Velo3D

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683