Vil printe reservedeler ombord

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 11 januar 2018

Det Danske Sjøfartsfondet finansierer et prosjekt som har som formål å utdanne sjøgående fartøyers personale i 3d-printerteknikk. Maersk Line og Maersk Tankers, som inngår i Maersk Group – verdens største containerrederi – har som deltaker i et konsortium utviklet metoder  for dette. Tanken med prosjektet er å minske behovet for frakt og oppbevaring av reservedeler ombord, og i stedet printe disse ved behov.

– 3d-printerteknikken har utviklet seg raskt, derfor tror vi at den er klar til å komme til anvendelse i sjøfartsnæringen. De tøffe miljøene og harde sikkerhetskravene krever likevel visse forsiktighetsforanstaltninger. Vi er derfor meget glade for at vi, sammen med selskap som DNV GL, MAN Diesel & Turbo og Create it REAL kan ta oss av disse utfordringene, sier Sverre Patursson Vange hos J. Lauritzen, som også deltar i prosjektet.

I konsortiet – som går under navnet Green Ship – inngår Maersk Drilling, MAN Diesel & Turbo, DNV GL, Copenhagen Business School og Create it REAL. Gjennom å plassere 3d-printere ombord på fartøy, kommer prosjektet til å gi dem muligheter å møte utfordringer i live-situasjoner når de oppstår, sier de i en uttalelse.

– I første omgang kommer samarbeidet til å levere sikrede 3d-printere til ulike steder som skip og borestasjoner, samt treningsredskap og video. Meningen er at hver besetning skal være selvforsørget og lære seg hele prosessen selvstendig, sier Sverre Patursson Vange.

Siste nytt

Stort potensial for 3D-printede verktøyinnsatser

Protech lanserer muligheten til å 3D-printe verktøyinnsatser med Xact Metals 3D-printere og Uddeholm Corrax stålpulver. Det beskrives som et viktig skritt mot en bredere bruk av additiv produksjon i form- og verktøyindustrien.
Corrax-2-768x512

Elektrisk motorsykkel av kun 3D-printede deler

På en nylig messe i Japan viste 3D-printerprodusenten BigRep frem en elektrisk motorsykkel som utelukkende består av 3D-printede deler, unntatt elektronikken.
Nera_eMotorbike-1-1024x683

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

Les mer

Stort potensial for 3D-printede verktøyinnsatser

Protech lanserer muligheten til å 3D-printe verktøyinnsatser med Xact Metals 3D-printere og Uddeholm Corrax stålpulver. Det beskrives som et viktig skritt mot en bredere bruk av additiv produksjon i form- og verktøyindustrien.
Corrax-2-768x512

Elektrisk motorsykkel av kun 3D-printede deler

På en nylig messe i Japan viste 3D-printerprodusenten BigRep frem en elektrisk motorsykkel som utelukkende består av 3D-printede deler, unntatt elektronikken.
Nera_eMotorbike-1-1024x683

Prototal utvider med polypropylen

Prototal utvider sin materialportefølje og tilbyr nå additiv produksjon av polypropylen (PP) deler ved bruk av pulverbedteknologi. Kombinasjonen er spesielt godt egnet for gasstette og kjemikaliebestandige applikasjoner.
pp-water-pump-filter-4

Blått 3D-printmateriale for matvaresikkerhet

Franske Sculpteo, det digitale produksjonsselskapet og datterselskapet til BASF, har introdusert PA12 Blue, et nytt 3D-printmateriale utviklet spesielt for mathåndtering, tilberedning og lagring. Dette materialet er i samsvar med nøkkelforskrifter som EUs direktiver for mattrygghet og retningslinjer fra U.S. Food and Drug Administration (FDA), noe som gjør det gjeldende på tvers av andre bransjer med strenge sikkerhetsforskrifter.
blue3d-2