Det Danske Sjøfartsfondet finansierer et prosjekt som har som formål å utdanne sjøgående fartøyers personale i 3d-printerteknikk. Maersk Line og Maersk Tankers, som inngår i Maersk Group – verdens største containerrederi – har som deltaker i et konsortium utviklet metoder for dette. Tanken med prosjektet er å minske behovet for frakt og oppbevaring av reservedeler ombord, og i stedet printe disse ved behov.
– 3d-printerteknikken har utviklet seg raskt, derfor tror vi at den er klar til å komme til anvendelse i sjøfartsnæringen. De tøffe miljøene og harde sikkerhetskravene krever likevel visse forsiktighetsforanstaltninger. Vi er derfor meget glade for at vi, sammen med selskap som DNV GL, MAN Diesel & Turbo og Create it REAL kan ta oss av disse utfordringene, sier Sverre Patursson Vange hos J. Lauritzen, som også deltar i prosjektet.
I konsortiet – som går under navnet Green Ship – inngår Maersk Drilling, MAN Diesel & Turbo, DNV GL, Copenhagen Business School og Create it REAL. Gjennom å plassere 3d-printere ombord på fartøy, kommer prosjektet til å gi dem muligheter å møte utfordringer i live-situasjoner når de oppstår, sier de i en uttalelse.
– I første omgang kommer samarbeidet til å levere sikrede 3d-printere til ulike steder som skip og borestasjoner, samt treningsredskap og video. Meningen er at hver besetning skal være selvforsørget og lære seg hele prosessen selvstendig, sier Sverre Patursson Vange.