Vil printe reservedeler ombord

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 11 januar 2018

Det Danske Sjøfartsfondet finansierer et prosjekt som har som formål å utdanne sjøgående fartøyers personale i 3d-printerteknikk. Maersk Line og Maersk Tankers, som inngår i Maersk Group – verdens største containerrederi – har som deltaker i et konsortium utviklet metoder  for dette. Tanken med prosjektet er å minske behovet for frakt og oppbevaring av reservedeler ombord, og i stedet printe disse ved behov.

– 3d-printerteknikken har utviklet seg raskt, derfor tror vi at den er klar til å komme til anvendelse i sjøfartsnæringen. De tøffe miljøene og harde sikkerhetskravene krever likevel visse forsiktighetsforanstaltninger. Vi er derfor meget glade for at vi, sammen med selskap som DNV GL, MAN Diesel & Turbo og Create it REAL kan ta oss av disse utfordringene, sier Sverre Patursson Vange hos J. Lauritzen, som også deltar i prosjektet.

I konsortiet – som går under navnet Green Ship – inngår Maersk Drilling, MAN Diesel & Turbo, DNV GL, Copenhagen Business School og Create it REAL. Gjennom å plassere 3d-printere ombord på fartøy, kommer prosjektet til å gi dem muligheter å møte utfordringer i live-situasjoner når de oppstår, sier de i en uttalelse.

– I første omgang kommer samarbeidet til å levere sikrede 3d-printere til ulike steder som skip og borestasjoner, samt treningsredskap og video. Meningen er at hver besetning skal være selvforsørget og lære seg hele prosessen selvstendig, sier Sverre Patursson Vange.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

Advarer mot farlige damper og nanopartikler fra 3D-printere

Den svenske Kemikalieinspektionen har gitt ut informasjon om at 3D-printere som skriver ut med plastfilamenter avgir farlige damp- og nanopartikler. Stoffer som kan være helseskadelige for brukeren.
Genre-FDM-Prusa

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683