Vil printe reservedeler ombord

Det Danske Sjøfartsfondet finansierer et prosjekt som har som formål å utdanne sjøgående fartøyers personale i 3d-printerteknikk. Maersk Line og Maersk Tankers, som inngår i Maersk Group – verdens største containerrederi – har som deltaker i et konsortium utviklet metoder  for dette. Tanken med prosjektet er å minske behovet for frakt og oppbevaring av reservedeler ombord, og i stedet printe disse ved behov.

– 3d-printerteknikken har utviklet seg raskt, derfor tror vi at den er klar til å komme til anvendelse i sjøfartsnæringen. De tøffe miljøene og harde sikkerhetskravene krever likevel visse forsiktighetsforanstaltninger. Vi er derfor meget glade for at vi, sammen med selskap som DNV GL, MAN Diesel & Turbo og Create it REAL kan ta oss av disse utfordringene, sier Sverre Patursson Vange hos J. Lauritzen, som også deltar i prosjektet.

I konsortiet – som går under navnet Green Ship – inngår Maersk Drilling, MAN Diesel & Turbo, DNV GL, Copenhagen Business School og Create it REAL. Gjennom å plassere 3d-printere ombord på fartøy, kommer prosjektet til å gi dem muligheter å møte utfordringer i live-situasjoner når de oppstår, sier de i en uttalelse.

– I første omgang kommer samarbeidet til å levere sikrede 3d-printere til ulike steder som skip og borestasjoner, samt treningsredskap og video. Meningen er at hver besetning skal være selvforsørget og lære seg hele prosessen selvstendig, sier Sverre Patursson Vange.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Utgir egne filamenter av rPLA

Etter et års produktutvikling, gir svenske Lostboyslab sammen med Reflow nå ut to filamentkolleksjoner av resirkulert PLA for 3D-utskrift med FDM. Samlingene består av totalt tolv forskjellige matte farger og målgruppen er profesjonelle brukere som designere, interiørarkitekter og arkitekter.

Publisert av: