Audi:3d-printer prototyper og reservedeler

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 22 februar 2018
Alexander Schmid, salg og ettersalg hos Audi i Tyskland.

Spesialister på 3d-printing i metall, SLM Solutions Group har i flere år nå hatt gående et samarbeid med bilfabrikanten Audi.

Nå letter SLM Solutions litt på sløret når det gjelder hva Audi benytter 3d-printing til. Dette blant annet med maskinen SLM280HL som bilfabrikanten kjøpte i 2016.

Hos Audi benytter man selektiv lasersmelting til produksjon både av prototyper og også reservedeler on-demand. I det sistnevnte tilfellet er det de sjeldnere reservedelene som vil være de mest lønnsomme å 3d-printe. Ett eksempel SLM Solutions gir på dette er disse vannkoplingene som printes med SLM280-maskinen.

3d-printede vannkoplingsrør i metall for Audi W12-motoren

Fordelene med additiv tilvirkning

Audis senter for 3d-printing ligger i hovedfabrikken i byen Ingolstadt. Dette er Audis største produksjonssted, og Europas nest største bilfabrikk. Bare i 2015 rullet det ut mer enn en halv million biler herfra.

– Den største fordelen med denne prosessen er at den muliggjør produksjon av meget komplekse komponenter, som enten ikke kan lages med tradisjonelle produksjonsmetoder, eller som hadde blitt langt dyrere. Som en tommelfingerregel kan vi si at jo mindre, mer komplisert og kostnadsensitiv en komponent er, jo mer egner den seg for 3d-printing, forklarer en talsmann fra SLM.

Alexander Schmid, som bedriver ettersalg hos Audi AG legger til: – Tilvirkning on-demand er en visjon for oss for å sikre å kunne supplere kundene med sjeldne og originale reservedeler i fremtiden, på en måte som er økonomisk forsvarlig og stabilt. Regionale 3d-printsentra vil kunne forenkle logistikk og lagerhold.

Industriell 3d-printing av reservedeler

SLM280-serien med metallprintere har et byggevolum på 280 x 280 x 365 mm, og benytter 700 watts lasere. 3d-skan optikk og patentert multi-stråle teknologi forbedrer systemets hastighet og kan hjelpe til med å korte ned byggetid.

Harald Eibisch, fra teknologiutviklingsavdelingen til Audi AG, sier: – De nye frihetene innen konstruksjon som industriell 3d-printing gir oss er spesielt interessante. Komponenter til prototyper og sjeldent etterspurte reservedeler er bedre egnet for SLM-prosessene enn konvensjonelle produksjonsmetoder takket være friheten til geometrisk design. Og lasteevnen til komponenten er sammenliknbare med de som er produsert konvensjonelt.

Dr. Ruben Heid fra samme avdeling legger til at den additive prosessen gir muligheten til å legge til tilleggsfunksjonalitet som å motstå nedkjøling eller strøm, samtidig som det er fordeler å høste med vektreduksjon.

Siste nytt

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

GE Aerospace investerer stort i Europa

Flymotorprodusenten GE Aerospace investerer 78 millioner euro i fem europeiske land.
avio_aero_nologo1-1024x683

Airtech kjøper Kimyas filament-portefølje

Mot slutten av 2024 ble det kunngjort at den franske materialprodusenten Kimya ville avslutte sin produksjon av filamenter. Nå kommer Airtech til å ta over produksjonen i stedet.
Kimya-1024x682

Prototal utvider med polypropylen

Prototal utvider sin materialportefølje og tilbyr nå additiv produksjon av polypropylen (PP) deler ved bruk av pulverbedteknologi. Kombinasjonen er spesielt godt egnet for gasstette og kjemikaliebestandige applikasjoner.
pp-water-pump-filter-4

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280