Spesialister på 3d-printing i metall, SLM Solutions Group har i flere år nå hatt gående et samarbeid med bilfabrikanten Audi.
Nå letter SLM Solutions litt på sløret når det gjelder hva Audi benytter 3d-printing til. Dette blant annet med maskinen SLM280HL som bilfabrikanten kjøpte i 2016.
Hos Audi benytter man selektiv lasersmelting til produksjon både av prototyper og også reservedeler on-demand. I det sistnevnte tilfellet er det de sjeldnere reservedelene som vil være de mest lønnsomme å 3d-printe. Ett eksempel SLM Solutions gir på dette er disse vannkoplingene som printes med SLM280-maskinen.
Fordelene med additiv tilvirkning
Audis senter for 3d-printing ligger i hovedfabrikken i byen Ingolstadt. Dette er Audis største produksjonssted, og Europas nest største bilfabrikk. Bare i 2015 rullet det ut mer enn en halv million biler herfra.
– Den største fordelen med denne prosessen er at den muliggjør produksjon av meget komplekse komponenter, som enten ikke kan lages med tradisjonelle produksjonsmetoder, eller som hadde blitt langt dyrere. Som en tommelfingerregel kan vi si at jo mindre, mer komplisert og kostnadsensitiv en komponent er, jo mer egner den seg for 3d-printing, forklarer en talsmann fra SLM.
Alexander Schmid, som bedriver ettersalg hos Audi AG legger til: – Tilvirkning on-demand er en visjon for oss for å sikre å kunne supplere kundene med sjeldne og originale reservedeler i fremtiden, på en måte som er økonomisk forsvarlig og stabilt. Regionale 3d-printsentra vil kunne forenkle logistikk og lagerhold.
Industriell 3d-printing av reservedeler
SLM280-serien med metallprintere har et byggevolum på 280 x 280 x 365 mm, og benytter 700 watts lasere. 3d-skan optikk og patentert multi-stråle teknologi forbedrer systemets hastighet og kan hjelpe til med å korte ned byggetid.
Harald Eibisch, fra teknologiutviklingsavdelingen til Audi AG, sier: – De nye frihetene innen konstruksjon som industriell 3d-printing gir oss er spesielt interessante. Komponenter til prototyper og sjeldent etterspurte reservedeler er bedre egnet for SLM-prosessene enn konvensjonelle produksjonsmetoder takket være friheten til geometrisk design. Og lasteevnen til komponenten er sammenliknbare med de som er produsert konvensjonelt.
Dr. Ruben Heid fra samme avdeling legger til at den additive prosessen gir muligheten til å legge til tilleggsfunksjonalitet som å motstå nedkjøling eller strøm, samtidig som det er fordeler å høste med vektreduksjon.