Audi:3d-printer prototyper og reservedeler

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 22 februar 2018
Alexander Schmid, salg og ettersalg hos Audi i Tyskland.

Spesialister på 3d-printing i metall, SLM Solutions Group har i flere år nå hatt gående et samarbeid med bilfabrikanten Audi.

Nå letter SLM Solutions litt på sløret når det gjelder hva Audi benytter 3d-printing til. Dette blant annet med maskinen SLM280HL som bilfabrikanten kjøpte i 2016.

Hos Audi benytter man selektiv lasersmelting til produksjon både av prototyper og også reservedeler on-demand. I det sistnevnte tilfellet er det de sjeldnere reservedelene som vil være de mest lønnsomme å 3d-printe. Ett eksempel SLM Solutions gir på dette er disse vannkoplingene som printes med SLM280-maskinen.

3d-printede vannkoplingsrør i metall for Audi W12-motoren

Fordelene med additiv tilvirkning

Audis senter for 3d-printing ligger i hovedfabrikken i byen Ingolstadt. Dette er Audis største produksjonssted, og Europas nest største bilfabrikk. Bare i 2015 rullet det ut mer enn en halv million biler herfra.

– Den største fordelen med denne prosessen er at den muliggjør produksjon av meget komplekse komponenter, som enten ikke kan lages med tradisjonelle produksjonsmetoder, eller som hadde blitt langt dyrere. Som en tommelfingerregel kan vi si at jo mindre, mer komplisert og kostnadsensitiv en komponent er, jo mer egner den seg for 3d-printing, forklarer en talsmann fra SLM.

Alexander Schmid, som bedriver ettersalg hos Audi AG legger til: – Tilvirkning on-demand er en visjon for oss for å sikre å kunne supplere kundene med sjeldne og originale reservedeler i fremtiden, på en måte som er økonomisk forsvarlig og stabilt. Regionale 3d-printsentra vil kunne forenkle logistikk og lagerhold.

Industriell 3d-printing av reservedeler

SLM280-serien med metallprintere har et byggevolum på 280 x 280 x 365 mm, og benytter 700 watts lasere. 3d-skan optikk og patentert multi-stråle teknologi forbedrer systemets hastighet og kan hjelpe til med å korte ned byggetid.

Harald Eibisch, fra teknologiutviklingsavdelingen til Audi AG, sier: – De nye frihetene innen konstruksjon som industriell 3d-printing gir oss er spesielt interessante. Komponenter til prototyper og sjeldent etterspurte reservedeler er bedre egnet for SLM-prosessene enn konvensjonelle produksjonsmetoder takket være friheten til geometrisk design. Og lasteevnen til komponenten er sammenliknbare med de som er produsert konvensjonelt.

Dr. Ruben Heid fra samme avdeling legger til at den additive prosessen gir muligheten til å legge til tilleggsfunksjonalitet som å motstå nedkjøling eller strøm, samtidig som det er fordeler å høste med vektreduksjon.

Les mer

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Advarer mot farlige damper og nanopartikler fra 3D-printere

Den svenske Kemikalieinspektionen har gitt ut informasjon om at 3D-printere som skriver ut med plastfilamenter avgir farlige damp- og nanopartikler. Stoffer som kan være helseskadelige for brukeren.
Genre-FDM-Prusa

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Svensk arkitektfirma tilbyr 3D-printede hus

Gjennom et samarbeid med Concrete Print vil Ross arkitektur & design kunne tilby sine kunder i Sverige 3D-printede hus i betong. Ifølge selskapet er dette en måte å skille seg fra konkurrentene på.
Screenshot

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683