Kutter ledetiden med 98%

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 8 februar 2018
Stanley Black & Decker kutter ledetiden med opp til 98 prosent med Metal X 3d-printer. Her sees en av originaldelene sammenliknet med den omdesignede 3d-printede tilsvarende delen Bilde: Stanley Black & Decker.

Stanley Black & Decker, produsent av håndverktøy, maskinverktøy og utendørs maskiner har omdesignet og 3d-printet to komplekse komponenter ved hjelp av Markforged sin Metal X 3d-printer.

Komponentene, som benyttes i noen av Stanley Black & Deckers verktøy ble testet og klarert for bruk som produksjonsdeler. Analyser viser at de 3d-printede delene koster en brøkdel av de originale komponentene.

3D-utskrift av aktuatorhuset for en påledriver

En påledriver er en maskin som tvinger stolper og påler ned i bakken ved hjelp av en hydraulisk drevet mekanisme. Den aktuelle delen inneholder en gruppe kulelagre for å overføre draraften fra en manuelt betjent utløser til den hydrauliske aktuatoren som starter påledrivermekanismen.

Det opprinnelige aktuatorhuset var sammensatt av 4 deler: et støpt og maskinert hovedhus (inneholdende kulelager), et laserskåret deksel og to bolter for å holde sammen enheten.

Dette huset, akkurat som komponenter i andre høytrykkssystemer, må være sterkt nok til å tåle vibrasjonene i den hydrauliske drivmekanismen.

Delen ble omdesignet av ingeniører hos Stanley Black & Decker i bare ett stykke. For å eliminere behovet for støtter ble de sirkulære hulrommene omdesignet som polygonale.

Testing av den 3d-printede påledriveren

Delen ble deretter testet gjennom titusenvis av sykluser. Analyse viste at delen ikke bare var holdbar og sterk nok til å tåle belastningen, men den var også 53% lettere.

3d-printing av en enkelt del ved hjelp av Metal X var tyve ganger raskere enn maskinbasert produksjon av delen med subtraktiv tilvirkning, og reduserte ledetidene med 95%. Dette indikerer at overordnede ledetider for gjennomsnittlig årlig produksjon vil bli redusert med 69 prosent.

Den 3d-printede delen var også 12,5 ganger billigere enn ved tradisjonell produksjon. Kostnadsbesparelser for en enkelt komponent ble redusert med 92%, noe som betyr en kostnadsbesparelse på mellom 34% og 48% i forhold til komponentens årlige volum.

3D-utskrift av hjulaksel for profilmølle

3D printet flens. Foto: Stanley Black & Decker.

En profilmølle er et utstyr som utfører overflatebehandling på jernbanespor før de settes på plass. Hjulakselen holder justerbare styrhjul på kvernen og må tåle maskinens fulle vekt. Delen består av en halvsirkelformet flens (en fremspringende kant) med en sentral aksel som går gjennom den.

Tidligere har Stanley Black & Decker maskinert flensen og akselen (som et stykke) ut av en blokk av stål, og opptil 90% av materialet er svinn med denne prosessen.

Ved hjelp av Markforged Metal X, 3d-printer Stanley Black & Deckers ingeniører en flens og fester deretter et maskinert skaft og en nøkkel på denne.

3D printet flens med maskinert nøkkel og skaft. Bilde: Stanley Black & Decker.

Testing av hjulskaftet

Testing involverte å slippe hele delen (med alle de tre komponentene) fra forskjellige høyder ned på en sål overflate.

Delen viste seg å være holdbar og var 20 prosent lettere enn originalen. Ledetid ble halvert og delen hadde en kostnad som var 25 ganger lavere!

Skulle man ha sett til en produksjon av kun en enkeltstende del reduserte dette kostnadene med 96% og ledetid med 98%. For det årlige volumet kan man oversette dette til innsparinger på mellom 25-40 prosent og et kutt i ledetid på 48%.

I motsetning til aktuatorhuset som ble redusert ned til en enkelt del, inneholder denne delen fortsatt tre komponenter, men betydelig tid og kostnader ble likevel oppnådd.

Les mer

Nytt utseende og logo på 3DP Norge

Fra i dag av, fredag 12. april er det lansert nytt design og logo på vårt nettsted og nyhetsbrev.
3DP-2024-1200x800-1-1024x683

Helsingborg satser på 3D-printede elbiler

Helsingborg og Lunds universitet i Sverige har signert en intensjonsavtale med det spanske selskapet e-Miles for en serie tester med 3D-printede kjøretøy. Disse skal brukes i et transportsystem for både personer og gods.
Test_drive

Oppstartsfirma får pris for innovativ metallprinter

Procada fra Trollhättan i Sverige har utviklet en 3D-printerteknologi som blant annet gjør det mulig å skrive ut produkter i lettmetall. For dette har de blitt tildelt pris for Årets oppstartsfirma av Innovatum Science Park.
Procada-Arets-startup-i-Trollhattan.-Foto-Jerry-Lovberg

Miljøvennlig bygging med nanocellulose

Svenske forskere har for første gang vist hvordan et lettvektsmateriale laget av nanocellulose og alger kan 3D-printes og brukes som et bærekraftig byggemateriale.
Chalmers-1

Siste nytt

Saab Dynamics og Freemelt innleder samarbeid

Freemelt har fått en ordre fra Saab Dynamics om en forstudie om materialprosessutvikling av komplekse materialer for nye innovative løsninger innen forsvarsindustrien.
Freemelt-2-1-1024x683-1

Nytt utseende og logo på 3DP Norge

Fra i dag av, fredag 12. april er det lansert nytt design og logo på vårt nettsted og nyhetsbrev.
3DP-2024-1200x800-1-1024x683

3DVerkstan utvider porteføljen med Caracol

3DVerkstan har startet et samarbeid med Caracol angående deres system for storskala additiv produksjon med roboter.
Caracol-1024x669

Sandvik legger ned sitt senter for additiv produksjon

I november i fjor bestemte svenske Sandvik seg for å revidere strategien for forretningsområdet Additive Manufacturing. Det betyr at produksjonen av 3D-printede metalldeler i Sandviken avvikles.
sandvikadditivemanufacturingcentersandvikensweden