PostNord: 3d-printing on-demand

Postnord starter opp å levere 3d-printing on-demand fra Stratasys.

Transportfirmaet PostNord, som er virksom i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige har innledet et samarbeid med Stratasys om levering av 3d-printede produkter på forespørsel. Med dette samarbeidet vil PostNord fremstå som et servicebyrå som også leverer selv.

Fullfarge 3D printing on-demand
Fra Stratasys har PostNord gått til anskaffelse av en J750 fullfarge, multimateriale 3D printer. 3D printeren er installert i sentrum av PostNords logistikknetverk i Stockholm. Herfra kan PostNord også sende produktene rundt om i Norden, via Arlanda flyplass.

Valget falt på Stratasys
Rebecka Mathers, Kommunikasjonsanvarlig hos PostNord Strålfors Gruppen bekrefter at selskapet vurderte og testet en rekke 3D-printere gjennom hele 2017. De samarbeidet med kunder fra alle bransjer i jakten på en løsning som ville kunne tilby den største bredden av anvendelsesområder for additiv tilvirkning. – Vi kom til at løsningen med fullfarger og flere materialer gir oss den beste muligheten til et bredt perspektiv når vi skal samarbeide med kundene, sier Mathers til 3d-printing Industry.

Ylva Ekborn

– På PostNord Strålfors har vi en målsetting om å være våre kunders digitaliseringspartner, og vi trenger å tilstrebe digitale utviklinger og utforske nye forretningsmuligheter konstant, sier Administrerende direktør på PostNord Strålfors Gruppen, Ylva Ekborn.

– I Stratasys får vi en partner som står inne for en teknikk som er utprøvd i en rekke forskjellige bransjer, og en bransjeleder som vi kan vokse og utvikles sammen med, sier Ekborn. – Med den engasjerte lokale supporten fra Stratasys’ forhandler Protech planlegger vi å raskt integrere denne teknikken i vårt tjenestetilbud og ha den tilgjengelig for kunder innen kort tid.

Med støtte fra Stratasys regner PostNord Strålfors også med å utforske nye markedsmuligheter i en rekke ulike bransjer.

Stratasys via Protech
Andy Middleton, administrerende for EMEA på Stratasys, konkluderer:

– PostNord er ekspert på det nordiske logistikkmarkedet, og vi er meget glade for med dem som partner kunne gi våre løsninger en større spredning. Med hjelp av vår lokale partner Protech hjelper vi PostNord och PostNord Strålfors til å utnytte de avanserte funksjonene i vår additive teknikk for å tillgodese deres kunders behov på beste mulige måte. Spesielt vil vi utforske hvordan vi kan utnytte de unike fordelene som additiv tilvirkning tilbyr logistikksektoren, fra raskere leveranse av deler til kortere leveransekjeder og minskede kostnader. Samtidig håper vi å kunne dra lærdom fra nye tilpasninger og bruksområder i PostNords diversifiserte kundebase.

 

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: