Sømløse jakker og kopihoder

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 10 mars 2018
Gvasalias 3d-printede jakker har fått oppmeksomhet for timeglassformen. Foto: Balenciaga.

I 2018 går det en bølge av 3d-printing i motehusene, noe som gir ulike utslag i de forskjellige motehusene. Kreativ leder Demna Gvasalia i moteselskapet Balenciaga bruker 3d-printing i sine kreasjoner. Resultatet er nesten sømløse jakker, som er med i Balenciagas kolleksjon for HøstVinter 2018.

Gvasalia 3d-skannet kroppene til sine modeller og justerte disse i CAD programvare for å oppnå den «skreddersømmen» han ønsket. Tegningene ble deretter 3d-printet, støpt i en form av skumliknende materiale med lett vekt. Så kledde man dette skumliknende stoffet med fløyel eller tweed for å lage ferdig jakkene. Stoffene klebet seg til skummaterialet, noe som medførte minimalt med sømarbeid.

I et intervju med motemagasinet Vogue sa Gvasalia: – For første gang gjorde jeg den digitale passformen på en bærbar PC. Vi 3d-skannet kroppene og deretter endret vi formene i filene, 3d-printet de og lagde faktisk støpeformene. Stoffdelen som man ser er printet. Det er kun to sømmer på siden, pluss hull for armene.

Motehusenes forskjellige utnyttelser av den additive teknologien tåler et nærmere studium. For eksempel valgte Gucci å skape oppmerksomhet rundt sin egen Høst/Vinter 2018-kolleksjon ved å la noen av modellene utstyres med 3d-printede kopier av sine egne hoder!

Gucci: Modellen Unia Pakhomova bærer her på en 3d-printet kopi av sitt eget hode. Foto: Reuters.

Les mer

Formnext står sterkt også i dårligere tider

Det nærmer seg igjen et av årets høydepunkter i AM-bransjen: Formnext-messen i Frankfurt. Knappe to måneder før dørene åpner har 820 utstillere kjøpt standplass.
Formnext-entre-ny-1024x683

Salg av The Industry Sweden etter konkurs

Produsenten The Industry Sweden, tidligere BLB Industries, er begjært konkurs. Et stort varelager i kombinasjon med hard konkurranse ble for mye for selskapet, mener konkursbestyreren.
Industry-Magnum-Formnext-1024x683

Den første 3D-printede metalldelen på ISS

Tidligere i år kunne 3dp Norge fortelle om planene om å bringe en 3D-printer for metall til den internasjonale romstasjonen ISS. Nå er den første metalldelen produsert i verdensrommet.
First_metal_part_3D_printed_in_space-1024x683

92 prosent kortere ledetider med AM

Stadig flere store industribedrifter oppdager fordelene med AM-teknologi. Den siste i rekken er det svenske konsernet Atlas Copco Group, som med additiv produksjon har kunnet redusere både kostnader og ledetider.
Atlas-Copco_team-1024x683

Siste nytt

Nano Dimension kjøper Markforged

I fjor sommer annonserte Nano Dimension at selskapet kjøper Desktop Metal. Nå åpner Nano Dimension igjen lommeboken for å skaffe seg en annen stor aktør i bransjen: Markforged.
Mf_Shai_Terem-1-1024x683

Formnext står sterkt også i dårligere tider

Det nærmer seg igjen et av årets høydepunkter i AM-bransjen: Formnext-messen i Frankfurt. Knappe to måneder før dørene åpner har 820 utstillere kjøpt standplass.
Formnext-entre-ny-1024x683

Intamsys presenterer industriell desktop-printer

En ultrarask FFF-modell 3D-skriver for industrielle applikasjoner. Slik beskriver Intamsys nye FUNMAT Pro 310 NEO, som ble lansert på et digitalt arrangement 26. september.
Intamsys-1

Krones printer deler og reservedeler med Ultimaker

Krones er en ledende produsent av komplette systemer for bryggerier, drikkevareprodusenter og matprodusenter. De har teamet opp med Ultimaker for å 3D-printe både deler og reservedeler til sine produksjonslinjer. På forespørsel printer de også deler lokalt for sine kunder.
krones1