Sømløse jakker og kopihoder

Gvasalias 3d-printede jakker har fått oppmeksomhet for timeglassformen. Foto: Balenciaga.

I 2018 går det en bølge av 3d-printing i motehusene, noe som gir ulike utslag i de forskjellige motehusene. Kreativ leder Demna Gvasalia i moteselskapet Balenciaga bruker 3d-printing i sine kreasjoner. Resultatet er nesten sømløse jakker, som er med i Balenciagas kolleksjon for HøstVinter 2018.

Gvasalia 3d-skannet kroppene til sine modeller og justerte disse i CAD programvare for å oppnå den «skreddersømmen» han ønsket. Tegningene ble deretter 3d-printet, støpt i en form av skumliknende materiale med lett vekt. Så kledde man dette skumliknende stoffet med fløyel eller tweed for å lage ferdig jakkene. Stoffene klebet seg til skummaterialet, noe som medførte minimalt med sømarbeid.

I et intervju med motemagasinet Vogue sa Gvasalia: – For første gang gjorde jeg den digitale passformen på en bærbar PC. Vi 3d-skannet kroppene og deretter endret vi formene i filene, 3d-printet de og lagde faktisk støpeformene. Stoffdelen som man ser er printet. Det er kun to sømmer på siden, pluss hull for armene.

Motehusenes forskjellige utnyttelser av den additive teknologien tåler et nærmere studium. For eksempel valgte Gucci å skape oppmerksomhet rundt sin egen Høst/Vinter 2018-kolleksjon ved å la noen av modellene utstyres med 3d-printede kopier av sine egne hoder!

Gucci: Modellen Unia Pakhomova bærer her på en 3d-printet kopi av sitt eget hode. Foto: Reuters.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


CELLINK utfordrer kreftceller

– Vi er utrolig takknemlige for finansieringen fra EU som bidrar til fortsatt utvikling av nye teknologier i Europa og ser frem til å skape verdier for våre nåværende og fremtidige kunder i legemiddelindustrien, men viktigst, å skape nyttige ting for pasienter verden over, sier Erik Gatenholm, adm dir for CELLINK.

Publisert av: 

Xaar og Stratasys danner felles selskap

Først og fremst er Stratasys’ investering en anerkjennelse av de fremskrittene som det danske utviklingsteamet har gjort innenfor High Speed Sintering-systemer.

Publisert av: 

3Shape: Digitaliseringen av tannleger er et kappløp som skal vinnes

Ønsket om å ta seg godt ut, og også gjerne se litt yngre ut enn man kanskje er, har ikke minsket de siste årene. Da tennene er en ganske sentral del av vårt utseende, ofrer vi også gjerne penger på dem. I takt med at velstanden er stigende blant middelklassene globalt sett, så stiger ønsket om også å bruke penger på flotte tenner.

Publisert av: 

Skytjeneste skal levere organer

3D Systems lanserer en ny on-demand-tjeneste for helsepersonell. Ifølge firmaet skal man enkelt kunne bestille 3d-printede anatomiske modeller, bare ved å følge noen enkle steg.

Publisert av: 

Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: