I 2018 går det en bølge av 3d-printing i motehusene, noe som gir ulike utslag i de forskjellige motehusene. Kreativ leder Demna Gvasalia i moteselskapet Balenciaga bruker 3d-printing i sine kreasjoner. Resultatet er nesten sømløse jakker, som er med i Balenciagas kolleksjon for HøstVinter 2018.
Gvasalia 3d-skannet kroppene til sine modeller og justerte disse i CAD programvare for å oppnå den «skreddersømmen» han ønsket. Tegningene ble deretter 3d-printet, støpt i en form av skumliknende materiale med lett vekt. Så kledde man dette skumliknende stoffet med fløyel eller tweed for å lage ferdig jakkene. Stoffene klebet seg til skummaterialet, noe som medførte minimalt med sømarbeid.
I et intervju med motemagasinet Vogue sa Gvasalia: – For første gang gjorde jeg den digitale passformen på en bærbar PC. Vi 3d-skannet kroppene og deretter endret vi formene i filene, 3d-printet de og lagde faktisk støpeformene. Stoffdelen som man ser er printet. Det er kun to sømmer på siden, pluss hull for armene.
Motehusenes forskjellige utnyttelser av den additive teknologien tåler et nærmere studium. For eksempel valgte Gucci å skape oppmerksomhet rundt sin egen Høst/Vinter 2018-kolleksjon ved å la noen av modellene utstyres med 3d-printede kopier av sine egne hoder!