
Jønkøping University Solar Team kjørte 300 mil gjennom Australia med sin solcelledrevne bil «Solveig» i World Solar Challenge 2017. I samarbeid med 3d-leverandøren Protech utviklet de det juryen kalte det beste batteriet i konkurransen.
Jønkøping University Solar Team består av 25 studenter og to lærere. Teamet bygde sammen en solcellebil å delta med i konkurransen World Solar Challenge i fjor. Når det gjaldt bilens batteri krevdes det en løsning for å få plass til i alt 416 battericeller.

– Bilens hjerte sitter i batterikassen, og i år var et av våre mål å designe vårt eget batteri til solbilen, sier Robin Birberg, maskinteknikkingeniør i Jønkøping University Solar Team.
Studentene tegnet et CAD-design av sin tenkte batterikasse og lagde en prototype med en 3d-printer fra Stratasys.
– Det er smidig at man rett fra en CAD-tegning kan 3d-printe detaljer. I tidligere år benyttet vi et eksternt serviceforetak for å sette sammen battericellene men det kostet en hel del, sier Robin Birberg.

Etter at prototypen var klar tok 3d-leverandøren Protech over for å optimere konstruksjonen. Sluttversjonen ble deretter printet i 3d-printeren Fortus 450, som benytter FDM-teknikk. For å takle klimaet i Australia falt materialvalget på ASA-filament som er uv-resistent.
– Konkurransens inspektør sa at vårt batteri trolig var det beste batteriet han hadde sett i årets konkurranse, sier Robin Birberg.
For teamet blev vekten en av fordelene med å 3d-printe batterikassen. Den nye kassen veide 5 kg, mens de eldre veier rundt 13 kg.
I konkurransen havnet teamet på plass åtte av 28 startende lag i samme klasse. Dermed oppnådde de sitt mål med å komme blant de ti beste.