”Bilens hjerte sitter i batterikassen”

Jønkøping University Solar Team sin solcelledrevne bil, Solveig!

Jønkøping University Solar Team kjørte 300 mil gjennom Australia med sin solcelledrevne bil «Solveig» i World Solar Challenge 2017. I samarbeid med 3d-leverandøren Protech utviklet de det juryen kalte det beste batteriet i konkurransen. 

Jønkøping University Solar Team består av 25 studenter og to lærere. Teamet bygde sammen en solcellebil å delta med i konkurransen World Solar Challenge i fjor. Når det gjaldt bilens batteri krevdes det en løsning for å få plass til i alt 416 battericeller.

Kjørestrekningen var 300 mil og bilen kjørte i 59 kilometer i timen.

– Bilens hjerte sitter i batterikassen, og i år var et av våre mål å designe vårt eget batteri til solbilen, sier Robin Birberg, maskinteknikkingeniør i Jønkøping University Solar Team.

Studentene tegnet et CAD-design av sin tenkte batterikasse og lagde en prototype med en 3d-printer fra Stratasys.

– Det er smidig at man rett fra en CAD-tegning kan 3d-printe detaljer. I tidligere år benyttet vi et eksternt serviceforetak for å sette sammen battericellene men det kostet en hel del, sier Robin Birberg.

Den 3d-printede batterikassen.

Etter at prototypen var klar tok 3d-leverandøren Protech over for å optimere konstruksjonen. Sluttversjonen ble deretter printet i 3d-printeren Fortus 450,  som benytter FDM-teknikk. For å takle klimaet i Australia falt materialvalget på ASA-filament som er uv-resistent.

– Konkurransens inspektør sa at vårt batteri trolig var det beste batteriet han hadde sett i årets konkurranse, sier Robin Birberg.

For teamet blev vekten en av fordelene med å 3d-printe batterikassen. Den nye kassen veide 5 kg, mens de eldre veier rundt 13 kg.

I konkurransen havnet teamet på plass åtte av 28 startende lag i samme klasse. Dermed oppnådde de sitt mål med å komme blant de ti beste.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: 

Ny metode får det trege til å flyte

Forskere kan ha funnet løsningen for å 3d-printe tregtflytende materialer. Metoden kan lede til mer effektiv trykkraft i rakettmotorer.

Publisert av: 

De tar Kodaks 3d-printer til Norden

3D Center i Sverige har inngått avtale med Kodak 3D Printing for å begynne å selge deres 3d-printer i Norden. Avtalen inkluderer alt fra salg av maskin, programvarer, materialer til service.

Publisert av: 

Saken er 3D-biff!

Spansk produsent av vegetarmat 3D-printer måltidet ditt. Riktignok er det større sjanse for at biffen inneholder tang og erter enn storfe.

Publisert av: 

Studie av 3D-printede tenner

Den digitale utviklingen på dentalområdet blomstrer. Men hvor god er denne teknikken egentlig? Det spørsmålet har tannlege, tanntekniker og forsker Michael Braian tatt for seg i sin siste avhandling.

Publisert av: 

På vei mot fullautomatisert prosess

Det var et stykke mellom de skandinaviske utstillerne på Formnext i Frankfurt. Digital Metal var et av unntakene, med sin binder jetting-teknologi.

Publisert av: