En for rekordbøkene

YouTuber James Bruton har en foreløpig høyderekord for en 3d-printet statue.

I et samarbeid med LulzBot og 3DFilaPrint har YouTuber James Bruton lagd verdens høyeste 3d-printede skulptur av et menneske, noe som har blitt notert av Guinness rekordbok.

James Bruton startet opp sin egen YouTube kanal i 2006 for å dele videoer han lagde om robot- og andre prosjekter. Etter å ha satt en standard for seg selv med å laste opp en ny video hver eneste uke, har han bygget opp et publikum på like over en halv million følgere, som totalt har sett hans videoer mer enn 159 millioner ganger. På grunn av denne suksessen har han blitt i stand til å vie seg til sine prosjekter på fulltid for så å vise de frem på kanalen sin. Nå har brukerne fått nok en grunn til å følge med på Brutons prosjekter: han har kommet seg inn i rekordbøkene.

I et samarbeid med LulzBot og 3DFilaPrint har Bruton lagd verdens høyeste 3d-printede skulptur av et menneske. Mennesket statuen representerer er ham selv, hvilket ikke burde komme som noen overraskelse all den stund YouTube er den ultimate plattformen for selvpromotering. En annen årsak er at ved å bruke seg selv unngår Bruton eventuelle rettighetstvister som kunne ha oppstått om han hadde brukt andre personer som objekt.

Statuen er 3,62 meter høy og slo den foregående rekordholderen, FabLab Kielce i Polen, som hadde lagd en ti fots 3d-printet statue av den polske fotballspilleren Robert Lewandowski.

Sjefredaktør for Guinness’ rekordbok, Craig Glenday ønsket Bruton velkommen til sin plass i historien. – 3d-printing er et førsteklasses eksempel på hvordan Guinness World Records kontinuerlig utvikles for å favne de nyeste, grenseoverskridende teknologiene. Og dette er årsaken til at vi har publisert vår nye «Science & Stuff» bok – for å fange opp noen av superlativene som fremkommer fra den spennende verden av konsumentteknologier, dingser, droner, 3D printing, og kunstig intelligens. Vi lever alle sammen midt i en spennende teknologisk og digital revolusjon, og vi er opprømt over å få innlemme James – og hans 3,62 meters versjon – inn i Guinness World Records familien, avslutter Glenday.

Bruton skannet seg selv ved hjelp av en iPad, og de innskannede bildene ble deretter digitalt korrigerte for feil og utelatelser før printing. Den neste utfordringen var å finne ut hvor denne høye statuen skulle kunne stå og hvordan den skulle kunne transporteres dit. Filamentmassen hadde en totalvekt på 500 kg og statuen ble selvsagt printet i flere deler som ble satt sammen etter transport til bestemmelsesstedet. Selve 3d-printingen tok nesten 500 timer i løpet av en byggetid som strakk seg over to måneder.

3DP Norge er overbevist om at Burtons rekord ikke blir stående veldig lenge.

Kilde og bilder: Guinness World Records

Video

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: