Flydesign mot nye høyder

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 12 april 2018
Ingeniørene Fabrizio Bussi (til venstre) og Massimo Giambra har vært med og utviklet enkelte av de 3d-printede delene til den nye motoren.

General Electrics, som bl.a. er leverandør av jetmotorer, har nå lagd en flymotor der så mye som en tredjedel er 3d-printede komponenter i metall. Det minsker drivstofforbruket til motoren med 20%, skriver GE.

Den amerikanske elektronikkgiganten General Electrics – GE, er blant annet en av verdens største leverandører av jetmotorer. Deres nyeste utvikling er turbopropmotorn GE Catalyst, hvor en tredjedel er sammensatt av 3d-printede metalldeler. Allerede i desember i fjor begynte man å teste motoren, og resultatet har vist store forskjeller i flyenes drivstofforbruk.

Jennifer Cipolla er global sjef for GE Additive og bl.a. ansvarlig for GEs kundesenter. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

– 3d-printeren gjorde at vi kunne kombinere 855 separate motordeler til 12. Sammen med digitale kontroller minsker motorens brenselforbruk med hele 20 prosent og gir den ti prosent mer effekt sammenliknet med andre motorer i sin klasse, skriver GE i en pressemelding.

Delene printes på GEs flydivisjons additive teknikksenter i Cincinnati, der de har mer enn 75 3d-printere stående. Ifølge Jennifer Cipolla, global sjef for GE Additive og ansvarlig for deres kundeopplevelsesenter, sier at responsen har forflyttet seg fra «hvorfor benytte 3d-printing?» til «hva gjør jeg får å nå i kapp med konkurrentene?».

Det første flyet som kommer til å være utstyrt med motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Det er et mindre fly som kan ta ni passasjerer, og likner mest et privat jetfly. GE planlegger å sertifisere motoren i løpet av de nærmeste to årene os at den vil kunne gå i trafikk i 2020.

Ettersom 3d-printeren muliggjør hullete, gitterlignende og andre innviklede former direkte fra en datafil, har man kunnet minske antallet deler til motoren. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.
Det første flyet som skal ha den nye motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Les mer

AMEXCI satser med Nikon

Det svenske AM-selskapet AMEXCI har kjøpt en Nikon SLM Solutions NXG XII 600 metall 3D-skriver, med 12 lasere.
IMG_4080-1-scaled

GE Additive får nytt navn

GE Additive har omdøpt seg til Colibrium Additive, et GE Aerospace-selskap. Samtidig faser faser ut merkevarene Concept Laser og Arcam EBM.
CA_RGB-AtmsBlu

Sintratec legger ned virksomheten

Den sveitsiske produsenten Sintratec har gått konkurs. Til tross for vekst og suksess gjennom selskapets ti år lange historie, ble den økonomiske situasjonen til slutt uholdbar.
Sintratec-1024x683

PLM Groups AM-del samles i Addinor

Det som tidligere var PLM Groups 3D-printavdeling får nå en ny drakt i form av merkevaren Addinor.
Addinor_team

Siste nytt

AMEXCI satser med Nikon

Det svenske AM-selskapet AMEXCI har kjøpt en Nikon SLM Solutions NXG XII 600 metall 3D-skriver, med 12 lasere.
IMG_4080-1-scaled

GE Additive får nytt navn

GE Additive har omdøpt seg til Colibrium Additive, et GE Aerospace-selskap. Samtidig faser faser ut merkevarene Concept Laser og Arcam EBM.
CA_RGB-AtmsBlu

Sintratec legger ned virksomheten

Den sveitsiske produsenten Sintratec har gått konkurs. Til tross for vekst og suksess gjennom selskapets ti år lange historie, ble den økonomiske situasjonen til slutt uholdbar.
Sintratec-1024x683

PLM Groups AM-del samles i Addinor

Det som tidligere var PLM Groups 3D-printavdeling får nå en ny drakt i form av merkevaren Addinor.
Addinor_team