Flydesign mot nye høyder

Ingeniørene Fabrizio Bussi (til venstre) og Massimo Giambra har vært med og utviklet enkelte av de 3d-printede delene til den nye motoren.

General Electrics, som bl.a. er leverandør av jetmotorer, har nå lagd en flymotor der så mye som en tredjedel er 3d-printede komponenter i metall. Det minsker drivstofforbruket til motoren med 20%, skriver GE.

Den amerikanske elektronikkgiganten General Electrics – GE, er blant annet en av verdens største leverandører av jetmotorer. Deres nyeste utvikling er turbopropmotorn GE Catalyst, hvor en tredjedel er sammensatt av 3d-printede metalldeler. Allerede i desember i fjor begynte man å teste motoren, og resultatet har vist store forskjeller i flyenes drivstofforbruk.

Jennifer Cipolla er global sjef for GE Additive og bl.a. ansvarlig for GEs kundesenter. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

– 3d-printeren gjorde at vi kunne kombinere 855 separate motordeler til 12. Sammen med digitale kontroller minsker motorens brenselforbruk med hele 20 prosent og gir den ti prosent mer effekt sammenliknet med andre motorer i sin klasse, skriver GE i en pressemelding.

Delene printes på GEs flydivisjons additive teknikksenter i Cincinnati, der de har mer enn 75 3d-printere stående. Ifølge Jennifer Cipolla, global sjef for GE Additive og ansvarlig for deres kundeopplevelsesenter, sier at responsen har forflyttet seg fra “hvorfor benytte 3d-printing?” til “hva gjør jeg får å nå i kapp med konkurrentene?”.

Det første flyet som kommer til å være utstyrt med motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Det er et mindre fly som kan ta ni passasjerer, og likner mest et privat jetfly. GE planlegger å sertifisere motoren i løpet av de nærmeste to årene os at den vil kunne gå i trafikk i 2020.

Ettersom 3d-printeren muliggjør hullete, gitterlignende og andre innviklede former direkte fra en datafil, har man kunnet minske antallet deler til motoren. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Det første flyet som skal ha den nye motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *