General Electrics, som bl.a. er leverandør av jetmotorer, har nå lagd en flymotor der så mye som en tredjedel er 3d-printede komponenter i metall. Det minsker drivstofforbruket til motoren med 20%, skriver GE.
Den amerikanske elektronikkgiganten General Electrics – GE, er blant annet en av verdens største leverandører av jetmotorer. Deres nyeste utvikling er turbopropmotorn GE Catalyst, hvor en tredjedel er sammensatt av 3d-printede metalldeler. Allerede i desember i fjor begynte man å teste motoren, og resultatet har vist store forskjeller i flyenes drivstofforbruk.
– 3d-printeren gjorde at vi kunne kombinere 855 separate motordeler til 12. Sammen med digitale kontroller minsker motorens brenselforbruk med hele 20 prosent og gir den ti prosent mer effekt sammenliknet med andre motorer i sin klasse, skriver GE i en pressemelding.
Delene printes på GEs flydivisjons additive teknikksenter i Cincinnati, der de har mer enn 75 3d-printere stående. Ifølge Jennifer Cipolla, global sjef for GE Additive og ansvarlig for deres kundeopplevelsesenter, sier at responsen har forflyttet seg fra «hvorfor benytte 3d-printing?» til «hva gjør jeg får å nå i kapp med konkurrentene?».
Det første flyet som kommer til å være utstyrt med motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Det er et mindre fly som kan ta ni passasjerer, og likner mest et privat jetfly. GE planlegger å sertifisere motoren i løpet av de nærmeste to årene os at den vil kunne gå i trafikk i 2020.