Flydesign mot nye høyder

Ingeniørene Fabrizio Bussi (til venstre) og Massimo Giambra har vært med og utviklet enkelte av de 3d-printede delene til den nye motoren.

General Electrics, som bl.a. er leverandør av jetmotorer, har nå lagd en flymotor der så mye som en tredjedel er 3d-printede komponenter i metall. Det minsker drivstofforbruket til motoren med 20%, skriver GE.

Den amerikanske elektronikkgiganten General Electrics – GE, er blant annet en av verdens største leverandører av jetmotorer. Deres nyeste utvikling er turbopropmotorn GE Catalyst, hvor en tredjedel er sammensatt av 3d-printede metalldeler. Allerede i desember i fjor begynte man å teste motoren, og resultatet har vist store forskjeller i flyenes drivstofforbruk.

Jennifer Cipolla er global sjef for GE Additive og bl.a. ansvarlig for GEs kundesenter. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

– 3d-printeren gjorde at vi kunne kombinere 855 separate motordeler til 12. Sammen med digitale kontroller minsker motorens brenselforbruk med hele 20 prosent og gir den ti prosent mer effekt sammenliknet med andre motorer i sin klasse, skriver GE i en pressemelding.

Delene printes på GEs flydivisjons additive teknikksenter i Cincinnati, der de har mer enn 75 3d-printere stående. Ifølge Jennifer Cipolla, global sjef for GE Additive og ansvarlig for deres kundeopplevelsesenter, sier at responsen har forflyttet seg fra «hvorfor benytte 3d-printing?» til «hva gjør jeg får å nå i kapp med konkurrentene?».

Det første flyet som kommer til å være utstyrt med motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Det er et mindre fly som kan ta ni passasjerer, og likner mest et privat jetfly. GE planlegger å sertifisere motoren i løpet av de nærmeste to årene os at den vil kunne gå i trafikk i 2020.

Ettersom 3d-printeren muliggjør hullete, gitterlignende og andre innviklede former direkte fra en datafil, har man kunnet minske antallet deler til motoren. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Det første flyet som skal ha den nye motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printet implantat reparerer skader på ryggmargen

Forskere fra University of California San Diego (UCSD) School of Medicine and Institute of Engineering in Medicine (IEM) har med hell 3d-printet et to millimeters ryggmargsimplantat for å reparere ryggmargskader hos rotter. Forskerne mener metoden også kan benyttes på mennesker.

Publisert av: 

Carbon utvider samarbeid med Ford

Carbon, som tidligere har vært regnet som er potensiell stor aktør innen bilindustrien kan nå ta ytterligere skritt i denne retningen. Bl.a. skal Ford Focus nå ha flere 3d-printede deler fra Carbon integrert i bilen, samt tilgjengelig som servicedeler.

Publisert av: 

3d-printlab på sykehus i New York

Det globale ortopedi-firmaet LimaCorporate har annonsert at de tar sikte på å åpne eget senter for 3d-printing på New York City’s Hospital for Special Surgery.

Publisert av: 

Munnstykke mater pellets på rekordtid

Storformatprinting kommer til å forandre hvordan man lager produkter i menneskelig størrelse, alt fra bord og stoler til industrielle og kommersielle applikasjoner. Nå er det lagd et munnstykke som gjør prosessen raskere.

Publisert av: 

Neutrogena lanserer 3d-printet ansiktsmaske

Neutrogena, amerikansk produsent av hudpleieprodukter, lanserer 3d-printede og personaliserte ansiktsmasker under navnet Neutrogena MaskiD. Du personaliserer ved å ta bilde av deg selv med smarttelefonen!

Publisert av: 

Trender for 2019

Colin Elkins er globalt ansvarlig for løsninger for tilvirkningsindustrien hos IFS. Her setter han ord på tre trender som han mener kommer til å sette sitt preg på produksjonsmarkedet i 2019.

Publisert av: 

Ny 3d-printer: MakerBot Method

MakerBot har lansert 3D-printeren Method – en printer som ligger i segmentet mellom skrivebordsprintere og profesjonelle 3D-printere. Den skal ha funksjoner som tidligere kun har vært tilgjengelig på industriprintere, og som profesjonelle brukere nå kan få til betydelig lavere kostnader.

Publisert av: 

Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: