Flydesign mot nye høyder

Ingeniørene Fabrizio Bussi (til venstre) og Massimo Giambra har vært med og utviklet enkelte av de 3d-printede delene til den nye motoren.

General Electrics, som bl.a. er leverandør av jetmotorer, har nå lagd en flymotor der så mye som en tredjedel er 3d-printede komponenter i metall. Det minsker drivstofforbruket til motoren med 20%, skriver GE.

Den amerikanske elektronikkgiganten General Electrics – GE, er blant annet en av verdens største leverandører av jetmotorer. Deres nyeste utvikling er turbopropmotorn GE Catalyst, hvor en tredjedel er sammensatt av 3d-printede metalldeler. Allerede i desember i fjor begynte man å teste motoren, og resultatet har vist store forskjeller i flyenes drivstofforbruk.

Jennifer Cipolla er global sjef for GE Additive og bl.a. ansvarlig for GEs kundesenter. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

– 3d-printeren gjorde at vi kunne kombinere 855 separate motordeler til 12. Sammen med digitale kontroller minsker motorens brenselforbruk med hele 20 prosent og gir den ti prosent mer effekt sammenliknet med andre motorer i sin klasse, skriver GE i en pressemelding.

Delene printes på GEs flydivisjons additive teknikksenter i Cincinnati, der de har mer enn 75 3d-printere stående. Ifølge Jennifer Cipolla, global sjef for GE Additive og ansvarlig for deres kundeopplevelsesenter, sier at responsen har forflyttet seg fra «hvorfor benytte 3d-printing?» til «hva gjør jeg får å nå i kapp med konkurrentene?».

Det første flyet som kommer til å være utstyrt med motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Det er et mindre fly som kan ta ni passasjerer, og likner mest et privat jetfly. GE planlegger å sertifisere motoren i løpet av de nærmeste to årene os at den vil kunne gå i trafikk i 2020.

Ettersom 3d-printeren muliggjør hullete, gitterlignende og andre innviklede former direkte fra en datafil, har man kunnet minske antallet deler til motoren. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Det første flyet som skal ha den nye motoren er Textron Aviation Cessna Denali. Foto: Tomas Kellner, GE Reports.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Stratasys introduserer metalløsning til små serier

På Formnext har Stratasys nettopp frigitt detaljer om deres nye metallprinterteknologi, Layered Powder Metallurgi (LPM), som er under utvikling og er beregnet til små produksjonsserier. Teknologien er utviklet for å gjøre fremstillingen av metalldeler hurtigere, enklere og mer kostnadseffektivt.

Publisert av: 

Color on Demand

Seks år har Colorfabb brukt på å utvikle sitt Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder spesialister på fargede 3D-printmaterialer.

Publisert av: 

En million lasere

3d-printerleverandøren EOS premiereviste sin LaserProFusion-teknikk for polymerprinting på Formnext-messen. En teknikk som ifølge EOS er en utfordrer til formstøping for serieproduksjon.

Publisert av: 

Mitsubishi på vei inn i 3d-verden?

I flere internasjonale medier har man i det siste kunne lese at Mitsubishi er på vei med en ny 3d-metallprinter. Den er ennå ikke navngitt, og er muligvis kun på prototypestadiet. Men i løpet av de neste to, tre årene vil den kunne være en realitet.

Publisert av: 

Ikke gå glipp av dette under Formnext

Flere firmaer hinter om hva som vil kunne beskues på Formnext-messen i Frankfurt, 13-16. november. Vi lister noen få av aktørene som kommer til å stille på stand og gå ikke glipp av den flyvende mannen hos EOS!

Publisert av: 

Elmia setter fokus på kjøretøy

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

Publisert av: 

Legger inn neste gir for metallprinting

Additive Industries og 3rd Dimension Industrial 3D Printing inngår partnerskap. 3rd Dimension la nylig inn sin første bestilling hos Additive Industries på den mye omtalte metallprinteren MetalFAB1.

Publisert av: 

Munnstykker og briller skal da 3d-printes!

Det skrantet for økonomien til det danske brilledesignfirmaet Monoqool. Men da de gikk over fra å 3d-printe kun prototypene til også å 3d-printe sluttproduktene snudde det.

Publisert av: 

Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

Publisert av: 

3D printer fra Xerox i 2019?

Ifølge flere medier planlegger Xerox å gå inn på markedet for 3d-print. På et møte for investorer fortalte administrerende direktør John Visentin nylig at Xerox er i ferd med å utvikle en kjøreplan for sin deltakelse på 3d-printmarkedet.

Publisert av: 

3D Systems utvider satsing på dentalområdet

3D Systems går sammen med programvareutvikleren for dentale applikasjoner, Amann Girrbach, for å utvikle et velfungerende dentalt arbeidsflyt. For dentale laboratorier kommer det til å innebære en raskere og mer kostnadseffektiv produksjon, mener selskapene.

Publisert av: 

Nye bioblekk fra Cellink

Cellink, svensk bioprinterprodusent lanserer nye serier bioblekk. Til å begynne med slippes to nye serier samt et nytt tillegg til en eksisterende serie.

Publisert av: