Nytt kulturprosjekt skapt med 3D-teknologi

Skulpturen «I am Queen Mary» for Vestindisk Pakhus i København.

Skulpturen “I am Queen Mary” foran Vestindisk Pakhus i København er foreløpig kun i en midlertidig utgave. Den er lagd i skum som er malt svart, men skal med tiden erstattes av en modell i bronse.

Den syv meter høye skulpturen «I am Queen Mary» som står foran Vestindisk Pakhus i Københavns havn er ment som en påminnelse om Danmarks tid som kolonimakt, da de utnyttet og utbyttet blant annet de Vestindiske øyene.

Varer som ble bragt hjem fra De Vestindiske Øyer ble losset på kaien foran Vestindisk Pakhus. Her ble Queen Mary også satt i land i 1878 for å sone en livstidsdom i Christianhavns kvinnefengsel. En dom hun fikk for delaktighed og plyndring i forbindelse med et opprør i Frederiksted på St. Croix. Hun var ikke dronning, men har fått dette tilnavnet lokalt for sitt engasjement og sine lederegenskaper under opprøret.

Forarbeidet til skulpturen ble utført av Teknisk sjef Jakob Jørgensen fra 3D Printhuset med en Artec Eva 3D skanner.

Menneskeskulpturer skapt ved hjelp av 3D skanning
Det er den danske kunstneren Jeannette Ehlers som i samarbeid med La Vaughn Belle fra St. Croix har hatt idéen til skulpturen. Jeannette Ehlers hadde lagd en rekke tegninger av hvordan det skulle se ut, men hvordan kommer man videre derfra? Via en annen billedkunstner, Claus Carstensen, fikk hun kontakt med 3D Printhuset, som tidligere hadde vært behjelpelige med å fremstille en rekke av Claus Carstensens menneskeskulpturer til det nye Storestrøms fengsel.

Jeannette Ehlers hadde et ønske om at skulpturen skulle være en kombinasjon av La Vaughn Belle og henne selv og ba Jakob Jørgensen fra 3D Printhuset om hjelp til å skape dette uttrykket. De fant et velegnet sted på Christianshavn og satte av en hel dag til å fotografere og 3d-skanne kvinnene i utvalgte positurer sittende på en stol. Skanneren som ble brukt var en håndholdt Artec Eva Scanner.

En 50 cm høy modell i gips ble 3d-printet og malt svart. Den er nå utstilt på arbeidermuseet i København.

Mange utfordringer
Utfordringerne var ikke få. Forskjellige kroppsbygninger gjorde det vrient å skape helt den samme posituren. Det viste seg også å være enklere å skanne de redskapene som Queen Mary sitter med (en kniv til å hugge sukkerrør og en fakkel) separat, fremfor at de hadde dem i hånden. Endelig var stolen en kurvstol, som både var en utfordring å skanne, med de mange små hullene, men en enda større utfordring å skjære ut i skum, som den første (og for tiden utplasserte) modellen er gjort i.

Etter skanningene skulle de skape et nytt kvinneansikt av de to kunstnerne ut fra de skannede data. Først prøvde de å ta litt fra den ene og litt fra den andre og sette det sammen. Det så litt merkelig ut, så prøvde de å beregne en middelverdi for hvert punkt, hvilket ifølge Jakob Jørgensen ga et helt ubrukelig resultat, som slett ikke lignet et menneske. Løsningen ble at de satt sammen og manuelt modellerte de to ansiktene til ett.

Queen Marys ansikt er dannet ved å skanne de to kunstnernes ansikter, og bearbeide dem i et 3D-program til et ansikt.

Skal den endelige skulpturen 3d-printes?
Resten av figuren ble satt sammen av den enes kropp og den andres høyre arm og venstre ben. Så ble det printet noen ganske små testversjoner før det ble lagd en 50 cm høy gipsversjon. Den ble malt svart, slik som den endelige skulpturen, og står i dag på arbeidermuseet i København.

«I am Queen Mary» skal stå rett ved Michelangelos David skulptur og derfor ha den samme høyden på syv meter inklusive sokkel. Nå står den der skåret ut i skum og sortmalt. Det er tanken at den skal stå der permanent, og kunstnerne er i gang med å søke fondsmidler til en utføring i bronse. Om den til den tid kan printes i 3D må tiden vise.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printet implantat reparerer skader på ryggmargen

Forskere fra University of California San Diego (UCSD) School of Medicine and Institute of Engineering in Medicine (IEM) har med hell 3d-printet et to millimeters ryggmargsimplantat for å reparere ryggmargskader hos rotter. Forskerne mener metoden også kan benyttes på mennesker.

Publisert av: 

Carbon utvider samarbeid med Ford

Carbon, som tidligere har vært regnet som er potensiell stor aktør innen bilindustrien kan nå ta ytterligere skritt i denne retningen. Bl.a. skal Ford Focus nå ha flere 3d-printede deler fra Carbon integrert i bilen, samt tilgjengelig som servicedeler.

Publisert av: 

3d-printlab på sykehus i New York

Det globale ortopedi-firmaet LimaCorporate har annonsert at de tar sikte på å åpne eget senter for 3d-printing på New York City’s Hospital for Special Surgery.

Publisert av: 

Munnstykke mater pellets på rekordtid

Storformatprinting kommer til å forandre hvordan man lager produkter i menneskelig størrelse, alt fra bord og stoler til industrielle og kommersielle applikasjoner. Nå er det lagd et munnstykke som gjør prosessen raskere.

Publisert av: 

Neutrogena lanserer 3d-printet ansiktsmaske

Neutrogena, amerikansk produsent av hudpleieprodukter, lanserer 3d-printede og personaliserte ansiktsmasker under navnet Neutrogena MaskiD. Du personaliserer ved å ta bilde av deg selv med smarttelefonen!

Publisert av: 

Trender for 2019

Colin Elkins er globalt ansvarlig for løsninger for tilvirkningsindustrien hos IFS. Her setter han ord på tre trender som han mener kommer til å sette sitt preg på produksjonsmarkedet i 2019.

Publisert av: 

Ny 3d-printer: MakerBot Method

MakerBot har lansert 3D-printeren Method – en printer som ligger i segmentet mellom skrivebordsprintere og profesjonelle 3D-printere. Den skal ha funksjoner som tidligere kun har vært tilgjengelig på industriprintere, og som profesjonelle brukere nå kan få til betydelig lavere kostnader.

Publisert av: 

Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: