Veksten i 3d-print har nådd industrien

Ifølge analyseselskapet Context har det globale 3d-printermarkedet steget med 14 prosent i antall solgte enheter fra fjerde kvartal 2016 til fjerde kvartal 2017. Industriell print er høydespringeren med hele 39 prosent økt vekst takket være en rekke nye metall- og polymermaskiner.

Context opererer med fire segmenter som er styrt av utsalgsprisen:

  • Industriell > 100.000 $
  • Design 20.000 – 100.000 $
  • Profesjonell 2.500- 20.000 $
  • Hobby < 2.500 $

Det globale 3d-printermarkedet fortsatte sin oppadgående kurve i 4. kvartal 2017, hvor det ble solgt mer enn 132.000 enheter, 14 prosent mer enn i samme periode for ett år siden. Salget av industrielle 3d-printere steg med 39 prosent, primært takket være nye tilbydere i polymersegmentet, herunder HP og Carbon. Veksten skyldes også nye metallprintere fra både nye spillere på markedet og industriens tungvektere som f.eks. GE Additive, EOS og SLM Solutions.

Mens antallet solgte enheter domineres av printere i Hobby-segmentet, så kommer mer enn 70 prosent av den globale omsetningen fra industri-segmentet, og det er ifølge Context også i dette segmentet man kan vurdere den generelle helsetilstanden i bransjen.
– Omsetningen i dette segmentet har steget med 44 prosent i forhold til forrige år, forteller Chris Connery, VP Global Analysis CONTEXT.
– Industri-segmentet opplevde god vekst både i salget av polymer 3d-printere med opp 31 prosent fra år til år – og stigningen innenfor metallprintere var fenomenal med 62 prosent flere solgte printere for kvartalet.

Du kan lese mer om rapporten her.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: