Veksten i 3d-print har nådd industrien

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 26 april 2018

Ifølge analyseselskapet Context har det globale 3d-printermarkedet steget med 14 prosent i antall solgte enheter fra fjerde kvartal 2016 til fjerde kvartal 2017. Industriell print er høydespringeren med hele 39 prosent økt vekst takket være en rekke nye metall- og polymermaskiner.

Context opererer med fire segmenter som er styrt av utsalgsprisen:

  • Industriell > 100.000 $
  • Design 20.000 – 100.000 $
  • Profesjonell 2.500- 20.000 $
  • Hobby < 2.500 $

Det globale 3d-printermarkedet fortsatte sin oppadgående kurve i 4. kvartal 2017, hvor det ble solgt mer enn 132.000 enheter, 14 prosent mer enn i samme periode for ett år siden. Salget av industrielle 3d-printere steg med 39 prosent, primært takket være nye tilbydere i polymersegmentet, herunder HP og Carbon. Veksten skyldes også nye metallprintere fra både nye spillere på markedet og industriens tungvektere som f.eks. GE Additive, EOS og SLM Solutions.

Mens antallet solgte enheter domineres av printere i Hobby-segmentet, så kommer mer enn 70 prosent av den globale omsetningen fra industri-segmentet, og det er ifølge Context også i dette segmentet man kan vurdere den generelle helsetilstanden i bransjen.
– Omsetningen i dette segmentet har steget med 44 prosent i forhold til forrige år, forteller Chris Connery, VP Global Analysis CONTEXT.
– Industri-segmentet opplevde god vekst både i salget av polymer 3d-printere med opp 31 prosent fra år til år – og stigningen innenfor metallprintere var fenomenal med 62 prosent flere solgte printere for kvartalet.

Du kan lese mer om rapporten her.

Les mer

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

Jernbaneselskap satser på AM for reparasjoner

Det franske transportselskapet Alstom har vært tidlig ute med additiv produksjon. Nå skal teknologien også tas i bruk i Sverige gjennom en ny samarbeidsavtale.
Alstom-bergslagen

Kompakt 3D-lab til bruk i felt

Det australske foretaket SPEE3D har annonsert noe de kaller EMU, Expeditory Manufacturing Unit, altså en produksjonsenhet for ekspedisjoner. Det består av en container som inneholder alt som trengs for å benytte 3D-printing i felt, inkludert etterbehandlingsutstyr.
EMU-Duo-Outdoors-Larger

Siste nytt

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682