3d-teknikk moderniserer eiendomsformidling

VR-teknikken muliggjør en ny måte å selge boliger på, internasjonalt.

Eiendomsutvikleren Bricknova skal begynne å selge boliger i Marbella, Spania ved hjelp av VR-teknikk. Teknikken gjør at kundene kan oppleve hvordan utsikten ser ut fra terrassen selv om de befinner seg i et annet land, mener Orlando Villacrez, adm dir på Bricknova.

Orlando Villacrez, adm dir Bricknova.

Den svenske eiendomsutvikleren Bricknova har nylig kjøpt opp tomter i Spania som skal generere en beregnet omsetning på 13,5 millioner euro. Foretaket, som fra før av selger boliger i Stockholmsområdet, tar nå bruk av VR-teknikken for å tilpasse seg til den tekniske utviklingen samt gi kundene muligheten til å gå rundt i sitt potensielle nye hus før kjøp.

– Når man handler noe ut ifra tegning så har vi merket at veldig mange eiendomsutviklere satser på fine bilder, 2d-tegninger av objektene og i enkelte tilfeller også 3d-tegninger av fasader. Selv om vi er i en gammel og litt konservativ bransje, så trenger vi å tilpasse oss den teknologiske utviklingen og adoptere den inn i vår bransje, sier Orlando Villacrez, adm dir og utvikler hos Bricknova.

– Vi i Bricknova lager nå et prosjekt i Spania og senere også i Sverige der vi anvender oss av 3d-visualiseringer innendørs som gjør at man kan klikke seg rundt i et 360-graders navigeringsmiljø. Vår visjon er at kunden skal føle at denne befinner seg i det rommet den er i og går rundt og titter på et ferdig hjem. Videre er vår tanke å implementere et helhetskonsept rundt VR. Vi kan idag sende ut et par 3d-briller til en potensiell kunde uansett hvor denne bor geografisk. Via en applikasjon kan denne siden oppleve sitt hjem fullt ut for å se hvordan utsikten fra terrassen er eller hvordan det skulle se ut med en sofa i stua, sier Orlando Villacrez.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printer hjem for folk med lav inntekt

Denne sommeren er det et prosjekt som skal realiseres i Latin-Amerika, der man skal skape «verdens første 3d-printede samfunn» for å avhjelpe hjemløshet hos fattige.

Publisert av: 

Henkel kjøper amerikanske Molecule for å styrke materialsiden

Den tyske kjemigiganten Henkel har kjøpt opp det amerikanske selskapet Molecule Corp, som driver innen 3d-printing og industriell inkjet-printing. Dette er en indikasjon på at Henkel styrker sin portefølje med materialer for 3d-printing, og er et skritt i retning av foretakets mål om å bli det ledende selskapet i sektoren.

Publisert av: 

ABB og Rise har tro på roboter

ABB og Riso har et prosjekt sammen hvor robotarmer overtar 3d-printjobben. Det tar 20 minutter å programmere roboten og dette har fremtiden for seg, mener samrbeidspartnerne.

Publisert av: 

Grafen i fokus for nytt prosjekt

Markedet for metallpulver vokser med mer enn 20 prosent hvert år. Nå skal det svenske forskningsinstituttet Swerim sammen med Uppsala universitet og industripartneren Graphmatech, Sandvik Additive Manufacturing og Quintus Technologies, undersøke hvordan industrikomponenter kan gjøres sterkere ved å tillsette grafenpulver.

Publisert av: 

3d-printede kreasjoner inntok den røde løperen

Den amerikanske motedesigneren Zac Posen har i samarbeid med GE Additive og Protolabs designet en ny kleskolleksjon med 3d-printede elementer. På Met-gallaens røde løper den 6. mai ble det vist en rekke plagg og tilbehør for omverdenen.

Publisert av: 

Større satsing på 3d-printede organer i rommet

For å unngå at tyngdekraft ødelegger sensitive bioprintede deler har det vært foretatt en rekke eksperimenter med printing av organer og annet biomateriale ombord på den internasjonale romstasjonen ISS.

Publisert av: 

HP lanserer ny serie med industrielle 3D-printere

I dag er en stor dag for HPs 3d- og digitale produksjonssatsning. Sammen med Siemens lettet de på sløret til den nye HP Jet Fusion 5200-serien med 3d-print-løsninger. I tillegg viste de frem et nytt sertifisert TPU-materiale, ideell for elastiske deler. De introduserte også «HP Digital Manufacturing Network», et globalt nettverk for 3D-delleverandører.

Publisert av: 

Designguide for 3d-printing med metall

Hvis man ikke forstår de grunnleggende prinsippene som ligger bak 3d-printing i metall og teknologiens begrensninger kan det føre til ikke-fungerende deler og bortkastet tid og ressurser.

Publisert av: 

EOS feirer 30 år med 3d-print

EOS feirer 30 år innen den additive tilvirkningsbransjen. De har gått fra additiv tilvirkning av plast til også å levere metallsystemer og i dag har de over 1200 ansatte over hele verden. Men hvordan tenker de å takle den stadig større konkurransen på markedet i fremtiden?

Publisert av: