3d-teknikk moderniserer eiendomsformidling

VR-teknikken muliggjør en ny måte å selge boliger på, internasjonalt.

Eiendomsutvikleren Bricknova skal begynne å selge boliger i Marbella, Spania ved hjelp av VR-teknikk. Teknikken gjør at kundene kan oppleve hvordan utsikten ser ut fra terrassen selv om de befinner seg i et annet land, mener Orlando Villacrez, adm dir på Bricknova.

Orlando Villacrez, adm dir Bricknova.

Den svenske eiendomsutvikleren Bricknova har nylig kjøpt opp tomter i Spania som skal generere en beregnet omsetning på 13,5 millioner euro. Foretaket, som fra før av selger boliger i Stockholmsområdet, tar nå bruk av VR-teknikken for å tilpasse seg til den tekniske utviklingen samt gi kundene muligheten til å gå rundt i sitt potensielle nye hus før kjøp.

– Når man handler noe ut ifra tegning så har vi merket at veldig mange eiendomsutviklere satser på fine bilder, 2d-tegninger av objektene og i enkelte tilfeller også 3d-tegninger av fasader. Selv om vi er i en gammel og litt konservativ bransje, så trenger vi å tilpasse oss den teknologiske utviklingen og adoptere den inn i vår bransje, sier Orlando Villacrez, adm dir og utvikler hos Bricknova.

– Vi i Bricknova lager nå et prosjekt i Spania og senere også i Sverige der vi anvender oss av 3d-visualiseringer innendørs som gjør at man kan klikke seg rundt i et 360-graders navigeringsmiljø. Vår visjon er at kunden skal føle at denne befinner seg i det rommet den er i og går rundt og titter på et ferdig hjem. Videre er vår tanke å implementere et helhetskonsept rundt VR. Vi kan idag sende ut et par 3d-briller til en potensiell kunde uansett hvor denne bor geografisk. Via en applikasjon kan denne siden oppleve sitt hjem fullt ut for å se hvordan utsikten fra terrassen er eller hvordan det skulle se ut med en sofa i stua, sier Orlando Villacrez.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: