Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene

Bugatti Chiron (Foto: Bugatti)

Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene for hva som er mulig ved å gjøre perfekte kjøretøy enda mer perfekte med hjelp av den digitale tvillingen. Med samarbeidet har Bugatti utviklet verdens største funksjonelle aerodynamiske styresystem for kjøretøy, bestående av 3D-printede bioniske titankomponenter og karbonfiberforsterkede rør for super-sportsbilen 1 500 PS Chiron.

Chironen, som sin forgjenger, Veyron, beveger seg med hastigheter langt over 400 km/t. Mens en Boeing 747 jumbo-jet tar av fra bakken ved 280 km/t, må Bugatti super sportsbil forbli sikker på bakken ved disse høye hastighetene og takle ekstremt høye transversale og langsgående dynamiske krav. Dette er bare mulig ved bruk av aktiv kjøretøy aerodynamikk. Med hjelp av et sofistikert hydraulikksystem, er avstanden til kjøretøyet til veien nøyaktig styrt ved hjelp av en bakre vinge som strekker seg og justerer seg mens filterflapper åpnes og lukkes. Dette systemet er unikt i bilindustrien, og kompleksiteten er kun sammenlignbar med tilsvarende luftfartssystemer.

Siemens og Bugatti har gjennomført hele innovasjonsprosessen, fra den virtuelle vindtunnelen til komponentens første design, i en programvareplattform. Bruken av denne plattformen bidrar til å unngå tidkrevende og ofte feilaktige datakonverteringer mellom forskjellige filformater og re-modellering av design. Resultatene er mer presise og tiden som kreves for å komme til den første komponenten, reduseres dramatisk. Selv den virtuelle vindtunnelen og de virtuelle testsporene er en del av Siemens’ kjøretøyteknikkløsning for den digitale utgaven av bilen, den såkalte digitale tvillingen. Simuleringen reflekterer det som vil skje med den faktiske fysiske bilen únder de samme forholdene.

Ved å speede opp innovasjonsprosessen ti ganger med hjelp av Siemens digitale innovasjonsplattform, med NX- og Simcenter-kapasitet for generativ design, komposittdesign og multi-fysisk simulering, resulterer det optimerte aerodynamiske styresystemet i minsket vekt og økt ytelse. Denne plattformen integrerer helhets-konsept, design, simulering og en produksjonsprosess for både 3D-printede titankomponenter og kullfiberkomposittrør.

Gjennom dette samarbeidet kan Bugatti og Siemens realisere innovasjoner og lage:

·         Lette 3D-printede bioniske hule komponenter med høy styrke for det hydrauliske vingekontrollsystemet, noe som minsker den totale systemvekten med 50%.

·         Et halevingesystem som har spesialutviklede tilslutningsstenger lagd av ultralette tynnveggede kullfiberrør som er 3 ganger sterkere enn stålstenger av samme dimensjon, en fjerdedel av vekten, klarar de høye temperaturene fra kjøretøyets avgass og er keramisk belagt for redusert friksjon.

Ved å akselerere innovasjonsprosessen med 10X ved hjelp av Siemens ‘digitale innovasjonsplattform gir det optimaliserte aerodynamiske styresystemet redusert vekt og aerodynamiske trekk for forbedret ytelse.

Denne løsningen ble vist frem på Hannovermessen 23-27. april.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

3D-printet pergola med på Venice Architecture Biennale

3D-printing er ikke lenger domenet for nipsgjenstander og prototyper. I dag har prosessen nådd et punkt hvor man kan bygge hus, broer og designstoler med teknologien. Ved Venice Architecture Biennale avslørte kunstneren Bruno Juričić en pergola som er 3D-printet til den kroatiske paviljongen.

Publisert av: 

Skytjeneste skal sette fart i forretningene

PostNord i Sverige lanserer en skybasert 3d-portal hvor kundene kan forvandle sin ide til 3d-prints som deretter distribueres av PostNord. – Det er neste skritt for på en enkel måte gjøre 3d-markedet mer tilgjengelig, sier administrerende direktør Ylva Ekborn i PostNord Strålfors.

Publisert av: 

GE Additive gir bort 600 3d-printere

GE Additive har investert 10 millioner dollar for at de i de kommende fem årene skal forse skoler rundt om i verden med 3d-printere. Etter foretakets beregninger har 3d-teknikken hittil nådd ut til over 400 000 elever. I høst leveres 600 polymerbaserte 3d-printere ut til grunnskoler i hele verden.

Publisert av: 

IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: