Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene

Bugatti Chiron (Foto: Bugatti)

Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene for hva som er mulig ved å gjøre perfekte kjøretøy enda mer perfekte med hjelp av den digitale tvillingen. Med samarbeidet har Bugatti utviklet verdens største funksjonelle aerodynamiske styresystem for kjøretøy, bestående av 3D-printede bioniske titankomponenter og karbonfiberforsterkede rør for super-sportsbilen 1 500 PS Chiron.

Chironen, som sin forgjenger, Veyron, beveger seg med hastigheter langt over 400 km/t. Mens en Boeing 747 jumbo-jet tar av fra bakken ved 280 km/t, må Bugatti super sportsbil forbli sikker på bakken ved disse høye hastighetene og takle ekstremt høye transversale og langsgående dynamiske krav. Dette er bare mulig ved bruk av aktiv kjøretøy aerodynamikk. Med hjelp av et sofistikert hydraulikksystem, er avstanden til kjøretøyet til veien nøyaktig styrt ved hjelp av en bakre vinge som strekker seg og justerer seg mens filterflapper åpnes og lukkes. Dette systemet er unikt i bilindustrien, og kompleksiteten er kun sammenlignbar med tilsvarende luftfartssystemer.

Siemens og Bugatti har gjennomført hele innovasjonsprosessen, fra den virtuelle vindtunnelen til komponentens første design, i en programvareplattform. Bruken av denne plattformen bidrar til å unngå tidkrevende og ofte feilaktige datakonverteringer mellom forskjellige filformater og re-modellering av design. Resultatene er mer presise og tiden som kreves for å komme til den første komponenten, reduseres dramatisk. Selv den virtuelle vindtunnelen og de virtuelle testsporene er en del av Siemens’ kjøretøyteknikkløsning for den digitale utgaven av bilen, den såkalte digitale tvillingen. Simuleringen reflekterer det som vil skje med den faktiske fysiske bilen únder de samme forholdene.

Ved å speede opp innovasjonsprosessen ti ganger med hjelp av Siemens digitale innovasjonsplattform, med NX- og Simcenter-kapasitet for generativ design, komposittdesign og multi-fysisk simulering, resulterer det optimerte aerodynamiske styresystemet i minsket vekt og økt ytelse. Denne plattformen integrerer helhets-konsept, design, simulering og en produksjonsprosess for både 3D-printede titankomponenter og kullfiberkomposittrør.

Gjennom dette samarbeidet kan Bugatti og Siemens realisere innovasjoner og lage:

·         Lette 3D-printede bioniske hule komponenter med høy styrke for det hydrauliske vingekontrollsystemet, noe som minsker den totale systemvekten med 50%.

·         Et halevingesystem som har spesialutviklede tilslutningsstenger lagd av ultralette tynnveggede kullfiberrør som er 3 ganger sterkere enn stålstenger av samme dimensjon, en fjerdedel av vekten, klarar de høye temperaturene fra kjøretøyets avgass og er keramisk belagt for redusert friksjon.

Ved å akselerere innovasjonsprosessen med 10X ved hjelp av Siemens ‘digitale innovasjonsplattform gir det optimaliserte aerodynamiske styresystemet redusert vekt og aerodynamiske trekk for forbedret ytelse.

Denne løsningen ble vist frem på Hannovermessen 23-27. april.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


IKEA med i prosjekt om individualisert gaming-utstyr

UNYQ, som fremstiller proteser og ortopediske løsninger, går sammen med IKEA for å utvikle en enestående prototype, hvis mål er å gjøre gaming-utstyr ergonomisk, individuelt tilpasset og samtidig designmessig i tråd med med hjemmets øvrige interiør.

Publisert av: 

EOS ansetter en Chief Digital Officer

EOS har opprettet en ny stilling, Chief Digital Officer og har ansatt Güngör Kara i stillingen. Han har bygget opp et team eksperter – Additive Minds

Publisert av: 

Snapmaker – 3D-printer, CNC og laser i samme maskin

3DNet har inngått avtale med produsenten Snapmaker om distribusjon av deres produkter i Norden. Deres første produkt, Snapmaker 3-in-1, er en 3D-printer, CNC-fres og lasergraverer i én og samme maskin, til godt under ti tusen kroner. Snapmaker samlet inn totalt over to millioner dollar, fra over 5 000 personer på Kickstarter våren 2017.

Publisert av: 

Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Publisert av: 

En sukkerprinter til medisinsk forskning

Forskere fra Universitetet i Illinois har utviklet en ny slags 3d-printer, som kan produsere komplekse former av sukkermateriale, som kan benyttes til å dyrke biologisk vev.

Publisert av: 

Nå nye høyder med Concept Laser M2

GE Additive slipper en oppdatering til sin 3d-printer Concept Laser M2 cusing. Ifølge selskapet skal de nye oppdateringene medføre økt produktivitet, pålitelighet og lavere driftskostnader.

Publisert av: 

De bioprinter menneskelige hornhinner

Bioprinting kan på sikt løse mangelen på donorer av øyevev. – Det har vist seg å være mulig å printe hornhinner, sier professor Che Connon fra Newcastle University.

Publisert av: 

3D Systems slipper to nye printere

3D Systems lanserer to nye 3d-printere, en for metall og en for dentalapplikasjoner. – Vi tror på at disse 3d-systemene kommer til å bidra til ekspansjonen av metallprinting, sier 3D Systems Kevin McAlea.

Publisert av: 

HP og Siemens utvider samarbeidet om additiv tilvirkning

En utvidelse av Siemens design og produksjonsprogramvare er med for å støtte HP sine nye fullfarge 3D-printere i serien
HP Jet Fusion 3D 300/500. Denne muliggjør konseptprototyping, så vel som korte produksjonsserier for sluttbrukerprodukter. HP Multi Jet Fusion 3D-printteknologi blir nå lagt til i Siemens «Additive Manufacturing Experience Center» i Erlangen, Tyskland.

Publisert av: 

Klimasmart med 3d-printing i tre

Nå starter prosjektet WOULDWOOD med sikte på et nytt 3d-system for holdbar design og tilvirkning for byggesektoren og kjøretøyindustrien. – Å bygge i tre har blitt stadig mer interessant ut ifra et klimaperspektiv, og 3d-printing innebærer muligheter til nærproduksjon som kan minske miljøbelastende transport, mener RISE.

Publisert av: 

Matt materiale fra Sverige

Den svenske filamentprodusenten add:north lanserer snart sitt nye filament add:architect – Mange arkitekter har etterspurt en helt hvit og matt overflatefinish, sier add:norths direktør, Nils Åsheim.

Publisert av: 

Vinnerne av 3D Printing Industry Awards 2018

Materialise, E3D og Desktop Metal System var noen av vinnerne i årets 3D Printing Industry Awards. – Det er virkelig givende å få en slik validering fra eksperter på bransjen, sier Ric Fulop, direktør for Desktop Metal.

Publisert av: 

Kodak i nytt partnerskap for programvare

3DPrinterOS kommer fremover til å levere programvaren for KODAKs modell Portrait 3D Printer. – Det kan sammenliknes med suksessen som DOS og IBM så med datamaskinen på 80-tallet, men for 3DPrinterOS og Kodak, sier John Dogru, direktør for 3DPrinterOS.

Publisert av: