Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene

Bugatti Chiron (Foto: Bugatti)

Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene for hva som er mulig ved å gjøre perfekte kjøretøy enda mer perfekte med hjelp av den digitale tvillingen. Med samarbeidet har Bugatti utviklet verdens største funksjonelle aerodynamiske styresystem for kjøretøy, bestående av 3D-printede bioniske titankomponenter og karbonfiberforsterkede rør for super-sportsbilen 1 500 PS Chiron.

Chironen, som sin forgjenger, Veyron, beveger seg med hastigheter langt over 400 km/t. Mens en Boeing 747 jumbo-jet tar av fra bakken ved 280 km/t, må Bugatti super sportsbil forbli sikker på bakken ved disse høye hastighetene og takle ekstremt høye transversale og langsgående dynamiske krav. Dette er bare mulig ved bruk av aktiv kjøretøy aerodynamikk. Med hjelp av et sofistikert hydraulikksystem, er avstanden til kjøretøyet til veien nøyaktig styrt ved hjelp av en bakre vinge som strekker seg og justerer seg mens filterflapper åpnes og lukkes. Dette systemet er unikt i bilindustrien, og kompleksiteten er kun sammenlignbar med tilsvarende luftfartssystemer.

Siemens og Bugatti har gjennomført hele innovasjonsprosessen, fra den virtuelle vindtunnelen til komponentens første design, i en programvareplattform. Bruken av denne plattformen bidrar til å unngå tidkrevende og ofte feilaktige datakonverteringer mellom forskjellige filformater og re-modellering av design. Resultatene er mer presise og tiden som kreves for å komme til den første komponenten, reduseres dramatisk. Selv den virtuelle vindtunnelen og de virtuelle testsporene er en del av Siemens’ kjøretøyteknikkløsning for den digitale utgaven av bilen, den såkalte digitale tvillingen. Simuleringen reflekterer det som vil skje med den faktiske fysiske bilen únder de samme forholdene.

Ved å speede opp innovasjonsprosessen ti ganger med hjelp av Siemens digitale innovasjonsplattform, med NX- og Simcenter-kapasitet for generativ design, komposittdesign og multi-fysisk simulering, resulterer det optimerte aerodynamiske styresystemet i minsket vekt og økt ytelse. Denne plattformen integrerer helhets-konsept, design, simulering og en produksjonsprosess for både 3D-printede titankomponenter og kullfiberkomposittrør.

Gjennom dette samarbeidet kan Bugatti og Siemens realisere innovasjoner og lage:

·         Lette 3D-printede bioniske hule komponenter med høy styrke for det hydrauliske vingekontrollsystemet, noe som minsker den totale systemvekten med 50%.

·         Et halevingesystem som har spesialutviklede tilslutningsstenger lagd av ultralette tynnveggede kullfiberrør som er 3 ganger sterkere enn stålstenger av samme dimensjon, en fjerdedel av vekten, klarar de høye temperaturene fra kjøretøyets avgass og er keramisk belagt for redusert friksjon.

Ved å akselerere innovasjonsprosessen med 10X ved hjelp av Siemens ‘digitale innovasjonsplattform gir det optimaliserte aerodynamiske styresystemet redusert vekt og aerodynamiske trekk for forbedret ytelse.

Denne løsningen ble vist frem på Hannovermessen 23-27. april.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Desktop Metal introduserer Studio System + og Studio Fleet

Desktop Metal har introdusert Studio System +, et avansert metall 3D-printsystem som kombinerer alle de innovative og kontorvennlige funksjonene fra det originale Studio System med mer funksjonalitet til å printe små metalldeler med høyere oppløsning.

Publisert av: 

Forskere printer metall lag-på-lag

Forskere på Yale University har studert hvordan metallisk glass kan printes lag-på-lag. Dette åpner døren for å printe metallobjekter i stadig mer komplekse geometrier.

Publisert av: 

Flere bittskinner med 3d-teknikk

Align Technology investerer ytterligere i 3D Systems SLA-teknikk for å printe flere bittskinner. Produktet gir pasienter rettere tenner og har hittil ført til behandlinger av 5,8 millioner mennesker globalt.

Publisert av: 

HP lanserer 3d-printer for metall

HP lanserer nå sin første 3d-printer for metall, HP Metal Jet. Ifølge fabrikanten skal den kunne printe deler 50 ganger raskere og til en lavere kostnad enn andre binder-jetting systemer.

Publisert av: 

Ny FDM-printer fra Stratasys

Stratasys har lansert en ny FDM-printer, Fortus 380mc Carbon Fiber Edition som arbeider med karbonfiberforsterket Nylon 12. Maskinen leverer sluttprodukter i høy kvalitet og er velegnet til f.eks prototyper til produktutvikling, spesielt tilpassede fiksturer og monteringsredskaper samt serieproduksjon.

Publisert av: 

3D Systems girer opp med Figure 4 Standalone

3D Systems slipper 3d-printeren Figure 4 Standalone. – Det tar bare minutter å printe ut i stedet for timer, sier Phil Schultz, viseadministrerende direktør for 3d Systems.

Publisert av: 

QR-koder kan sikre opphavsretten til 3D-filer

Det har lenge vært et seriøst problem hvordan opphavsretten til 3D-filer kan sikres. Der er kjørt rettssaker på opphavsretten til et design. Men nå har forskere fra New Yorks universitet funnet en ny løsning, som er basert på bruken av QR-koder.

Publisert av: 

GKN Aerospace får millionkontrakt for 3d-printede raketturbiner

GKN Aerospace, et globalt ingeniørselskap, tildeles millionprosjekt for tilvirkning av raketturbiner ved additiv tilvirkning. Disse blir de første rakettmotorturbinene i full skala som er tilvirket i Europa og skal benyttes til prosjektet Prometheus.

Publisert av: 

Cellink: «Med pasientene i tankene»

Bioprinterfabrikanten Cellink tok nylig på seg oppdraget med å utvikle en ny plattform, nytt bioblekk samt myk- og hardvare for å 3d-printe menneskelige kreftsvulster. 3dp kontaktet administrerende direktør Erik Gatenholm for å få flere tanker rundt det nye prosjektet.

Publisert av: