Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene

Bugatti Chiron (Foto: Bugatti)

Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene for hva som er mulig ved å gjøre perfekte kjøretøy enda mer perfekte med hjelp av den digitale tvillingen. Med samarbeidet har Bugatti utviklet verdens største funksjonelle aerodynamiske styresystem for kjøretøy, bestående av 3D-printede bioniske titankomponenter og karbonfiberforsterkede rør for super-sportsbilen 1 500 PS Chiron.

Chironen, som sin forgjenger, Veyron, beveger seg med hastigheter langt over 400 km/t. Mens en Boeing 747 jumbo-jet tar av fra bakken ved 280 km/t, må Bugatti super sportsbil forbli sikker på bakken ved disse høye hastighetene og takle ekstremt høye transversale og langsgående dynamiske krav. Dette er bare mulig ved bruk av aktiv kjøretøy aerodynamikk. Med hjelp av et sofistikert hydraulikksystem, er avstanden til kjøretøyet til veien nøyaktig styrt ved hjelp av en bakre vinge som strekker seg og justerer seg mens filterflapper åpnes og lukkes. Dette systemet er unikt i bilindustrien, og kompleksiteten er kun sammenlignbar med tilsvarende luftfartssystemer.

Siemens og Bugatti har gjennomført hele innovasjonsprosessen, fra den virtuelle vindtunnelen til komponentens første design, i en programvareplattform. Bruken av denne plattformen bidrar til å unngå tidkrevende og ofte feilaktige datakonverteringer mellom forskjellige filformater og re-modellering av design. Resultatene er mer presise og tiden som kreves for å komme til den første komponenten, reduseres dramatisk. Selv den virtuelle vindtunnelen og de virtuelle testsporene er en del av Siemens’ kjøretøyteknikkløsning for den digitale utgaven av bilen, den såkalte digitale tvillingen. Simuleringen reflekterer det som vil skje med den faktiske fysiske bilen únder de samme forholdene.

Ved å speede opp innovasjonsprosessen ti ganger med hjelp av Siemens digitale innovasjonsplattform, med NX- og Simcenter-kapasitet for generativ design, komposittdesign og multi-fysisk simulering, resulterer det optimerte aerodynamiske styresystemet i minsket vekt og økt ytelse. Denne plattformen integrerer helhets-konsept, design, simulering og en produksjonsprosess for både 3D-printede titankomponenter og kullfiberkomposittrør.

Gjennom dette samarbeidet kan Bugatti og Siemens realisere innovasjoner og lage:

·         Lette 3D-printede bioniske hule komponenter med høy styrke for det hydrauliske vingekontrollsystemet, noe som minsker den totale systemvekten med 50%.

·         Et halevingesystem som har spesialutviklede tilslutningsstenger lagd av ultralette tynnveggede kullfiberrør som er 3 ganger sterkere enn stålstenger av samme dimensjon, en fjerdedel av vekten, klarar de høye temperaturene fra kjøretøyets avgass og er keramisk belagt for redusert friksjon.

Ved å akselerere innovasjonsprosessen med 10X ved hjelp av Siemens ‘digitale innovasjonsplattform gir det optimaliserte aerodynamiske styresystemet redusert vekt og aerodynamiske trekk for forbedret ytelse.

Denne løsningen ble vist frem på Hannovermessen 23-27. april.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Mye nytt fra Stratasys

Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.

Publisert av: 

3D-printing for Ukraina

Det tsjekkiske teknologiselskapet ICE annonserte nylig at de vil hjelpe den ukrainske hæren ved å tilby 3D-printere som printer sement. Formålet med disse er å printe betongbarrierer for å beskytte det ukrainske folket mot angrep fra russiske angripere.

Publisert av: