Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene

Bugatti Chiron (Foto: Bugatti)

Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene for hva som er mulig ved å gjøre perfekte kjøretøy enda mer perfekte med hjelp av den digitale tvillingen. Med samarbeidet har Bugatti utviklet verdens største funksjonelle aerodynamiske styresystem for kjøretøy, bestående av 3D-printede bioniske titankomponenter og karbonfiberforsterkede rør for super-sportsbilen 1 500 PS Chiron.

Chironen, som sin forgjenger, Veyron, beveger seg med hastigheter langt over 400 km/t. Mens en Boeing 747 jumbo-jet tar av fra bakken ved 280 km/t, må Bugatti super sportsbil forbli sikker på bakken ved disse høye hastighetene og takle ekstremt høye transversale og langsgående dynamiske krav. Dette er bare mulig ved bruk av aktiv kjøretøy aerodynamikk. Med hjelp av et sofistikert hydraulikksystem, er avstanden til kjøretøyet til veien nøyaktig styrt ved hjelp av en bakre vinge som strekker seg og justerer seg mens filterflapper åpnes og lukkes. Dette systemet er unikt i bilindustrien, og kompleksiteten er kun sammenlignbar med tilsvarende luftfartssystemer.

Siemens og Bugatti har gjennomført hele innovasjonsprosessen, fra den virtuelle vindtunnelen til komponentens første design, i en programvareplattform. Bruken av denne plattformen bidrar til å unngå tidkrevende og ofte feilaktige datakonverteringer mellom forskjellige filformater og re-modellering av design. Resultatene er mer presise og tiden som kreves for å komme til den første komponenten, reduseres dramatisk. Selv den virtuelle vindtunnelen og de virtuelle testsporene er en del av Siemens’ kjøretøyteknikkløsning for den digitale utgaven av bilen, den såkalte digitale tvillingen. Simuleringen reflekterer det som vil skje med den faktiske fysiske bilen únder de samme forholdene.

Ved å speede opp innovasjonsprosessen ti ganger med hjelp av Siemens digitale innovasjonsplattform, med NX- og Simcenter-kapasitet for generativ design, komposittdesign og multi-fysisk simulering, resulterer det optimerte aerodynamiske styresystemet i minsket vekt og økt ytelse. Denne plattformen integrerer helhets-konsept, design, simulering og en produksjonsprosess for både 3D-printede titankomponenter og kullfiberkomposittrør.

Gjennom dette samarbeidet kan Bugatti og Siemens realisere innovasjoner og lage:

·         Lette 3D-printede bioniske hule komponenter med høy styrke for det hydrauliske vingekontrollsystemet, noe som minsker den totale systemvekten med 50%.

·         Et halevingesystem som har spesialutviklede tilslutningsstenger lagd av ultralette tynnveggede kullfiberrør som er 3 ganger sterkere enn stålstenger av samme dimensjon, en fjerdedel av vekten, klarar de høye temperaturene fra kjøretøyets avgass og er keramisk belagt for redusert friksjon.

Ved å akselerere innovasjonsprosessen med 10X ved hjelp av Siemens ‘digitale innovasjonsplattform gir det optimaliserte aerodynamiske styresystemet redusert vekt og aerodynamiske trekk for forbedret ytelse.

Denne løsningen ble vist frem på Hannovermessen 23-27. april.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printer hjem for folk med lav inntekt

Denne sommeren er det et prosjekt som skal realiseres i Latin-Amerika, der man skal skape «verdens første 3d-printede samfunn» for å avhjelpe hjemløshet hos fattige.

Publisert av: 

Henkel kjøper amerikanske Molecule for å styrke materialsiden

Den tyske kjemigiganten Henkel har kjøpt opp det amerikanske selskapet Molecule Corp, som driver innen 3d-printing og industriell inkjet-printing. Dette er en indikasjon på at Henkel styrker sin portefølje med materialer for 3d-printing, og er et skritt i retning av foretakets mål om å bli det ledende selskapet i sektoren.

Publisert av: 

ABB og Rise har tro på roboter

ABB og Riso har et prosjekt sammen hvor robotarmer overtar 3d-printjobben. Det tar 20 minutter å programmere roboten og dette har fremtiden for seg, mener samrbeidspartnerne.

Publisert av: 

Grafen i fokus for nytt prosjekt

Markedet for metallpulver vokser med mer enn 20 prosent hvert år. Nå skal det svenske forskningsinstituttet Swerim sammen med Uppsala universitet og industripartneren Graphmatech, Sandvik Additive Manufacturing og Quintus Technologies, undersøke hvordan industrikomponenter kan gjøres sterkere ved å tillsette grafenpulver.

Publisert av: 

3d-printede kreasjoner inntok den røde løperen

Den amerikanske motedesigneren Zac Posen har i samarbeid med GE Additive og Protolabs designet en ny kleskolleksjon med 3d-printede elementer. På Met-gallaens røde løper den 6. mai ble det vist en rekke plagg og tilbehør for omverdenen.

Publisert av: 

Større satsing på 3d-printede organer i rommet

For å unngå at tyngdekraft ødelegger sensitive bioprintede deler har det vært foretatt en rekke eksperimenter med printing av organer og annet biomateriale ombord på den internasjonale romstasjonen ISS.

Publisert av: 

HP lanserer ny serie med industrielle 3D-printere

I dag er en stor dag for HPs 3d- og digitale produksjonssatsning. Sammen med Siemens lettet de på sløret til den nye HP Jet Fusion 5200-serien med 3d-print-løsninger. I tillegg viste de frem et nytt sertifisert TPU-materiale, ideell for elastiske deler. De introduserte også «HP Digital Manufacturing Network», et globalt nettverk for 3D-delleverandører.

Publisert av: 

Designguide for 3d-printing med metall

Hvis man ikke forstår de grunnleggende prinsippene som ligger bak 3d-printing i metall og teknologiens begrensninger kan det føre til ikke-fungerende deler og bortkastet tid og ressurser.

Publisert av: 

EOS feirer 30 år med 3d-print

EOS feirer 30 år innen den additive tilvirkningsbransjen. De har gått fra additiv tilvirkning av plast til også å levere metallsystemer og i dag har de over 1200 ansatte over hele verden. Men hvordan tenker de å takle den stadig større konkurransen på markedet i fremtiden?

Publisert av: