Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene

Bugatti Chiron (Foto: Bugatti)

Bugatti Automobiles og Siemens strekker grensene for hva som er mulig ved å gjøre perfekte kjøretøy enda mer perfekte med hjelp av den digitale tvillingen. Med samarbeidet har Bugatti utviklet verdens største funksjonelle aerodynamiske styresystem for kjøretøy, bestående av 3D-printede bioniske titankomponenter og karbonfiberforsterkede rør for super-sportsbilen 1 500 PS Chiron.

Chironen, som sin forgjenger, Veyron, beveger seg med hastigheter langt over 400 km/t. Mens en Boeing 747 jumbo-jet tar av fra bakken ved 280 km/t, må Bugatti super sportsbil forbli sikker på bakken ved disse høye hastighetene og takle ekstremt høye transversale og langsgående dynamiske krav. Dette er bare mulig ved bruk av aktiv kjøretøy aerodynamikk. Med hjelp av et sofistikert hydraulikksystem, er avstanden til kjøretøyet til veien nøyaktig styrt ved hjelp av en bakre vinge som strekker seg og justerer seg mens filterflapper åpnes og lukkes. Dette systemet er unikt i bilindustrien, og kompleksiteten er kun sammenlignbar med tilsvarende luftfartssystemer.

Siemens og Bugatti har gjennomført hele innovasjonsprosessen, fra den virtuelle vindtunnelen til komponentens første design, i en programvareplattform. Bruken av denne plattformen bidrar til å unngå tidkrevende og ofte feilaktige datakonverteringer mellom forskjellige filformater og re-modellering av design. Resultatene er mer presise og tiden som kreves for å komme til den første komponenten, reduseres dramatisk. Selv den virtuelle vindtunnelen og de virtuelle testsporene er en del av Siemens’ kjøretøyteknikkløsning for den digitale utgaven av bilen, den såkalte digitale tvillingen. Simuleringen reflekterer det som vil skje med den faktiske fysiske bilen únder de samme forholdene.

Ved å speede opp innovasjonsprosessen ti ganger med hjelp av Siemens digitale innovasjonsplattform, med NX- og Simcenter-kapasitet for generativ design, komposittdesign og multi-fysisk simulering, resulterer det optimerte aerodynamiske styresystemet i minsket vekt og økt ytelse. Denne plattformen integrerer helhets-konsept, design, simulering og en produksjonsprosess for både 3D-printede titankomponenter og kullfiberkomposittrør.

Gjennom dette samarbeidet kan Bugatti og Siemens realisere innovasjoner og lage:

·         Lette 3D-printede bioniske hule komponenter med høy styrke for det hydrauliske vingekontrollsystemet, noe som minsker den totale systemvekten med 50%.

·         Et halevingesystem som har spesialutviklede tilslutningsstenger lagd av ultralette tynnveggede kullfiberrør som er 3 ganger sterkere enn stålstenger av samme dimensjon, en fjerdedel av vekten, klarar de høye temperaturene fra kjøretøyets avgass og er keramisk belagt for redusert friksjon.

Ved å akselerere innovasjonsprosessen med 10X ved hjelp av Siemens ‘digitale innovasjonsplattform gir det optimaliserte aerodynamiske styresystemet redusert vekt og aerodynamiske trekk for forbedret ytelse.

Denne løsningen ble vist frem på Hannovermessen 23-27. april.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Stratasys introduserer metalløsning til små serier

På Formnext har Stratasys nettopp frigitt detaljer om deres nye metallprinterteknologi, Layered Powder Metallurgi (LPM), som er under utvikling og er beregnet til små produksjonsserier. Teknologien er utviklet for å gjøre fremstillingen av metalldeler hurtigere, enklere og mer kostnadseffektivt.

Publisert av: 

Color on Demand

Seks år har Colorfabb brukt på å utvikle sitt Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder spesialister på fargede 3D-printmaterialer.

Publisert av: 

En million lasere

3d-printerleverandøren EOS premiereviste sin LaserProFusion-teknikk for polymerprinting på Formnext-messen. En teknikk som ifølge EOS er en utfordrer til formstøping for serieproduksjon.

Publisert av: 

Mitsubishi på vei inn i 3d-verden?

I flere internasjonale medier har man i det siste kunne lese at Mitsubishi er på vei med en ny 3d-metallprinter. Den er ennå ikke navngitt, og er muligvis kun på prototypestadiet. Men i løpet av de neste to, tre årene vil den kunne være en realitet.

Publisert av: 

Ikke gå glipp av dette under Formnext

Flere firmaer hinter om hva som vil kunne beskues på Formnext-messen i Frankfurt, 13-16. november. Vi lister noen få av aktørene som kommer til å stille på stand og gå ikke glipp av den flyvende mannen hos EOS!

Publisert av: 

Elmia setter fokus på kjøretøy

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

Publisert av: 

Legger inn neste gir for metallprinting

Additive Industries og 3rd Dimension Industrial 3D Printing inngår partnerskap. 3rd Dimension la nylig inn sin første bestilling hos Additive Industries på den mye omtalte metallprinteren MetalFAB1.

Publisert av: 

Munnstykker og briller skal da 3d-printes!

Det skrantet for økonomien til det danske brilledesignfirmaet Monoqool. Men da de gikk over fra å 3d-printe kun prototypene til også å 3d-printe sluttproduktene snudde det.

Publisert av: 

Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

Publisert av: 

3D printer fra Xerox i 2019?

Ifølge flere medier planlegger Xerox å gå inn på markedet for 3d-print. På et møte for investorer fortalte administrerende direktør John Visentin nylig at Xerox er i ferd med å utvikle en kjøreplan for sin deltakelse på 3d-printmarkedet.

Publisert av: 

3D Systems utvider satsing på dentalområdet

3D Systems går sammen med programvareutvikleren for dentale applikasjoner, Amann Girrbach, for å utvikle et velfungerende dentalt arbeidsflyt. For dentale laboratorier kommer det til å innebære en raskere og mer kostnadseffektiv produksjon, mener selskapene.

Publisert av: 

Nye bioblekk fra Cellink

Cellink, svensk bioprinterprodusent lanserer nye serier bioblekk. Til å begynne med slippes to nye serier samt et nytt tillegg til en eksisterende serie.

Publisert av: