
Eccos pilotprojekt Quant-U skal gjennom 3d-printing av skosåler forandre kundens hverdag. – Vi kan forebygge mange typer av skader, sier Patrizio Carlucci, sjef for Eccos innovasjonslaboratorium.
Ecco, dansk skofabrikant, viste under Dassault Systèmes evenement 3DExperience 24. mai, sitt pilotprosjekt der kunden skal kunne kjøpe individtilpassede sko 3d-printet direkte i butikken. Satsingen kommer fra Eccos eget innovasjonslaboratorium og går ut på at dine føtter analyseres i såvel stående posisjon som under gange. Dataene som samles inn benyttes deretter for å 3d-printe en mellomsåle i silikon etter individets spesifikke behov.
– På denne måten kan vi tilpasse oss alle typer føtter og forebygge mange typer skader, sier Patrizio Carlucci som er sjef for Eccos innovasjonslaboratorium.

For tiden har han og hans team utviklet et pilotprosjekt som er utplassert i en av Eccos butikker i Amsterdam, der nysgjerrige kan prøve konseptet.
– Akkurat nå finner du teknologien i vår butikk i Amsterdam og i løpet av juni kommer vi dessuten til å introdusere den i Kina, sier Patrizio. Enn så lenge samler vi inn data og kandidater for prosjektet, men vi kommer til å ha rukket å lage et par hundre sko med denne teknikken i løpet av året. Neste år sikter vi på å utvide og komme opp i et par tusen sko. Teknikken er ganske lett å oppskalere, men samtidig må utstyret være på plass i butikkene og personale må utdannes i hvordan det fungerer.
I butikkene kommer det først til å ta et par timer å lage de spesialtilpassede sålene, emn etter hvert som teknikken utvikles forventes tiden å minske. En sko med 3d-printet såle kommer til å koste omlag 100-150 euro ekstra når det hele er lansert for alvor, mener Patrizio Carlucci. Bak 3d-teknikken står Dassault Systèmes 3DExperience-plattform og dens FashionLab-del.
– Samtidig er holdbarheten helt fenomenal, så når du har slitt ut et par sko kommer du til å kunne flytte over sålen til neste sko, sier han. De passer samtidig til de aller fleste skotyper vi produserer, bortsett fra høyhælte sko og tynne sandaler.
– Det er et fantastisk samarbeid og akkurat det vi har lyst til å gjøre. Her går vi ut fra opplevelsen og utnytter nettsky for at det skal gå raskt å komme inn, komme i gang og lage en innovativ løsning, sier Mårten Gustafsson, ansvarlig for Dassault Systèmes salgsorganisasjon i Nord-Europa.
Han mener at denne typen løsninger er fremtiden, ikke bare for sko men for motebransjen i det store og det hele.
– Det er en viktig del av retailbransjen og det handler ikke om hvorvidt denne typen av løsninger kommer, men når, det er bare et tidsspørsmål. Det handler ikke bare om sko, men om alle typer klær som kommer til å gå i denne retningen.
Dataanalysen som utføres i forbindelse med produksjonen av sålen er samtidig noe som fremover kommer til å flytte inn i selve skoen. Da kommer neste steg i produktutviklingen.
– Steget etter dette virker å bli at du kan avgi data om hvordan skoen har blitt benyttet for at disse skal benyttes videre i utviklingen av produktene. Ganske enkelt en opplevelsesdrevet produktutvikling.