EOS møter flyindustriens tøffe krav

Det nye 3d-printsystemet har et byggevolum på 700 x 380 x 380 millimeter og inneholder to lasere, noe som muliggjør raskere print av store konstruksjonsdeler.

Den tyske 3d-printerutvikleren EOS lanserer et nytt 3d-system for polymer samt et nytt PEKK materiale. – Systemet passer alle industrier som har behov for isotope egenskaper fra et høytpresterende komposittmateriale, sier Björn Björnström som er EOS Regional Manager Nordic and Baltic.

EOS, tysk 3d-printerutvikler, lanserer et nytt 3d-printersystem med to lasersystemer og et nytt PEKK-materiale. Det nye systemet, P 810, er utviklet sammen med den amerikanske flyfabrikanten Boeing for å kunne møte flyindustriens tøffe krav. EOS mener derimot at materialet passer for alle industrier som trenger isotope egenskaper fra et høytpresterende komposittmateriale.

Björn Björnström er EOS Regional Manager Nordic and Baltic. Foto: Tobias Hase

For EOS kommer det nye systemet å tilføre et produkt i porteføljen som kan prosessere flere høytpresterende polymer materialer, til forskjell fra det tidligere systemet P800 som prosesserer PEEK-materialer.

– Det nye systemet er det første systemet som kan prosessere flere høytpresterende polymer materialer. Tekniske plaster kan for eksempel erstatte metaller, med lavere densitet men tilsvarende eller iblant også bedre mekaniske egenskaper samt forbedret økonomi, forteller Björn Björnström som är EOS Regional Manager Nordic and Baltic, og dessuten utvikler.

– Det materialet vi lanserer sammen med dette systemet, ALM, HT-23 er altså et PEKK materiale med innkapslet kullfiber. Dette gir et sluttprodukt som foruten at det er utviklet sammen med flyindustrien også er sertifisert i henhold til FAR 25.853 hva angår uv-stråling og flammebeskyttelse, sier Björn Björnström.

Grunnen til at EOS har satset på denne typen av 3d-system er, ifølge Björn Björnström, at det kommer til å åpne for nye interessante muligheter for industriforetak.

– Det har definitivt vært rom for et system som kan prosessere teknsk avanserte polymerer og der man kan dra nytte av de fordelene additiv tilvirkning gir, f.eks. komplekse geometrier, time to market, kundetilpasninger og kostnadsfordeler. Det i kombinasjon med de mer teknisk avanserte materialenes egenskaper kommer til å åpne mange nye interessante muligheter for industriselskaper over hele verden, sier Björn Björnström.

De nye produktene ble presentert på RAPID + TCT i Fort Worth Texas, 23.-26. april.

Tags: , , , ,
Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Stratasys introduserer metalløsning til små serier

På Formnext har Stratasys nettopp frigitt detaljer om deres nye metallprinterteknologi, Layered Powder Metallurgi (LPM), som er under utvikling og er beregnet til små produksjonsserier. Teknologien er utviklet for å gjøre fremstillingen av metalldeler hurtigere, enklere og mer kostnadseffektivt.

Publisert av: 

Color on Demand

Seks år har Colorfabb brukt på å utvikle sitt Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder spesialister på fargede 3D-printmaterialer.

Publisert av: 

En million lasere

3d-printerleverandøren EOS premiereviste sin LaserProFusion-teknikk for polymerprinting på Formnext-messen. En teknikk som ifølge EOS er en utfordrer til formstøping for serieproduksjon.

Publisert av: 

Mitsubishi på vei inn i 3d-verden?

I flere internasjonale medier har man i det siste kunne lese at Mitsubishi er på vei med en ny 3d-metallprinter. Den er ennå ikke navngitt, og er muligvis kun på prototypestadiet. Men i løpet av de neste to, tre årene vil den kunne være en realitet.

Publisert av: 

Ikke gå glipp av dette under Formnext

Flere firmaer hinter om hva som vil kunne beskues på Formnext-messen i Frankfurt, 13-16. november. Vi lister noen få av aktørene som kommer til å stille på stand og gå ikke glipp av den flyvende mannen hos EOS!

Publisert av: 

Elmia setter fokus på kjøretøy

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

Publisert av: 

Legger inn neste gir for metallprinting

Additive Industries og 3rd Dimension Industrial 3D Printing inngår partnerskap. 3rd Dimension la nylig inn sin første bestilling hos Additive Industries på den mye omtalte metallprinteren MetalFAB1.

Publisert av: 

Munnstykker og briller skal da 3d-printes!

Det skrantet for økonomien til det danske brilledesignfirmaet Monoqool. Men da de gikk over fra å 3d-printe kun prototypene til også å 3d-printe sluttproduktene snudde det.

Publisert av: 

Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

Publisert av: 

3D printer fra Xerox i 2019?

Ifølge flere medier planlegger Xerox å gå inn på markedet for 3d-print. På et møte for investorer fortalte administrerende direktør John Visentin nylig at Xerox er i ferd med å utvikle en kjøreplan for sin deltakelse på 3d-printmarkedet.

Publisert av: 

3D Systems utvider satsing på dentalområdet

3D Systems går sammen med programvareutvikleren for dentale applikasjoner, Amann Girrbach, for å utvikle et velfungerende dentalt arbeidsflyt. For dentale laboratorier kommer det til å innebære en raskere og mer kostnadseffektiv produksjon, mener selskapene.

Publisert av: 

Nye bioblekk fra Cellink

Cellink, svensk bioprinterprodusent lanserer nye serier bioblekk. Til å begynne med slippes to nye serier samt et nytt tillegg til en eksisterende serie.

Publisert av: