Klimasmart med 3d-printing i tre

Deler som er 3d-printet i tre.

Nå starter prosjektet WOULDWOOD i Sverige med sikte på et nytt 3d-system for holdbar design og tilvirkning for byggesektoren og bilindustrien. – Å bygge i tre har blitt stadig mer interessant ut ifra et klimaperspektiv, og 3d-printing innebærer muligheter til nærproduksjon som kan minske miljøbelastende transport, mener RISE.

Byggebransjen er en av de største avfallsprodusentene og 50 prosent av miljøbelastningen kommer fra produksjonen. Samtidig er det et behov for å finne nye ressurs- og energieffektive materiale- og prosessystemer basert på fornybare råvarer, skriver det svenske forskningsinstituttet RISE.

RISE prosjekt WOULDWOOD har til hensikt å skape en industriell verdikjede for avansert additiv tilvirkning av middels store til store trebaserte komponenter for bygg- og transportsektoren. Tanken er at med et nytt design- og produksjonssystem skal man kunne vesentlig minske miljøbelastningen under byggeprosessen. Systemet skal gjøre det mulig for designeren eller arkitekten å arbeide integrert med roboter og 3d-printere med additiv tilvirkning. Det skal også lede til effektivt gjenbruk og gjenvinning av komponenter og materialer.

– Systemet med additiv tilvirkning kommer til å være veldig materialeffektivt og klimasmart. Det blir mindre avfall sammenliknet med tradisjonell bygging og dessuten færre transporter til og fra byggeplasser, sier RISEs prosjektleder Mikael Lindström.

I prosjektet kommer nye digitale verktøy og skreddersydde printhoder for 3d-printeren til å utvikles sammen med et komposittmateriale basert på fornybar svensk skogsråvare. Dette er også av stor interesse for bilindustrien, som har krav til seg på minsket avhengighet av fossilt brennstoff og senkede terskler for utslipp av karbondioksyd.  Den samme tilvirkningsprosessen kommer til å kunne tilpasses for komponenter for lastebil- og bussinteriører, skriver RISE i en pressemelding.

– Et grovt anslag er at en vektreduksjon på opp til 20 prosent kan oppnås. Dette sparer mye brensel, alternativt tillater det større volum per frakt, sier Mikael Lindström.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Xaar og Stratasys danner felles selskap

Først og fremst er Stratasys’ investering en anerkjennelse av de fremskrittene som det danske utviklingsteamet har gjort innenfor High Speed Sintering-systemer.

Publisert av: 

Skytjeneste skal levere organer

3D Systems lanserer en ny on-demand-tjeneste for helsepersonell. Ifølge firmaet skal man enkelt kunne bestille 3d-printede anatomiske modeller, bare ved å følge noen enkle steg.

Publisert av: 

Hvordan innføre 3d-printing på huset

Med en desktop 3d-printer i hus er det enkelt å lage en gjenstand, under produktutviklingen f.eks. Utimaker har lagd et «white paper» som hjelper deg med å få startet opp med 3d-printing på kontoret. Eller verkstedet?

Publisert av: 

3d-printede smykker skal vise vei

Servicebyrået Shapeways har utviklet en løsning for e-handel on-demand. For å demonstrere mulighetene slipper de nå en smykkekolleksjon, «Spring & Wonder», som er 3d-printet.

Publisert av: 

Bryter ny mark med nytt filament

Graphmatech og add:north gjør nybrottsarbeid med et nytt, konduktivt material. – Dette åpner opp for mange nye 3d-applikasjoner så som varmeledende komponenter, skriver selskapene i en felles pressemelding.

Publisert av: 

Canon i nytt samarbeid om 3d-print

I begynnelsen av året valgte Canon Europe å trekke seg fra 3d-markedet. Men Canon har ikke helt mistet tanken. I Japan samarbeider de tett med en rekke partnere om salg av 3D-løsninger til næringslivet.

Publisert av: 

BigRep tar plass i forskningsnettverk

BigRep inngår partnerskap med det industrielle forskningsnettverket DMRC og blir dermed den eneste i sammenslutningen som er produsent av 3d-printere for FDM-teknikk.

Publisert av: