Nå starter prosjektet WOULDWOOD i Sverige med sikte på et nytt 3d-system for holdbar design og tilvirkning for byggesektoren og bilindustrien. – Å bygge i tre har blitt stadig mer interessant ut ifra et klimaperspektiv, og 3d-printing innebærer muligheter til nærproduksjon som kan minske miljøbelastende transport, mener RISE.
Byggebransjen er en av de største avfallsprodusentene og 50 prosent av miljøbelastningen kommer fra produksjonen. Samtidig er det et behov for å finne nye ressurs- og energieffektive materiale- og prosessystemer basert på fornybare råvarer, skriver det svenske forskningsinstituttet RISE.
RISE prosjekt WOULDWOOD har til hensikt å skape en industriell verdikjede for avansert additiv tilvirkning av middels store til store trebaserte komponenter for bygg- og transportsektoren. Tanken er at med et nytt design- og produksjonssystem skal man kunne vesentlig minske miljøbelastningen under byggeprosessen. Systemet skal gjøre det mulig for designeren eller arkitekten å arbeide integrert med roboter og 3d-printere med additiv tilvirkning. Det skal også lede til effektivt gjenbruk og gjenvinning av komponenter og materialer.
– Systemet med additiv tilvirkning kommer til å være veldig materialeffektivt og klimasmart. Det blir mindre avfall sammenliknet med tradisjonell bygging og dessuten færre transporter til og fra byggeplasser, sier RISEs prosjektleder Mikael Lindström.
I prosjektet kommer nye digitale verktøy og skreddersydde printhoder for 3d-printeren til å utvikles sammen med et komposittmateriale basert på fornybar svensk skogsråvare. Dette er også av stor interesse for bilindustrien, som har krav til seg på minsket avhengighet av fossilt brennstoff og senkede terskler for utslipp av karbondioksyd. Den samme tilvirkningsprosessen kommer til å kunne tilpasses for komponenter for lastebil- og bussinteriører, skriver RISE i en pressemelding.
– Et grovt anslag er at en vektreduksjon på opp til 20 prosent kan oppnås. Dette sparer mye brensel, alternativt tillater det større volum per frakt, sier Mikael Lindström.