mandag 15 august – uke 33
Deler som er 3d-printet i tre.
Nå starter prosjektet WOULDWOOD i Sverige med sikte på et nytt 3d-system for holdbar design og tilvirkning for byggesektoren og bilindustrien. – Å bygge i tre har blitt stadig mer interessant ut ifra et klimaperspektiv, og 3d-printing innebærer muligheter til nærproduksjon som kan minske miljøbelastende transport, mener RISE.
Byggebransjen er en av de største avfallsprodusentene og 50 prosent av miljøbelastningen kommer fra produksjonen. Samtidig er det et behov for å finne nye ressurs- og energieffektive materiale- og prosessystemer basert på fornybare råvarer, skriver det svenske forskningsinstituttet RISE.
RISE prosjekt WOULDWOOD har til hensikt å skape en industriell verdikjede for avansert additiv tilvirkning av middels store til store trebaserte komponenter for bygg- og transportsektoren. Tanken er at med et nytt design- og produksjonssystem skal man kunne vesentlig minske miljøbelastningen under byggeprosessen. Systemet skal gjøre det mulig for designeren eller arkitekten å arbeide integrert med roboter og 3d-printere med additiv tilvirkning. Det skal også lede til effektivt gjenbruk og gjenvinning av komponenter og materialer.
– Systemet med additiv tilvirkning kommer til å være veldig materialeffektivt og klimasmart. Det blir mindre avfall sammenliknet med tradisjonell bygging og dessuten færre transporter til og fra byggeplasser, sier RISEs prosjektleder Mikael Lindström.
I prosjektet kommer nye digitale verktøy og skreddersydde printhoder for 3d-printeren til å utvikles sammen med et komposittmateriale basert på fornybar svensk skogsråvare. Dette er også av stor interesse for bilindustrien, som har krav til seg på minsket avhengighet av fossilt brennstoff og senkede terskler for utslipp av karbondioksyd. Den samme tilvirkningsprosessen kommer til å kunne tilpasses for komponenter for lastebil- og bussinteriører, skriver RISE i en pressemelding.
– Et grovt anslag er at en vektreduksjon på opp til 20 prosent kan oppnås. Dette sparer mye brensel, alternativt tillater det større volum per frakt, sier Mikael Lindström.
Forskere ved Rutgers University i New Jersey har utviklet en ny måte å skrive ut på ved hjelp av FFF-teknologien. Multiplexed Fused Filament Fabrication, eller MF3, kan være en “game changer” ifølge forskerne bak studien.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Det danske energiselskapet Ørsted og World Wide Fund for Nature (WWF) i Danmark undersøker i et felles prosjekt hvordan 3D-printede rev kan gagne det biologiske mangfoldet i Kattegatt. Håpet er blant annet å se positive effekter på torskebestanden.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige