Klimasmart med 3d-printing i tre

Deler som er 3d-printet i tre.

Nå starter prosjektet WOULDWOOD i Sverige med sikte på et nytt 3d-system for holdbar design og tilvirkning for byggesektoren og bilindustrien. – Å bygge i tre har blitt stadig mer interessant ut ifra et klimaperspektiv, og 3d-printing innebærer muligheter til nærproduksjon som kan minske miljøbelastende transport, mener RISE.

Byggebransjen er en av de største avfallsprodusentene og 50 prosent av miljøbelastningen kommer fra produksjonen. Samtidig er det et behov for å finne nye ressurs- og energieffektive materiale- og prosessystemer basert på fornybare råvarer, skriver det svenske forskningsinstituttet RISE.

RISE prosjekt WOULDWOOD har til hensikt å skape en industriell verdikjede for avansert additiv tilvirkning av middels store til store trebaserte komponenter for bygg- og transportsektoren. Tanken er at med et nytt design- og produksjonssystem skal man kunne vesentlig minske miljøbelastningen under byggeprosessen. Systemet skal gjøre det mulig for designeren eller arkitekten å arbeide integrert med roboter og 3d-printere med additiv tilvirkning. Det skal også lede til effektivt gjenbruk og gjenvinning av komponenter og materialer.

– Systemet med additiv tilvirkning kommer til å være veldig materialeffektivt og klimasmart. Det blir mindre avfall sammenliknet med tradisjonell bygging og dessuten færre transporter til og fra byggeplasser, sier RISEs prosjektleder Mikael Lindström.

I prosjektet kommer nye digitale verktøy og skreddersydde printhoder for 3d-printeren til å utvikles sammen med et komposittmateriale basert på fornybar svensk skogsråvare. Dette er også av stor interesse for bilindustrien, som har krav til seg på minsket avhengighet av fossilt brennstoff og senkede terskler for utslipp av karbondioksyd.  Den samme tilvirkningsprosessen kommer til å kunne tilpasses for komponenter for lastebil- og bussinteriører, skriver RISE i en pressemelding.

– Et grovt anslag er at en vektreduksjon på opp til 20 prosent kan oppnås. Dette sparer mye brensel, alternativt tillater det større volum per frakt, sier Mikael Lindström.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: 

Ny metode får det trege til å flyte

Forskere kan ha funnet løsningen for å 3d-printe tregtflytende materialer. Metoden kan lede til mer effektiv trykkraft i rakettmotorer.

Publisert av: 

De tar Kodaks 3d-printer til Norden

3D Center i Sverige har inngått avtale med Kodak 3D Printing for å begynne å selge deres 3d-printer i Norden. Avtalen inkluderer alt fra salg av maskin, programvarer, materialer til service.

Publisert av: 

Saken er 3D-biff!

Spansk produsent av vegetarmat 3D-printer måltidet ditt. Riktignok er det større sjanse for at biffen inneholder tang og erter enn storfe.

Publisert av: 

Studie av 3D-printede tenner

Den digitale utviklingen på dentalområdet blomstrer. Men hvor god er denne teknikken egentlig? Det spørsmålet har tannlege, tanntekniker og forsker Michael Braian tatt for seg i sin siste avhandling.

Publisert av: 

På vei mot fullautomatisert prosess

Det var et stykke mellom de skandinaviske utstillerne på Formnext i Frankfurt. Digital Metal var et av unntakene, med sin binder jetting-teknologi.

Publisert av: